• یکشنبه / ۲۶ آذر ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۴
  • دسته‌بندی: اصفهان
  • کد خبر: 96092614353
  • منبع : نمایندگی دانشگاه اصفهان

یک فعال عرصه حمل و نقل:

اتصال بار اصفهان به دنیا تنها با کارگو ترمینال امکان دارد

اتصال بار اصفهان به دنیا تنها با کارگو ترمینال امکان دارد

ایسنا/اصفهان یک فعال عرصه حمل و نقل در استان اصفهان با بیان اینکه وصل بار اصفهان به دنیا از طریق حمل و نقل هوایی تنها به راه اندازی کارگو ترمینال (پایانه صادرات بار هوایی) وابسته است، گفت: بار تجاری به هیچ وجه از اصفهان به کشورهای دیگر به طور مستقیم صادر نمی شود و این موضوع به دلیل نبود کارگو ترمینال در فرودگاه اصفهان است.

به گزارش ایسنا، تجار بین‌المللی می‌توانند کالاهای خود یا کالاهای خریداری شده از یک کشور را از طریق شرکت‌های هواپیمایی به کشور مقصد ارسال کنند که به این نوع از محموله‌های بار که ماهیت تجاری دارند، کارگو گفته می‌شود.

محمد میرانی به خبرنگار ایسنا، در این خصوص با بیان اینکه تمام بارهای صادراتی هوایی استان اصفهان، از تهران صادر می شود که این موضوع به فعالیت تولیدکننده و صادرکننده آسیب وارد می کند، اظهار کرد: یکی از آسیب‌ها افزایش قیمت تمام شده است. 10 درصد از قیمت تمام شده کالا برای حمل و نقل هزینه می‌شود و آن هم حمل و نقلی که در اختیار باشد. اما حمل و نقل به این صورت که چند مسیر را طی می‌کند تا به مقصد برسد، قیمت تمام شده را بالاتر می‌برد. این موضوع باعث می‌شود، قدرت تجارت بازرگان و صادرکننده به دلیل افزایش هزینه‌های انتقال کالا، کاهش یابد.

این فعال عرصه حمل و نقل ادامه داد: آسیب پذیری کالا ناشی از ضربه دیدن و یا فاسد شدن نیز با انتقال از چند مسیر، بیشتر می‌شود و این موضوع باعث می‌شود کیفیت محصولات صادراتی نیز پایین بیاید. این روند باعث می‌شود تا مشتریان از دست بروند و به مرور زمان مشتریان به این نتیجه می‌رسند که خرید کالا به این سبک و سیاق توجیه نخواهد داشت.

میرانی اظهار کرد: یک زمانی حرف از این بود که پرواز خارجی در اصفهان وجود ندارد و صحبتی از صادرات کالا نمی شد، اما حالا که با پروازهای بین المللی به کشورهای امارات، اتریش و ...، اصفهان به دنیا وصل شده است، می توان صادرات را از اصفهان انجام داد.
وی وصل بار اصفهان به دنیا از طریق حمل و نقل هوایی را تنها به راه اندازی کارگو ترمینال وابسته دانست و گفت: بار تجاری به هیچ وجه از اصفهان به کشورهای دیگر به طور مستقیم صادر نمی شود و این موضوع به دلیل نبود کارگو ترمینال در فرودگاه اصفهان است که به نظر می رسد مسئول اصلی راه نیفتادن کارگو ترمینال، اتاق بازرگانی است که راه را برای بخش خصوصی هموار نمی کند. کارگو ترمینال استان اصفهان 29 مهر 1392 افتتاح شد، اما تا این لحظه راه اندازی نشده است،

سیاست‌های بندرخشک در اصفهان فراموش شده است

وی به بندر خشک اصفهان اشاره و اضافه کرد: موضوع بندر خشک به 7-8 سال گذشته باز می گردد. برای این موضوع اتاق بازرگانی و بخش خصوصی فراخوانده شدند تا با فعالیت هایی بندر خشک اصفهان راه اندازی شود، اما آن زمان فعالیت ها از بخش خصوصی گرفته شد و به بخش دولتی واگذار شد. تمام شرکت هایی که به بحث بندر خشک ورود پیدا کردند یا بخش دولتی بودند و یا شرکت های وابسته به دولت.

این فعال عرصه حمل و نقل استان اصفهان گفت: مجری بحث بندر خشک که بخش خصوصی بود کم کم کنار گذاشته شد و بخش دولتی جایگزین آن شد و سیاستی که از ابتدا تدوین شده بود، به طور کل فراموش شد و امروز شاهد هستیم که وضعیت بندر خشک اصفهان مانند کارگو ترمینال اصفهان است و متاسفانه هر دو غیرفعال هستند.

میرانی با بیان اینکه اصفهان چهارراه و شاهراه حمل و نقل ایران است، اظهار کرد: اصفهان، یکی از بهترین گزینه های حمل و نقل ایران در بخش هوایی و زمینی است، اما متاسفانه از این ظرفیت هیچ استفاده ای نمی شود.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه امکانات زیربنایی مناسبی مانند کارگو ترمینال و بندر خشک در اصفهان وجود ندارد، باید شهرهای دیگر که هیچ علم و امکاناتی از حمل و نقل ندارند، جایگزین شوند. به عنوان نمونه پیش از احداث بندر خشک یزد (پیشگامان)، در اصفهان مکان برای بندر خشک نیز مشخص شده بود و طرح آن کشیده شده بود، اما متاسفانه چون این موضوع وارد مدار سیاست های دولتی شد، این کار انجام نشد. با تفکری که وجود دارد، بعید است بندر خشکی، حداقل در آینده نزدیک در اصفهان احداث شود.

مدیرعامل شرکت ساحلداران افزود: اگر استانداری اصفهان، اتاق بازرگانی اصفهان و سازمان صنعت و معدن و تجارت استان اصفهان برای احداث کارگو ترمینال در فرودگاه اصفهان احساس نیاز کنند و به بخش های خصوصی فرصت بیشتر دهند، این شرکت ها برای احداث کارگو ترمینال راغب تر خواهند شد.

میرانی خاطرنشان کرد: تا زمانی که تفکر اتاق بازرگانی تغییر نکند، اتفاقی برای بحث حمل و نقل هوایی استان اصفهان نخواهد افتاد. اتاق بازرگانی باید حمایت کند. شرکت های خصوصی هم چنان آماده هستند تا برای بحث هایی مانند کارگو ترمینال و بندر خشک سرمایه گذاری انجام دهند.

وی با بیان اینکه سیاست کلی بندر خشک این است که اصفهان را به بنادر آبی کشور متصل کند، ادامه داد: تمام سازمان های اقتصادی استان اصفهان باید دست به دست هم دهند و به این نتیجه برسند تا مشکلات را برطرف کنند.

این فعال اقتصادی اظهار کرد: یکی از بزرگترین معضلات تولیدکنندگان اصفهان این است که کانتینر خالی در اصفهان موجود نیست و یا به تعداد بسیار اندک وجود دارد، اگر بندر خشک احداث شود و شرکت های کانتینری در آن وجود داشته باشد و دپوی کانتینری ایجاد شود، مشکل حمل و صادرات بار تولیدکنندگان اصفهانی نیز حل خواهد شد.

میرانی افزود: در حال حاضر، اگر صادرکننده بخواهد بار صادر کند، مجبور است کانتینر خالی را از بندرعباس به اصفهان با صرف هزینه انتقال دهد و در اصفهان بارگیری کند و دوباره به بندرعباس بازگرداند. در صورتی که اگر کانتینر خالی در اصفهان وجود داشته باشد، کانتینر از دپو دریافت می شود و از بندر خشک اصفهان، صادرات انجام می شود.

وی با بیان اینکه امکانات بنادر کشور بسیار اندک است، اظهار کرد: در تمام بنادر کشور معضل وجود دارد، در بندرعباس، کشتی ها حدود سه روز طول می کشند تا تخلیه شوند و یا یکی دو روز طول می کشد تا بارگیری شوند، در صورتی که تمام بنادر دنیا به سمت نسل چهارم بندر حرکت کرده اند و ما هنوز در نسل اول و دوم باقی مانده ایم.

میرانی تاکید کرد: در بحث حمل و نقل دریایی در حال درجا زدن هستیم و تنها شعار نسل چهارمی بندر را سر می دهیم، اما سیاست موجود، سیاست مکانیزه شدن و نسل چهارم شدن بنادر نیست. به نظر می رسد اگر سیاست هم وجود داشته باشد، آن قدر قوانین دست و پا گیر در کشور وجود دارد که هیچ وقت شرکت های خصوصی و دولتی نمی توانند بنادر ایران را به بنادر نسل چهارم و مکانیزه شدن تبدیل کنند.

مدیرعامل شرکت ساحلداران ادامه داد: تخلیه و بارگیری بزرگترین کشتی دنیا، که 18 هزار کانتینر روی آن قرار می گیرد، در بنادر بزرگ دنیا مانند هامبورگ و شانگهای در کمتر از چند ساعت انجام می شود در صورتی که اولا امکان پهلوگرفتن چنین کشتی بزرگی در بنادر ایران وجود ندارد و در ثانی حتی اگر این امکان هم فراهم شود، به نظر می رسد یک ماه عملیات تخلیه و بارگیری کشتی به طول می انجامد.

میرانی تاکید کرد: بنادری مانند هامبورگ و شانگهای نسل چهارم بوده و کاملا مکانیزه، عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهند در صورتی که بنادر کشور از کمترین امکانات برخوردار هستند و بسیار قدیمی محسوب می شوند. بزرگترین کشتی که در بنادر کشور پهلو می گیرد، 8 هزار کانتینر به همراه دارد که البته ظرفیت آن ها کامل نیست.
انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha