• شنبه / ۲۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۴۱
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 96092513487
  • خبرنگار : 71405

/سمینار حکمرانی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا/

گری لوئیس : تغییرات اقلیمی امنیت انسانی را به مخاطره می‌اندازد

گری لوئیس : تغییرات اقلیمی امنیت انسانی را به مخاطره می‌اندازد

هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران گفت: در بسیاری مواقع تحت عنوان توسعه و پیشرفت در حال ضربه زدن به محیط زیست پیرامون خود هستیم که این امر منجربه تغییرات اقلیمی می‌شود.

به گزارش ایسنا، گری لوئیس صبح امروز (شنبه) در سمینار حکمرانی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا که از سلسله سمینارهای پیش از کنفرانس امنیتی تهران است به بررسی بحث امنیت و محیط زیست پرداخت.
وی خاطرنشان کرد: امنیت واژه سیاسی است که معانی متفاوتی دارد. امنیت به معنای پناهندگان، آوارگان سومالی، تغییر اقلیم و موارد دیگر است.

گری لوئیس خاطرنشان کرد: با نگاه به مفهوم امنیت در روابط بین الملل خواهیم دید که چقدر تغییر داشته‌ایم.
وی ادامه داد:  این تغییرات به گسترده شدن مفهوم امنیت منتهی شده است . ما شاهد تغییر در امنیت انسانی، امنیت زیست محیطی و ... هستیم .اما تعبیری که در مفهوم امنیت آمده، بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار آن را داشتیم.

هماهنگ کننده سازمان ملل در ایران تاکید کرد: بسیاری از افراد از آنچه در سوریه اتفاق افتاد آگاهی دارند، اما کسی از تغییر اقلیم( تغییرات آب و هوا) که بر امنیت انسانی  اثر می گذارد چندان آگاه نیست، در حالی که این تغییرات می تواند جان انسان ها را به خطر بیاندازد.

وی ادامه داد: بیابان زایی ، جنگل زدایی، تولیدات صنعتی و... مواردی هستند که وقتی به وجود می آیند که ما فکر می کنیم در حال صنعتی سازی و تولید محصول خاصی هستیم درحالی که در حقیقت در حال تخریب محیط زیست هستیم .
گری لوئیس با اشاره به سخنرانی امانوئل مکرون گفت:  مکرون رییس جمهور دولت قدرتمند فرانسه هفته گذشته به خوبی به بحث تغییرات اقلیمی اشاره کرد.
او اشاره جدی و پنهانی به افرادی داشت که در جریان مبارزه با تغییر اقلیم سنگ اندازی می کنند، افرادی که می گویند دیگران به کشور من نیایند در حالی که خطر تغییرات آب و هوایی را نمی بینند. آینده اکنون در حال رخ دادن است و باید بیدار شویم و به امنیت در ابعاد دیگری فکر کنیم.
وی با اشاره لزوم توجه به بحث تغییرات اقلیمی و ارتباط آن با امنیت انسانی افزود: در راستای افزایش امنیت انسانی توجه به چند نکته اهمیت فراوانی دارد.  افزایش آگاهی در مورد تغییرات اقلیم، استفاده از فناوری های متحول کننده ، ارتقا و بهبود توانمندی ها برای رویارویی با پدیده های پیچیده ، گسترش برنامه های همکاری های بین‌المللی و برنامه‌ریزی برای دهه‌های آینده نه فقط سال های آینده، از جمله مسائلی هستند که با توجه به آنها می توانیم امنیت انسانی در جهان را افزایش دهیم.
انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha