• سه‌شنبه / ۷ آذر ۱۳۹۶ / ۱۰:۳۴
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96090703195
  • خبرنگار : 71496

رئیس مخالفان سوری: مسکو هیئت دمشق را برای حضور در ژنو راضی کند/آمریکا دیگر کردها را حمایت نکند

رئیس مخالفان سوری: مسکو هیئت دمشق را برای حضور در ژنو راضی کند/آمریکا دیگر کردها را حمایت نکند

رئیس هیئت مخالفان سوری در مذاکرات ژنو به محض ورود به ژنو سوئیس تاکید کرد این هیئت بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت همزمان با آغاز مرحله انتقالی تاکید داشته و از مسکو می‌خواهد دمشق را جهت شرکت در این مذاکرات متقاعد کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه المیادین، نصر الحریری، رئیس هیئت مخالفان سوری در مذاکرات ژنو در کنفرانسی مطبوعاتی در ژنو پیش از آغاز هشتمین دور مذاکرات صلح سوریه در این شهر با نظارت سازمان ملل تاکید کرد این هیئت بر کناره‌گیری بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه از قدرت همزمان با آغاز مرحله انتقالی تاکید داشته و از مسکو می‌خواهد دمشق را جهت شرکت در این مذاکرات تحت فشار بگذارد.

وی گفت: به مذاکرات جدی و مستقیم با هیئت دمشق امیدواریم.

حریری در ادامه تاکید کرد، هدف هیئت مخالفان در ژنو انتقال سیاسی است که برکناری اسد در ابتدای این مرحله انتقالی محقق شود.

این موضع‌گیری‌های حریری در حالی مطرح شد که تحلیلگران و مخالفان از اعمال فشارهایی بر این هیئت جهت انصراف از درخواست برای کناره‌گیری اسد سخن گفتند. استفان دی‌میستورا، فرستاده سازمان ملل به سوریه نیز در جلسه شورای امنیت از دولت و مخالفان سوریه خواست برای شرکت در مذاکرات ژنو شرط قبلی نگذارند.

گروه‌های مخالف سوری هفته گذشته موفق به تشکیل هیئت جدیدی برای شرکت در مذاکرات شدند که این هیئت شامل ائتلاف گروه‌های شورشی و مخالف، هیئت ملی هماهنگی و نمایندگانی از گروه‌های مورد حمایت قاهره و مسکو بود.

به نظر می‌رسید که هیئت جدید موضع‌گیری‌های ملایم‌تری نسبت به سرنوشت اسد دارد.

طرف‌های غربی به ویژه فرانسه و آمریکا دیگر کناره‌گیری اسد از قدرت را پیش‌شرطی برای حل بحران سوریه نمی‌دانند.

هیئت جدید مخالفان سوری روز دوشنبه وارد ژنو شد.

اما هیئت دمشق به استفان دی‌میستورا اطلاع داد که روز دوشنبه در مذاکرات ژنو شرکت نمی‌کند اما تاریخی برای ورودش اعلام نکرد.

مخالفان سوری با انتقاد از غیبت هیئت دمشق در مذاکرات ژنو که هنوز هیچ بیانیه رسمی در این خصوص صادر نشده این هیئت را به "وقت کشی" متهم کردند.

رئیس هیئت مخالفان سوری در مذاکرات ژنو همچنین با انتقاد از حمایت‌های آمریکا از نیروهای سوریه دموکراتیک از واشنگتن خواست در مورد روابطش با این گروه‌ رویکرد روشنی را اتخاذ کند.

حریری گفت: آمریکا در موضع‌گیری قبلی خود مدعی بود که حمایت از این شبه نظامیان برای مبارزه با داعش است اما امروز هر تلاشی برای توجیه ادامه یافتن این حمایت‌ها را نمی‌توان قبول کرد. به همین دلیل آمریکا باید رویکرد و تصمیم روشنی در این خصوص اتخاذ کند.

رئیس هیئت مخالفان سوری تاکید کرد، واشنگتن باید توضیح دهد که آیا به دنبال حمایت از امنیت و ثبات سوریه است یا نه، زیرا همه ما از حساسیت نیروهای سوریه دموکراتیک و ارتباط آنها با حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از سوی برخی طرف‌ها در جهان تروریستی قلمداد می‌شوند، باخبر هستیم و این موضع‌گیری‌های مبهم هرگز نه در راستای خدمت به سوریه و نه منطقه نیستند.

آنکارا چند روز قبل از تعهد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به توقف تجهیز کردهای سوریه به اسلحه استقبال کرده و از او خواست در اسرع وقت به این وعده خود عمل کند.

کاخ سفید نیز با تاکید بر احتمال توقف ارسال مهمات نظامی برای گروه‌هایی خاص بدون اشاره به اسامی این گروه‌ها اعلام کرد، این مساله به معنای توقف تمامی حمایت‌ها از این گروه‌ها نیست.

وزارت دفاع آْمریکا (پنتاگون) نیز بدون اشاره به توقف کامل ارسال اسلحه‌ اعلام کرد که قصد دارد در تغییرات مربوط به اسلاحه‌هایی که در اختیار کردها قرار داده می‌شوند، تجدیدنظر کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha