• دوشنبه / ۲۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۵:۲۹
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 96102513477
  • خبرنگار : 71600

ضرر ۵۰۰ میلیارد پوندی اتحادیه اروپا از عدم توافق با انگلیس

ضرر ۵۰۰ میلیارد پوندی اتحادیه اروپا از عدم توافق با انگلیس

همزمان با مذاکرات امضای پیمان توافق تجارت آزاد میان اتحادیه اروپا و انگلیس، گزارش جدیدی منتشر شد که نشان می‌دهد عدم توافق با لندن، ۵۰۰ میلیارد پوند هزینه برای این بلوک خواهد داشت.

به گزارش ایسنا به نقل از اکسپرس، در شرایطی که بروکسل به دنبال انتقال مرکز مالی از لندن به عنوان یکی از اصلی‌ترین خواسته‌های خود است، رئیس بانک مرکزی آلمان ناچار شد اذعان کند که درباره مخاطرات مهاجرت ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا (بریگزیت) اغراق شده است.

برخی از اقتصاددانان طرفدار برگزیت پیش‌بینی کرده‌اند که با خروج انگلیس از مذاکرات تجاری، بریتانیا ۶۵۱ میلیارد پوند سود خواهد کرد و اتحادیه اروپا ۵۰۷ میلیارد پوند ضرر خواهد کرد.

سر پاتریک مینفورد - از مشاوران اقتصادی وزارت خزانه‌داری در زمان مارگارت تاچر، با استفاده از یک مدل تجاری کلاسیک، پیش‌بینی کرده است که اگر انگلیس بدون رسیدن به توافقی در نهم مارس ۲۰۱۹ از عضویت اتحادیه اروپا خارج شود، تولید ناخالص داخلی این کشور ۹ درصد افزایش خواهد یافت که به یک سود ۱۸۰ میلیارد پوندی برای این کشور بالغ می‌شود.

بنا بر پیش‌بینی مینفورد، چنانچه انگلیس مطابق قوانین سازمان تجارت جهانی عمل کند، با اعمال تعرفه برروی محصولات تولید کنندگان اتحادیه اروپا، ۴۳۳ میلیارد پوند دیگر درآمد کسب خواهد کرد، زیرا میزان واردات انگلیس بیشتر از میزان صادرات این کشور است. بعلاوه با ۳۸ میلیارد پوندی که انگلیس از محل نپرداختن عوارض دو ساله دوره انتقال صرفه جویی خواهد کرد، رقم مذکور به ۶۵۱ میلیارد پوند خواهد رسید.

هزینه‌های برای اتحادیه اروپا شامل ۳۸ میلیارد پوند هزینه‌ای که انگلیس باید برای جدایی پرداخت کند بعلاوه ۴۳۳ میلیارد پوند هزینه تعرفه‌ها و نیز مازاد تراز تجاری با انگلیس است که ۳۶ میلیارد پوند تخمین زده می شود، به ۵۰۷ میلیارد پوند می رسد.

مینفورد گفت: برای انگلیس، شکست مذاکرات می‌تواند باعث ایجاد مشکلاتی در کوتاه مدت شود اما پس از آن باعث تثبیت در رشد خواهد شد ولی برای اتحادیه اروپا هم یک دردسر کوتاه مدت و هم ضرر اقتصادی قابل توجه خواهد بود.

جان کریان - رئیس بانک مرکزی آلمان، نیز اذعان کرد بریگزیت، خروج صدها شغل و نه هزاران شغل از انگلیس را بدنبال خواهد داشت. وی افزود: ۴۰۰۰ شغلی که توسط مطبوعات دائما اشاره می‌شود رقم بسیار بالایی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha