• شنبه / ۲۳ دی ۱۳۹۶ / ۱۰:۱۵
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 96102311812
  • منبع : نمایندگی سمنان

تجهیز 80 درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان به کنتور هوشمند

تجهیز 80 درصد چاه‌های کشاورزی استان سمنان به کنتور هوشمند

ایسنا/سمنان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از این استان به عنوان استان برتر در اجرای طرح‌های حفاظت از منابع آبی در کشور خبر داد و گفت: استان سمنان در اجرای دو طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی و همچنین طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) در سطح کشور دارای رتبه برتر است.

ایرج حیدریان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا افزود: اولین کار در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی، مدیریت مصرف در بخش کشاورزی است که 88 درصد منابع آبی استان در این بخش مصرف می‌شود، به طور متوسط در کشور حدود 25 درصد چاه‌های کشاورزی به کنتور هوشمند مجهز شده‌اند، اما در استان سمنان بیش از 80 درصد چاه‌های کشاورزی هوشمند سازی و مجهز به کنتور هوشمند شدند که این اتفاق، اضافه برداشت‌ها و برداشت‌های غیرمجاز را به حداقل ممکن می‌رساند.

وی افزود: در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی 15 پروژه به تصویب هیئت دولت رسیده است که 11 پروژه متعلق به وزارت نیرو، 3 پروژه متعلق به جهادکشاورزی و یک پروژه نیز متعلق به سازمان زمین شناسی است.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب منطقه‌ای سمنان ادامه داد: تسریع در نصب کنتورهای حجمی هوشمند، افزایش فعالیت‌های گروه‌های گشت و بازرسی به منظور کنترل برداشت‌ها از طریق چاه‌های عمیق و نیمه عمیق، افزایش فرهنگ عمومی مصرف آب از طریق اجرای طرح دانش آموزی داناب و فعالیت‌های سمعی وبصری، دادن هشدارهای لازم به مصرف کنندگان در جهت مصرف بهینه وکاهش برداشتها از طریق رسانه های عمومی و بویژه صدا وسیما، تعیین تکلیف چاههای غیر مجاز، اصلاح پروانه های بهره برداری بر اساس مصرف بهینه آب و افزایش راندمان آبیاری از طریق اجرای سیستم های نوین آبیاری و... از جمله اقداماتی است که در طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی انجام می‌شود.

حیدریان همچنین گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم در اجرای طرح احیاء و تعادل بخشی منابع آبی تسریع در نصب کنتورهای حجمی هوشمند است که در این راستا از 3600 چاه استان سمنان، 1700 چاه کشاورزی مجهز به کنتور هوشمند شده‌اند.

وی در ادامه از اجرای موفق طرح ملی دانش آموزی نجات آب(داناب) و کسب رتبه برتر کشوری در استان سمنان خبر داد و گفت: تاکنون 6 دوره از این طرح با مشارکت 19 هزار دانش آموز دوره اول متوسطه در هر دوره در سطح مدارس استان سمنان اجرا شده است و هدف از اجرای این طرح نیز افزایش آگاهی، اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در جهت مصرف بهینه منابع آبی است و خوشبختانه اثر پذیری بسیار خوبی را به همراه داشته است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان اظهار کرد: این طرح با مشارکت آموزش و پرورش استان سمنان و همچنین مشاوره جهاددانشگاهی استان سمنان در سطح استان سمنان اجرا شده است و در آزمون‌های مختلف میزان آگاهی دانش آموزان قبل و بعد از دوره آموزشی سنجیده می‌شود که استان سمنان در این بخش نیز پیشتاز بوده و رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.

حیدریان در خصوص اجرای طرح‌ها و پروژه های مرتبط با احیاء و تعادل بخشی منابع آبی در استان سمنان نیز گفت: سد مجن با پیشرفت فیزیکی 96 درصدی، طرح آبرسانی از سیمین دشت ورامین به گرمسار، طرح آبرسانی و انتقال آب از سد نمرود به گرمسار، انتقال آب از تصفیه خانه گرمسار به ایوانکی، سامانه انتقال آب از سد کالپوش به شاهرود، سد فینسک شهرستان مهدیشهر و همچنین سامانه انتقال آب از سد فینسک به شهرستان مهدیشهر و سمنان از جمله پروژه‌های میان مدت و کوتاه مدت در شرکت آب منطقه‌ای سمنان است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای سمنان از پروژه انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان نیز به عنوان پروژه بلند مدت نام برد و گفت: مطالعات اجرای این طرح انجام شده است و تنها بحث مجوز زیست محیطی اجرای این طرح در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اجرای طرح آمار برداری صحرایی از منابع آبی استان سمنان نیز گفت: هر 5 سال به 5 سال، از منابع تولید و منابع مصرف آب آمار برداری می‌شود که از همه بهره برداران در بخش کشاورزی، شرب و صنعت تقاضا داریم همکاری لازم را داشته باشند، چون نتایج حاصل از این آماربرداری، مبنای تصمیمات مهم در استان خواهد بود.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha