• یکشنبه / ۵ آذر ۱۳۹۶ / ۱۸:۰۲
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96090502569
  • منبع : وزارت بهداشت و درمان

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی تاکید کرد؛

ضرورت حضور مدرسین اخلاق پزشکی در دانشکده ها و محیط های درمانی

ضرورت حضور مدرسین اخلاق پزشکی در دانشکده ها و محیط های درمانی

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی با تاکید بر اینکه تربیت دانشجویان علوم پزشکی متناسب با اصول اخلاقی و دینی یکی از ضروریاتی است که در بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی به آن توجه شده است، گفت: این مهم بر عهده تمامی اساتید حوزه علوم پزشکی است که می‌توانند به عنوان الگو این معارف را به دانشجویان منتقل کنند و در کنار این اساتید، مدرسین اخلاق پزشکی در دانشکده‌ها و محیط های بالینی نقش چشمگیری در آموزش اصول اخلاقی به دانشجویان دارند.

به گزارش ایسنا، دکتر باقر لاریجانی در اولین همایش مدرسین اخلاق پزشکی که در گرگان برگزار شد، طی سخنانی تربیت نیروی انسانی را موضوعی زیربنایی دانست و گفت: در نظام سلامت چنانچه به حوزه آموزش و تربیت نیروی انسانی با کیفیت توجه شود، این موضوع بر تمامی حوزه های نظام سلامت اثر می گذارد؛ چرا که نیروی انسانی مولفه اصلی در کیفیت ارائه خدمات است.

دکتر لاریجانی گفت: نیروی انسانی نظام سلامت باید با توجه به نیازهای جامعه تربیت شود و باید نیاز مناطق و استان های کشور به نیروی انسانی برآورد شود و برای تربیت نیرو به همان میزان برنامه ریزی صورت گیرد.

وی افزود: برای پاسخگویی بیشتر به نیازهای جامعه و همچنین برای همراه شدن با دانش روز و ملزومات جهانی بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی از 3 سال پیش در کشور طراحی و اجرا شد. اجرای کامل این بسته ها اولویتی است که در دولت دوازدهم نیز پیش روی حوزه آموزش علوم پزشکی است و به طور جدی در حال پیگیری است.

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی گفت: ارتقای اخلاق حرفه‌ای یکی از شالوده‌های اصلی است که باید در نظام سلامت مستحکم شود. این مزیت در کنار دانش و مهارت است که می‌تواند زمینه های ارتقای سلامت جامعه را فراهم آورد.

وی افزود: اصول اخلاق حرفه ای از دوران دانشجویی باید در بین ارائه کنندگان آینده خدمات سلامت جامعه نهادینه شود و آموزش های اخلاق ماهیتا با سایر آموزش های حوزه علوم پزشکی متفاوت است و نیاز به زیرساخت ها و روش های ویژه ای دارد.

تدوین بسته ارتقای اخلاق حرفه‌ای در مجموعه بسته‌های تحول و نوآوری در آموزش پزشکی

دکتر لاریجانی به تدوین بسته ارتقای اخلاق حرفه ای در مجموعه بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این بسته در واقع نقشه راهی است که پیش روی دست اندرکاران حوزه آموزش علوم پزشکی قرار دارد و ترجمان آن باید در همه سطوح این حوزه طراحی شود.

وی به برخی از دستاوردهای اجرای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: مرکز ملی تحقیقات راهبردی آموزش علوم پزشکی راه اندازی شده و بستری است تا اساتید و محققین حوزه آموزش علوم پزشکی بتوانند در حوزه های مختلف علمی وارد شده و بسترهای تحقق مرجعیت علمی در این حوزه را فراهم نمایند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از راه اندازی کمیسیون کتب مرجع علوم پزشکی سخن گفت و اظهار داشت: کشور ما گنجینه های غنی در حوزه اخلاق پزشکی دارد و بدون شک پرداختن به این گنجینه می تواند زمینه های مرجعیت کشور در این حوزه را فراهم کند.

دکتر لاریجانی با اشاره به اینکه ماموریت های مشترک و ویژه ای به مناطق آمایشی و دانشگاهها در راستای بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی سپرده شده است، اظهار داشت: توسعه اخلاق حرفه ای در بستر شوراهای اخلاق پزشکی ماموریتی است که به تمامی مناطق و دانشکده ها سپرده شده و به طور جدی در حال پیگیری است.

وی به نقش شورای عالی اخلاق پزشکی در سیاستگذاری های کلان کشور در حوزه اخلاق اشاره کرد و گفت: این شورا در دولت یازدهم بازمهندسی شد و دبیرخانه این شورا به صورت فعالی توسعه اخلاق پزشکی در کشور را پیگیری می کند و دانشگاههای علوم پزشکی نیز با تشکیل شورای اخلاق دانشگاهی بسترهای اجرای مصوبات شورای عالی را فراهم می کنند.

ابلاغ دومین ویرایش سند راهبردی اخلاق پزشکی کشور به دانشگاه‌ها

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی با بیان اینکه سند راهبردی اخلاق پزشکی کشور بازبینی شده و دومین ویرایش این سند جهت اجرا به دانشگاههای علوم پزشکی کشور ابلاغ شد است، گفت: در این سند به توسعه اخلاق پزشکی در تمامی حوزه های نظام سلامت از جمله آموزش، پژوهش و ارائه خدمات سلامت پرداخته شده است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت پایش وضعیت تعهدات حرفه ای دانشجویان علوم پزشکی ردر حین تحصیل را یکی از برنامه هایی ذکر کرد که برای گسترش اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان در حال اجرا است و گفت: کمیته ملی اخلاق در آموزش علوم پزشکی نیز راه اندازی شده که مسئولیت برنامه ریزی برای ارتقای اخلاق حرفه ای در بین دانشجویان علوم پزشکی و بالطبع آن دست اندرکاران فردای نظام سلامت کشور را بر عهده دارد.

ابلاغ دستورالعمل تشکیل کمیته اخلاق در آموزش به دانشگاههای علوم پزشکی

وی افزود: دستورالعمل تشکیل کمیته اخلاق در آموزش به دانشگاههای علوم پزشکی نیز ابلاغ شده و بدون شک تشکیل این کمیته ها و برنامه ریزی ویژه برای توسعه اخلاق در آموزش تاثیر بسزایی در آینده نظام سلامت کشور خواهد داشت.

دکتر لاریجانی با اشاره به ویژگی های آموزش های اخلاق گفت: اساتید محترم در دانشگاهها نقش برجسته ای در انتقال اصول اخلاقی به دانشجویان دارند چرا که هر یک از این اساتید الگوهایی ارزشمند در حوزه های مختلف علمی و اخلاقی هستند که می توانند تاثیر بسزایی بر دیدگاهها، جهان بینی و رفتار دانشجویان داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به اهمیت نقش مدرسین اخلاق پزشکی در دانشگاههای علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: این اساتید متولیان اصلی ارائه اصول اخلاق حرفه ای به دانشجویان علوم پزشکی نقش چشمگیری در نهادینه سازی اخلاق حرفه ای در جامعه پزشکی کشور به عهده دارند.

تربیت مدرسین اخلاق از اولویت های حوزه آموزش است

وی خاطرنشان کرد: تربیت مدرسین اخلاق یکی از اولویت هایی است که در حوزه آموزش در نظر گرفته شده و بر همین اساس 200 بورسیه داخلی برای تحصیل دانشجویان و فارغ التحصیلان برتر دکتراهای حرفه ای در رشته اخلاق پزشکی و آموزش پزشکی در نظر گرفته شده است.

نایب رئیس شورای عالی اخلاق پزشکی در پایان با بیان اینکه مدرسین اخلاق در دانشکده ها و محیط های بالینی می توانند نقش چشمگیری در انتقال مفاهیم اخلاقی به دانشجویان داشته باشند گفت: این امر نیازمند برنامه ریزی ویژه ای است که در قالب بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در حال اجرا است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha