به گزارش ایسنا، یکی از مهمترین قراردادهای داخلی ذوب آهن اصفهان، تفاهمنامهای میان این مجموعه با شرکت راه آهن، مبنی بر تولید ریل ملی جهت توسعه شبکه ریلی کشور است و از آنجاکه رسیدن به گفتمان مشترک در شیوه پرداخت این سفارش برای دو طرف کار سختی بوده تاکنون این تفاهمنامه فقط محدود به یک قرارداد ۴۰ هزار تنی شده است.
احسان دشتیانه - معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوبآهن اصفهان - درباره تفاهمنامه تولید ریل گفته بود "یکی از دلایلی که باعث شده تا این قرارداد در اجرا موانعی داشته باشد، موضوع نبود نقدینگی در راهآهن است که آنها را مجبور کرده است برای خرید محصولات ذوب آهن به سمت تامین مالی از طریق ابزارهای مالی مانند اوراق مشارکت حرکت کنند که استفاده از این ابزارها عملا برای مجموعههایی تولیدی که بخش بزرگی از درآمد خود را به عنوان دستمزد به نیروی انسانی میدهند ممکن نیست. "
البته معاون بازاریابی و فروش شرکت ذوبآهن اصفهان به تنها قرارداد اخذ شده در حوزه ریل هم اشاره کرد که این قرارداد تولید ۴۰ هزار تن ریل توسط ذوب آهن اصفهان در حال اجراست؛ اما موضوعی که در این میان به چشم میآید کندی اجرای این قرارداد است که پرسشهایی را درباره آن به وجود آورد.
راهآهن از هندیها کمک گرفت
البته در این میان مازیار یزدانی - معاون فنی و زیربنایی راهآهن - درباره نحوه تعامل با ذوب آهن از همراهی کامل شرکت راهآهن میگوید و مدعی است تاکنون تمامی تعهدهای مالی مربوط به راهآهن در قرارداد اخیر ریلی به همراه طلبهای طولانی مدت گذشتهاش تحویل ذوب آهن شده که رقمی معادل ۱۰۰ میلیارد تومان دارد.
وی همچنین در خصوص تلاش راهآهن برای تسهیل قرارداد تولید ریل گفت: «شرکت راهآهن به منظور حمایت از ذوب آهن اصفهان توافقی با طرفهای هندی داشته است تا مقدمات کار برای تحویل برخی از مواد اولیه و فنی فراهم شود که به همین منظور جلسهای سهجانبه در راهآهن برگزار شد که صحبتهای نهایی در این باره انجام شد و قرار بر این شد که دو طرف بحثهای فنی را طی مذاکراتی دوجانبه پیگیری کنند و پس از آن نیز به سمت نهایی شدن یک قرارداد همکاری حرکت کنند که در این باره خبر جدیدی از سمت ذوبآهن نرسیده است.»
قیمت خرید راهآهن پایین است
علیرغم مطرح شدن پرداخت کامل هزینه قرارداد ریلی از سوی راهآهن، احمد صادقی - مدیرعامل ذوب آهن اصفهان - مشکل اصلی را در خصوص قرارداد ۴۰ هزار تنی تولید ریل ملی پایین بودن قیمت خرید شرکت راهآهن اعلام کرد که باعث شده است این قرارداد با کندی پیش رود و عملا تولید آن صرفه اقتصادی نداشته باشد.
وی در این باره اظهار کرد که قیمت خرید ریل توسط شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران از دلار به ریال تبدیل شده است که شرکت راهآهن این تبدیل را با قیمت ارز مبادلهای قدیمی صورت داده است به گونهای که قیمت هر کیلو ریل در این قرارداد ۲۴۰۰ تومان قید شده است در صورتی که این رقم از هزینه تمام شده ریل نیز پایینتر است که باعث شده است ما برای اینکه در جریان تولید و تحویل این محصول با مشکل نقدینگی مواجه نشویم زمان آن را طولانیتر کنیم.
به گفته صادقی، برای حل مشکل فروش ریل به راهآهن جمهوری اسلامی سال گذشته از مجلس شورای اسلامی تقاضا کردیم که بودجه ارزی در اختیار این شرکت قرار دهد تا از طریق صندوق توسعه ملی بتواند خرید مدتدار از ذوب آهن اصفهان داشته باشد که با مشکلاتی از این قبیل مواجه نشویم.
به گزارش ایسنا، در مجموع به وضوح به نظر می رسد که گفتمان مشترکی در قرارداد ریل ملی میان خریدار و فروشنده وجود ندارد، چرا که واحد هایی مانند ذوب آهن اصفهان عمدتا قیمت های خود را با معیارهای جهانی مشخص میکنند و در همین قرارداد نیز قیمت ها را به شکل ارزی به راه آهن ارائه کردهاند اما شیوه راه آهن در تبدیل قیمت باعث شده عملا موضوع تامین مالی قرارداد به مشکل بخورد و به قول مدیر عامل شرکت ذوب آهن قیمت پرداخت شده برای تولید ریل حتی از هزینه تمام شده تولید آن پایین تر باشد.
انتهای پیام
نظرات