• سه‌شنبه / ۵ دی ۱۳۹۶ / ۱۴:۳۹
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96100502719
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

معاون سواد آموزی آموزش و پروش اصفهان:

102 هزار بی‌سواد مطلق در اصفهان وجود دارد

102 هزار بی‌سواد مطلق در اصفهان وجود دارد

ایسنا/اصفهان معاون سوادآموزی اداره کل اموزش و پروش استان اصفهان گفت: نواحی یک و دو شهر اصفهان، نائین، اردستان، زواره، کوهپایه، میمه، جرقویه اولیا و خور و بیابانک سرآمد با سوادی در استان هستند.

به گزارش خبرنگار ایسنا، بهمن امیدقائمی امروز (سه شنبه) در جمع خبرنگاران اظهار کرد: توسعه هر کشور به شمار باسوادن کشور بر می‌گردد و ریشه اصلی آسیب‌های اجتماعی بی سوادی در جامعه است. سواد آموزی در اویل انقلاب با فرمان تاریخ امام راحل تاسیس شد و خوشبختانه امروز 95 درصد جمعیت کشور باسواد است.

وی افزود: در دولت دوازدهم تلاش و کوشش بر محو بی سوادی است چرا که در شاخص‌های و ظرفیت‌های بین المللی ایران، بحث سواد از جایگاه بسیار مهمی برخوردار است، بر اساس همین هدف سازمان ملل و یونسکو هر ساله شاخص سواد را در کشورهای جهان بررسی و پیگیری می کنند.

معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان ادامه داد: امروز افراد بین 10 تا 49 سال به عنوان افراد بی سواد شاخص محسوب می‌شود که در سال 95 و طبق آخرین سرشماری از 79 میلیون نفر جمعیت 49 میلیون نفر باسواد در رنج سنی 10 تا 49 سال بوده و 2 میلیون و 600 هزار نفر نیز بی سواد در رنج سنی 10 تا 49 سال هستند.

امیدقائمی ادامه داد: اصفهان جزو پنج استان برتر در بخش سواد در کشور است و امروز 102 هزار نفر بی سواد مطلق در رنج سنی 10 تا 49 سال در اصفهان زندگی می‌کنند که در سال جاری کاهش هشت هزار نفر بی سواد را به ما ابلاغ کردند. میزان کم اعتبارات و عدم استقبال بی‌سوادها از عوامل کاهش تعداد ابلاغ‌ها به این معاونت است. هر چند باید این موضوع را در نظر بگیریم که سواد فقط خواندن و نوشتن نیست و امروز تعداد زیادی از افراد مراجعه کننده برای ادامه تحصیل تا مقطع دانشگاه به ما مراجعه می‌کنند.

وی اضافه کرد: سهمیه دوره سواد آموزی استان سه هزار 870 نفر بوده که 90 درصد آنها را جذب کرده‌ایم. همچنین دو هزار 428 نفر سهمیه ادامه تحصیل داشته‌ایم که بیش از صد درصد جذب شده‌اند. در دوره تحکیم نیز 800 نفر سهمیه وجود داشته که 789 نفر برای این منظور مراجعه کرده اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان اظهار کرد: نواحی یک و دو شهر اصفهان، نائین، اردستان، زواره، کوهپایه، میمه، جرقویه و اولیا و خور و بیابانک سرآمد با سوادی در استان هستند. به دو دلیل مهاجر پذیری و ترک تحصیل دانش آموزان سوادآموزی در اصفهان همیشه فعال است.

امیدقائمی تصریح کرد: در سال 1385 استان اصفهان 165 هزار بی‌سواد وجود داشته که این عدد در سال 1395 به 102 هزار نفر رسیده است. این نشان می‌دهد که در دولت تدبیر و امید با کاهش 40 درصدی بی سوادی مواجه بوده‌ایم. همچنین طی این سال‌ها آموزش کودکان کار در سنین 10 تا 20 سال در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه مرکز یادگیری نهضت سواد آموزی در زندان اصفهان مستقر و 14 مرکز یادگیری در 14 منطقه استان ایجاد شده است، گفت: در این مراکز به افراد علاوه بر تحصیل، فنون نیز آموزش داده می‌شود تا سوادآموزان بتوانند درآمدزایی نیز داشته باشند. بر اساس آمار بیشترین افراد با میانگین سنی 30 تا 40 سال به مراکز سوادآموزی مراجعه می‌کنند. همچنین در بخش اتباع خارجی 930 سهمیه و در بخش کمیساریای عالی پناهندگان 280 سهمیه وجود داشته که سواد آموزان در این بخش صددرصد جذب شده اند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پروش استان اصفهان با بیان اینکه 97 درصد افراد مناطق شهری و 90 درصد افراد مناطق روستایی با سواد هستند، ادامه داد: نواحی 4، 5 و 6 در شهر اصفهان، فلاورجان، فریدونشهر، نجف آباد و خمینی شهر مناطق با بی سوادی بیشتر در استان اصفهان محسوب می‌شوند.

امیدقائمی با اشاره به اینکه 20 درصد سواد آموزان عشایر هستند، خاطرنشان کرد: در این مناطق شیوه آموزش به سه صورت خود آموز، فرد به فرد و کلاسی انجام می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha