• جمعه / ۱۰ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۲۴
  • دسته‌بندی: صنفی،فرهنگی‌ودانشجویی
  • کد خبر: 96091004895
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه های غیردولتی کشور:

اشتغال فارغ التحصیلان مهم‌ترین چالش پیش‌روی آموزش عالی کشور است

اشتغال فارغ التحصیلان مهم‌ترین چالش پیش‌روی آموزش عالی کشور است

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه های غیردولتی کشور گفت: اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مهم ترین چالش پیش روی آموزش عالی کشور است.

به گزارش ایسنا،رسول پیرمحمدی در نشستی که تحت عنوان بررسی آسیب ها و چالش های دانشگاه ها و موسسات غیردولتی با محوریت کار آفرینی در محل سالن جلسات موسسه آموزش عالی آفاق برگزار شد طی سخنانی با تاکید بر اینکه امروز مشکل اساسی آموزش عالی کشور  نبود رابطه منطقی بین کیفیت خروجی و اشتغال است تصریح کرد: اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی مهم ترین چالش پیشروی آموزش عالی کشور است چرا که امروز 45 درصد از جمعیت 5 میلیون و 6 هزار نفری بیکاران را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می دهند و این نشانگر اشکالاتی در زمینه کیفیت خروجی دانشگاه ها برای ورود به دنیای اشتغال است.

وی در ادامه پژوهش محور نبودن نظام آموزش عالی، افزایش انتظارات جامعه از دانشگاه، کاهش تمایل به تولید اطلاعات دست اول در بین دانشگاهیان، بیگانه بودن آموزش عالی با سرمایه سازی و تکیه مطلق بر بودجه دولتی، عدم اختیار، تحرک و اشتیاق کافی برای تغییر ساختارهای سنتی را از جمله چالش ها و مشکلات پیش روی آموزش عالی کشور عنوان کرد.

دبیر شورای هماهنگی روسای دانشگاه های غیر دولتی آذربایجان غربی با اشاره بر اینکه در حال حاضر358 دانشگاه و موسسه غیر انتفاعی با 450 هزار دانشجو و بیش از 27 هزار نفر عضو هیئت علمی تمام وقت و نیمه وقت در حال فعالیت هستند، افزود: از نظر کمی ضریب نفوذ دانشگاه های غیر انتفاعی در سیستم آموزش عالی کشور نسبت به اوایل دهه 60 بیش از 28 برابر شده است اما این در حالی است که در بحث کیفیت و کسب مهارت این موسسات وضعیت مطلوبی ندارند.

پیرمحمدی با بیان این مطلب که توسعه کمی و کیفی آموزش عالی در بخش خصوصی با تبعیت از قوانین وزارت علوم اصلی ترین ماموریت آموزش عالی غیرانتفاعی است، اظهار کرد: حمایت های مسئولین عالی نظام و استقبال مدیران کلان کشوری از آموزش غیر انتفاعی، مقبولیت عمومی روزافزون و افزایش کیفیت آموزش ها، اجرای اصل 44 در آموزش عالی، توجه ویژه سند چشم انداز بیست ساله به سهم بیست درصدی آموزش عالی غیر انتفاعی از آموزش عالی کشور و امکان اجرای پروژه های مشترک با دانشگاه های متعدد از جمله فرصت های پیشروی آموزش عالی غیر انتفاعی کشور در رسیدن به اهداف و ماموریت های تعریف شده برای آن است.

وی در خصوص چالش ها و تهدید های پیشروی دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی نیز گفت: نبود برنامه منسجم و جامع در  وزارت علوم برای 358 واحد غیرانتفاعی در کشور، فقدان نگرش جامع در بین زیرنظام های مختلف آموزش عالی، توسعه نا متوازن آموزش عالی کشور در ابعاد مختلف، تنظیم اساس نامهها و بخش نامه های دانشگاه های غیرانتفاعی با نگاه دولتی، افزایش قیمت کالا و خدمات و لزوم حمایت دولت از آموزش عالی غیردولتی از جمله تهدید هایی است که در صورت رفع نشدن روند رسیدن به اهداف در بخش آموزش عالی غیر دولتی با کندی مواجه خواهد شد.      

عضو شورای مرکزی اتحادیه دانشگاه های غیردولتی کشوردر پایان با تاکید براینکه بیش از 60 درصد دانشگاه های دنیا غیر انتفاعی هستند، دانشگاه های دولتی را دانشگاه های هزینه‌بر برای دولت خواند و تصریح کرد: طبق گفته وزیر اسبق علوم، آموزش  هر دانشجوی دانشگاه دولتی برای دولت سالیانه 12 میلیون هزینه دارد این درحالی است که دانشگاه های غیردولتی تا کنون هیچ گونه بهره ای از منابع دولتی نبرده اند و هزینه آموزش سالیانه این دانشگاه هانیز به مراتب از دانشگاه های دولتی کمتر است. 


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha