محمدعلی پورمختار در گفتوگو با ایسنا در و اکنش به تصمیم شهرداری تهران برای اجرای طرح جدید جهت ورود به محدوده طرح ترافیک گفت: این طرح برای حل مشکل ترافیک و رفع معضل آلودگی هوای تهران نیست بلکه طرحی درآمدزا برای شهرداری ومعاونت حمل و نقل آن استکه معلوم نیست از کدام کشور الگو گرفتهاند.
به گفته وی، تاکنون با اجرای طرح ترافیک شهرداری حدود ۳۵۰۰ میلیارد تومان درآمد کسب می کرد که میخواهند این رقم را به ۵۰۰۰ میلیارد تومان برسانند. قطعا با این نگاه درآمدی مشکل ترافیک و آلودگی حل نخواهد شد.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه چنین طرحی ناپسند و غیرقابل قبول است گفت: مجلس جلوی اجرای این طرح را میگیرد و اجازه نمی دهد شهرداری با نگاه کاسب کارانه دست در جیب مردم کند، مردم تهران چه گناهی کردند که مجبورند به مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک برای کار بروند و آنگاه پولی مازاد نیز پرداخت کنند. قطعا این روش خلاف حقوق اساسی است.
پورمختار تاکید کرد: شهرداری باید پاسخگو باشد. اگر مردم نخواهند حتی از وسایل نقلیه شخصی استفاده کنند آیا زیرساختهای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی آماده است. وضعیت مترو با این حجم از شلوغی برای همه روشن است. تاکسیها هم که هرچه میخواهند از مردم پول میگیرند. وضعیت اتوبوس هم با این حجم از شلوغی معلوم است.
وی با بیان اینکه شهرداری با اینکار مردم را مجبور به استفاده نکردن از وسایل نقلیه شخصی میکند، افزود: این اجبار با آماده نبودن زیرساختهای حمل و نقل عمومی نادرست است آن هم در شرایط که این طرح بار مالی زیادی به مردم تحمیل می کند و مشکلات مردم را بیشتر خواهد کرد.
وی با ابراز امیدواری از تجدید نظر از اجرای این طرح گفت: شهرداری تهران به جای اجرای چنین طرحی باید مشکلات ترافیک و آلودگی هوا را به صورت ریشهای و ساختاری حل کند نه اینکه بخواهد از الگو برداری از کشورهای دیگر نسبت به حل مشکلات اقدام نماید چون این طرح در کشوری قابل اجرا است که تمام زیرساختهای آن وجود داشته باشد نه اینکه در کشور ما که مشکلات زیرساختی به شدت مشهود است.
این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مجلس به این موضوع ورود خواهد کرد، گفت: مجلس چنین اجازهای را به شهرداری برای اجرایی کردن چنین طرحی نمی دهد. شهرداری هم باید کار منطقی و قابل اجرا انجام دهد. ما قطعا با قانونگذاری جلوی این کار می گیریم.
پورمختار با تاکید مجدد بر اینکه طرح جدید ترافیک خلاف قانون است، یادآور شد: ما محدوده ترافیکی را برای تهران تعریف کردیم که قرار بود شهرداری کنترلهای لازم را داشته باشد نه اینکه بخواهد اراضی تهران را تقسیم بندی نموده و برای ورود به هر یک از آنها مبالغی بگیرد. گرفتن این مبالغ باید توجیه قانونی داشته باشد نه اینکه شهرداری بخواهد برخلاف قانون هزینه دیگری را به مردم تحمیل نماید.
انتهای پیام
نظرات