• سه‌شنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۶ / ۱۱:۰۰
  • دسته‌بندی: اقتصاد کلان
  • کد خبر: 96101909926
  • خبرنگار : 71467

نوبخت اعلام کرد

دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

دلیل افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی

رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره انتقادات مطرح شده نسبت به افزایش تعرفه واردات خودروهای هیبریدی با توجه به سهمی که می‌تواند در کاهش آلودگی هوا داشته باشند با ارائه توضیحاتی گفت این خودروها اثر چندانی در کاهش آلودگی هوا در شهرها نداشته و پایین ماندن تعرفه موجب ایجاد رانت می‌شد.

به گزارش ایسنا، امروز (سه‌شنبه) سازمان برنامه و بودجه نشست خبری با حضور محمدباقر نوبخت، رئیس این سازمان برگزار کرد. در چند روز اخیر این دومین نشست خبری در سازمان برنامه و بودجه است که با محور تبیین برنامه‌های اشتغال بودجه ١٣٩٧ برگزار می‌شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد که پیش بینی دولت ایجاد یک میلیون و ٣٣ هزار شغل در سال آینده است که حدود ٣٢٧ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را دربرمی‌گیرد. از این مبلغ بیش از ٧٣ هزار میلیارد تومان در طرح تولید و اشتغال و ٢٥٤ هزار میلیارد تومان در بودجه‌های عمرانی سرمایه‌گذاری می شود.

‏‎چرا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی بالا رفت؟

در جریان توضیح رئیس سازمان برنامه و بودجه درباره برنامه دولت برای تحول در حمل و نقل درون و برون شهری به منظور ایجاد شغل و کاهش آلودگی هوا، این موضوع مطرح شد که چرا دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را هم از پنج به ٤٥ درصد افزایش داده در حالی که می تواند موجب کاهش آلودگی هوا شود؟ نوبخت در این باره گفت که آنچه در عمل می تواند وارد کاهش آلودگی هوا شود، خودروهای برقی هستند که تعرفه آنها صفر است. اما خودروهای هیبریدی سوخت بنزین هم دارند و از یک سرعتی به بالا از برق استفاده می‌کنند که این سرعت عموما برای خارج از شهر است، بنابرین کمک چندانی به کاهش آلودگی هوا در شهر نمی‌کنند. در این حالت پایین ماندن تعرفه آنها نسبت به سایر خودروها می‌تواند موجب ایجاد رانت شود از این رو تصمیم به افزایش تعرفه واردات آنها مانند بقیه خودروها گرفتیم.

تغییر قیمت حامل‌های انرژی منوط به تصمیم مجلس

اما در جریان بررسی تبصره(١٨) لایحه بودجه سال آینده که در آن درآمد ١٧ هزارو ٤٠٠ میلیاردی از محل افزایش قیمت حامل های انرژی پیش بینی شده بود، با توجه به انجام مخالفت هایی در مجلس برای افزایش قیمت بنزین که نرخ ١٥٠٠ تومانی آن مطرح بود، اخیرا نرخ ١١٥٠ تومانی در مجلس مطرح شد. نوبخت درباره تایید و یا رد این پیشنهاد گفت که مجلس مبلغ ١٧.٤ هزار میلیارد تومانی را به ١٠ هزار میلیارد تومان کاهش داده و محل تامین آن را به فروش املاک تملیکی تغییر داده است. از این رو برای هر تغییر در قیمت حامل‌ها منتظر نظر و مصوبه مجلس هستیم.

وی در این باره که عملکرد نشان داده که فروش املاک قاچاق و سایر املاک تملیکی در سال به ١٠٠٠ میلیارد تومان هم نمی‌رسد، بنابراین چرا این پیشنهاد تصویب شده است، گفت که این پیشنهاد دولت نبوده و باید استدلال مجلس را درباره این اقدام پرسید.

دلار جواب نگرفت

در ادامه این جلسه رییس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال ایسنا درباره جریان اخیر بازار ارز توضیحاتی ارائه کرد. او در مورد این‌که وی بارها تاکید کرده بود که دلار 4200 تومانی مورد تایید دولت نیست و قیمت غیررسمی به شمار رفته به زودی تعدیل می‌شود، اما در روزهای گذشته با وجود انتظاراتی که برای کاهش قیمت وجود داشت از مرز 4400 تومان هم عبور کرده و اختلاف قیمت از شهریورماه تاکنون به حدود 700 تومان رسیده و می‌تواند رانت‌های خاص خود را به همراه داشته باشد، در این شرایط برنامه دولت برای بازار ارز چیست، گفت که سیاست دولت حفظ ارزش پول ملی بوده و همچنان بر آن تاکید دارد. از این‌رو همکاران من همواره در شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی به دنبال سیاستی هستند که بتوان این مهم را محقق کرد.

نوبخت درباره این‌که شما معتقدید که باید صرافی‌ها خود را با قیمت‌های واقعی منطبق کنند اما در همین حال شاهدیم که بانک مرکزی قیمت‌های پایه اعلامی به صرافی بانک‌ها را حتی بالاتر از آنچه که در روز قبل رقم خورده و اعلام می‌کند عاملی بر افزایش قیمت دلار است، اظهار کرد: تا جایی که مطلع هستم همواره تاکید ما بر همین سیاست حفظ ارزش پول ملی بوده است و البته در جریان این اتفاق خاص که بانک مرکزی قیمت پایه را بالا اعلام کند، نیستم، ولی در هر صورت سیاست بر این است که بتوان در مقاطع مختلف حتی شرایطی که ناشی از مسائل سیاسی و یا سایر جهات است بازار را کنترل کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۹ ۱۵:۲۶

جناب کارشناس! برخلاف فرموده های شما موتور برقی فقط در ترافیک شهری و موتور بنزینی در رانندگی در اتوبانها می تواند کاربرد داشته باشد!

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۹ ۲۱:۵۴

واقعا دانش اقای نوبخت در مورد هیبرید اینه. فکر کنم شوخی میکنه

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۹ ۱۹:۱۸

جالبه ...خودروهای هیبریدی در سرعت پایین یعنی در داخل شهر فقط با برق کار می کنند ودر سرعت بالا مصرف برق و بنزین می شود .

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۱۹ ۲۱:۵۱

ما که دوساله استفاده میکنیم همیشه در سرعت پایین و گاهی تا ۱۰۰ کیلومتر هم رو برق کار کرده ماشینم نمیدونم شاید ماشین ما ایراد داره

avatar
۱۳۹۶-۱۰-۲۰ ۱۳:۵۳

چه منطقي تو اين افزايش نجومي؟؟؟ تغييرات يك شبه و تصميمات رانتي به نفع دلال ها فقط ميتونه باشه. يك دفعه تصميم گرفتي بدون اطلاع قبلي ثبت سفارش رو 7 ماه بطور غير قانوني ببنديد. دلالها كه قيمت رو بردن شما هم يك كمكي بهشون داديد و تعرفه رو تا 150 درصد رشد داديد. بعد ميگيد تلاشتون براي حاكميت منطقه؟ ضمنا با كدوم فعالان مشورت كرديد؟ چرا همه انجمن ها اعم از وارد كننده و مصرف كننده و فروشنده اعتراض كردن و شما سكوت كرديد؟ دقيقا اين متخصصين كي بودن؟