• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۶:۰۶
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96110804611
  • خبرنگار : 71565

مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۷

حسین‌زاده بحرینی: نظر دولت درخصوص افزایش قیمت حامل‌ها درست است

حسین‌زاده بحرینی: نظر دولت درخصوص افزایش قیمت حامل‌ها درست است

یک نماینده مجلس با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌ها، بیان کرد: نظر دولت در خصوص افزایش قیمت حامل‌ها حرف درستی است.

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسین حسین‌زاده بحرینی نماینده مردم مشهد و کلات در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷، گفت: این موضوع، موضوع مهمی است که امروز مشغول آن هستیم. به این موضوع باید توجه شود که اگر با کلیات مخالفت می‌شود به این معنی نیست که با کل آن موضوع بودجه مخالفت شود و همچنین دوستانی که موافق بودند به صورت مطلق موافق نبودند و ایرادهایی را وارد دانستند.

وی افزود: این موضوع امروز موضوع مجلس است و در اختیار مجلس قرار گرفته، ‌این موضوع را کمیسیون تلفیق بررسی کرده و اکنون ما باید تصمیم‌ بگیریم که آیا ایرادها را در صحن اصلاح کنیم یا در کمیسیون تلفیق اصلاح شود و دیگر موضوع بازگشت به دولت مطرح نیست. آیا کلیات را بپذیریم و وارد جزئیات شویم و به کلیات اشکالاتی مطرح کنیم؟

این نماینده مجلس ادامه داد: بودجه در یک نگاه سند دخل و خرج دولت است اما در نگاه دوم برش یک ساله برنامه توسعه است. بودجه خودش سند و برنامه توسعه کشور است. وقتی لایحه دولت و گزارش کمیسیون تلفیق را می‌خواندم این احساس کمتر در من ایجاد شد. بعضی از موضوعات مانند سال‌های قبل در این بودجه وجود دارد که ظاهرش کلید است ولی قفل‌های کلیدنما است.

حسین‌زاده بحرینی تصریح کرد: بخصوص در موضوع مسائل عمرانی و اشتغال که دولت و کمیسیون تلفیق پای بانک‌ها را به میان کشیدند یعنی بودجه در اختیار بانک قرار می‌گیرد با این امید که مبلغ بیشتری به پروژه‌های عمرانی داده شود. به محض اینکه منابع در اختیار بانک قرار گیرد،‌ بانک می‌گوید باید احراز کنیم که توجیه اقتصادی دارد یا خیر اما این بانک‌ها این مهارت را ندارند.

وی افزود: با این کار فقط منابع موجود خود را در کانال تسهیلات بانکی بردیم، چرا منابع خود را راکد می‌کنید؟ عین این کار در ۱.۵ میلیارد دلار تسهیلات روستایی که مقام معظم رهبری کمک کردند اتفاق افتاد. در آیین‌نامه آمده دستگاه‌های مختلف تلاش کنند پروژه‌ها شناسایی و انتخاب شوند و آخر سر بانک اگر احراز کند توجیه اقتصادی دارد می‌پذیرد و اگر نه، بایگانی می‌شود. این چه قفلی است که پای عمران و اشتغال زدید؟

این نماینده مجلس ادامه داد: دولت در تبصره ۱۴ در خصوص حذف یارانه‌ها صریحا مطلبی نگفته اما درباره ارقام هدف خود را مشخص کرده،‌ گفته در سال ۹۷ می‌خواهد ۲۳ هزار میلیارد یارانه نقدی بدهد، ۲۳ هزار تقسیم بر ۵۴۰ هزار تومانی که یارانه هر ایرانی در سال است می‌شود ۴۲ میلیون نفر، یعنی اکنون به ۷۶ میلیون نفر یارانه می‌دهیم و یارانه ۳۴ میلیون نفر قطع می‌شود. این‌ها از همان مواردی است که می‌گویند باید در کمیسیون تلفیق بررسی شود،‌ اینها مسائلی نیست که تحت فشار افکار عمومی در صحن بررسی شود. کل مبلغی که قرار است از این محل صرفه‌جویی شود ۱۰.۵ هزار میلیارد و همان حدود ۲.۵ درصد بودجه عمومی دولت است که در مقایسه با بودجه کل حدود هشت دهم درصد است. چرا باید برای این مقدار به مردم فشار بیاوریم؟

حسین‌زاده بحرینی با تاکید بر اینکه حذف یارانه‌ها اشتباه استراتژیک است، گفت: بسیاری از مردم که این مبلغ جزئی را می‌گیرند به این مبلغ نیازمندند. خیلی از مردم صورت‌شان را با سیلی سرخ می‌کنند، اینها مسائلی است که نمی‌توان در صحن بیان کرد.

این نماینده مجلس با اشاره به موضوع افزایش قیمت حامل‌ها، گفت: دولت در تبصره ۱۸ نظر خود را در این باره اظهار کرده و گفته می‌خواهد قیمت حامل‌ها را زیاد کند که البته حرف درستی زده، ‌اینها مسائلی است که نمی‌توان تحت فشار افکار عمومی بررسی شود. در ماده ۳۹ قانون برنامه خودتان تکلیف کردید که باید تا سال ۱۴۰۰ قیمت حامل‌ها اصلاح شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۱-۰۸ ۱۹:۴۸

دمش گرم بالاخره یک نفر پیدا شد که حق را گفت. بابا تنها راه نجات مملکت از فقر و بیکاری هدفمندی یارانه‌ها و علی الخصوص حذف یارانه گازوییل و بنزین هست.