• یکشنبه / ۸ بهمن ۱۳۹۶ / ۱۱:۱۵
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96110804237
  • خبرنگار : 71565

مخالف کلیات لایحه بودجه ۹۷

بنیادی: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است

بنیادی: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است

نماینده مردم کاشمر در مجلس با انتقاد از کلیات لایحه بودجه ۹۷ تاکید کرد: در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است.

به گزارش ایسنا، بهروز بنیادی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۹۷ ابتدا به کسانی که در تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تلاش کردند، خداقوت گفت و به صورت خاص از سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون تلفیق تشکر کرد و گفت: امروز همه با نگرانی به ارزیابی بودجه ۹۷ خواهیم پرداخت این لایحه در نگاه اول به نظر می‌رسد برای شرایط اقتصادی سختی نوشته شده. در شرایطی که سررسید بدهی‌های دولت‌های قبل فرارسیده و ۶۰۰۰ پروژه ملی و ۶۵ هزار پروژه استانی نیمه تمام بر دوش دولت سنگینی می کند.

وی افزود: نوشتن چنین بودجه‌ای با تمامی کاستی‌ها و کسری‌های موجود محدودیت شرایط منابع مالی را فریاد می زند. اقتصاد ایران اقتصاد بزرگی است. در دنیای امروز و دگرگونی‌های حال خاورمیانه و هزینه‌هایی که در آن متحمل شدیم باید بتوانیم سهم بالای اقتصادی خود را به دست بیاوریم. انتظار می‌رفت که بودجه ۹۷ علاوه بر تعقیب جهش اقتصادی کشور طرحی برای حضور در اقتصاد جهانی داشته باشد.

این نماینده مجلس گفت: شعار اصلی انتخابات، مسائل اقتصادی و معیشتی بود. قرار بود هر سال یک میلیون شغل با رشد اقتصادی هشت درصدی ایجاد شود ولی بنا بر آمار ۱۳ درصد جمعیت سن کار ایران فاقد شغل هستند. با وجود جمعیت ۱۵ میلیونی حاشیه نشین این مشکل بیشتر رخ می نماید.

بنیادی ادامه داد: متاسفانه در بودجه امسال با کاهش درصد بودجه‌های عمرانی آن را به اشتغال اختصاص می دهیم که این کاملا متضاد است چراکه با افزایش بودجه عمرانی، به اشتغال دست پیدا خواهیم کرد. طبق آمار ۴۰ درصد کشور زیر خط فقر نسبی و ۳۲ درصد زیر خط فقر مطلق هستند که این آمار در مناطق روستایی به ۶۰ درصد می رسد. دولت چگونه می خواهد یارانه ۳۰ میلیون نفر را قطع کند؟ که اگر این کار انجام شود کنترل آسیب‌های اجتماعی و تامین امنیت غذایی ناممکن خواهد شد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری برای معوقات بازنشستگان و فرهنگیان دیده نشده. زدودن فقر و بیکاری از جامعه و ایجاد شغل منوط به سرمایه‌گذاری های خارجی و گسترش مناسبات اقتصادی با جهان و رونق صنعت توریسم است ولی در بودجه ۹۷ هیچ راهکاری را نمی بینیم و با افزایش خروج از کشور موجب نارضایتی مردم شدیم. باید این را بدانیم که هریک از آحاد مردم بنابر ظرفیت درآمدی خود مالیات می پردازند و این چنین افزایش، این بار بر دوش اقشار جالب نیست. تا زمانی که سایه سیاه سیاست بر اقتصاد حاکم است، با هیچ بودجه‌ای ره به جایی نمی بریم.

وی تصریح کرد: تا اصل ۴۴ قانون اساسی اجرایی نشود و به بخش خصوصی اطمینان داده نشود همچنان شاهد هزینه‌های بالای شرکت‌های دولتی‌های زیان‌ده خواهیم بود. واضح است قدرت اقتصادی مستقل می تواند قدرت سیاسی را به چالش بکشد. همچنان مقاومت در مقابل تشکیل احزاب وجود دارد و در چنین مسیری در بودجه ۹۷ حمایت از بخش خصوصی در حد شعار باقی مانده است. ما باید یک استراتژی امنیت ملی و سیاست خارجی جدیدی را طراحی کنیم تا بتوانیم به رشد ۸ درصدی مصوب شده در برنامه ششم برسیم تا وعده‌های داده شده و تاکیدات مقام معظم رهبری تحقق پیدا کند.

بنیادی ادامه داد: به عقیده کارشناسان تحقق این رشد دستیابی مستمر به بازار حداقل ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات صنعتی است. امروز سهم ایران از تجارت جهانی سه هزارم درصد است که باید به عدد یک درصد برسیم. متاسفانه در بودجه ۹۷ هیچ حکم اختصاصی برای حمایت از تولید معادن و صنایع نداشتیم که جای سوال دارد. در بودجه ۹۷ با کاهش سهم درآمدهای نفتی راه جبران آن را از افزایش سهم مالیات و قیمت کالا و خدمات جبران  کردیم.

وی افزود: کاهش ۱۹ هزار میلیارد تومان از یارانه نقدی در حالیکه هنوز تعریفی از خط فقر مطلق یا استانداردهای اولیه زندگی وجود ندارد خطرناک است. به عقیده کارشناسان درآمد خانوار تنها برای زنده ماندن حداقل ۴۰۰۰ دلار در روز است. به نظر می‌رسد در بودجه ۹۷، سهم خواص حفظ شده در حالیکه یکی از موارد مهم مورد تراز مردم است.

بنیادی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: آقای روحانی باید صدای کارشناسان نخبه اقتصادی کشور را از دیوار ضخیم اطراف خود بشنوید. اصرار به سیاست سرکوب نرخ ارز سبب تشویق به واردات قاچاق خواهد شد و برای کاهش واردات مجبور به اعمال تعرفه بالای تجاری شدیم که این کار سبب کاهش انگیزه نوآوری صنایع می شود. قیمت نفت در بودجه ۹۷ هر بشکه‌ای ۵۵ دلار پیش بینی شده در حالیکه قیمت نفت در سال ۲۰۱۸  هز بشکه ۵۴ دلار بر مبنای برنت آمریکا تخمین زده شده است. بهتر است نمایندگان در این‌باره با واقعیت تصمیم‌گیری کنند.

وی در پایان گفت: مجلس تنها در مورد ۳۵ درصد مبالغ کل بودجه تصمیم گیری می کند و ۶۵ درصد بودجه در مجلس بحث نمی شود که بیشتر مفاسد، رانت‌ها و اختلاس‌ها، فیش های نجومی و املاک نجومی در این بخش صورت می گیرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha