به گزارش ایسنا، حسین محمدی در بیست و ششمین جلسه شورای شهر کرج که یکشنبه پنجم آذر برگزار شد، گفت: مترو کرج و حومه با شش خط به طول ۱۰۵ کیلومتر طراحی شده بود که در طرح توسعه می توانست تا ۱۲۰ کیلومتر افزایش یابد.
محمدی با بیان اینکه خط تهران-کرج-هشتگرد بر عهده دولت بوده و شهرداری کرج در آن مسئولیت ندارد، افزود: برای اجرای این میزان خط مترو در کرج و حومه به ۲۵ تا ۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز است، تامین این رقم از عهده شهرداری خارج است.
وی افزود: بنابراین باید از مسئولین ارشد استان، نمایندگان و حتی شهرداری های سایر شهرهای استان خواست تا با کمک برای جذب سرمایه بخش خصوصی این پروژه اجرا شود.
محمدی به ارائه گزارشی از وضعیت خط دو مترو کرج از ابتدا تاکنون پرداخت و گفت: این خط در دو فاز و ۲۷ کیلومتر طراحی شده که فاز اول از دانشگاه خوارزمی تا میدان شهید سلطانی و فاز دوم از شهید سلطانی تا ملارد ادامه دارد.
وی ادامه داد: مناقصه این فاز در سال ۸۴ انجام و اواخر سال ۸۵ پیمانکار آن با قراردادی ۶۹۲ میلیون دلاری برای اتمام در ۴ سال منعقد شد.
محمدی خاطرنشان کرد: به قیمت دلار امروز میزان ریالی خط ۲ به سههزار میلیارد تومان میرسد.
وی افزود: متاسفانه به دلیل عدم همکاری فاینانسور در این پروژه مشکلاتی ایجاد شد و پروژه که قرار بود تا سال ۸۹ پایان یابد، فقط به ۱۵ درصد پیشرفت فیزیکی رسید.
عضو شورای شهر کرج تصریح کرد: در این مدت از طرف کارفرما ۸۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود که کمتر از ۵ درصد منابع را شامل میشود.
وی به تعدیل قیمت قرارداد در سال ۸۹ اشاره کرد و افزود: در این تعدیل قیمت ریالی به ۵۰۰ میلیارد تومان و ۱۷۹ میلیون یورو رسید و حجم عملیات نیز از ۲۷ کیلومتر به ۱۵ کیلومتر کاهش یافت.
محمدی افزود: با این تعدیل قیمت قرار شد تا پایان ۹۲ فاز اول خط دو اجرا شود اما تا پایان این سال کل پولی که از طرف کارفرما به پیمانکار پرداخت شد، به ۱۱۵ میلیارد تومان رسید.
این عضو شورای شهر کرج با بیان اینکه ۵۰ درصد از پرداخت سهم شهرداری است، گفت: در این 8 سال از طرف شهرداری ۲۵ میلیارد تومان پرداخت شد.
وی افزود: در سال ۹۳ و ۹۴ هم ۱۱۶ میلیارد تومان پرداخت شد که سهم شهرداری ۱۵ میلیارد تومان بود.
محمدی خاطرنشان کرد: در این مدت در مجموع پولی که به پیمانکار پرداخت شده ۳۱۳ میلیارد تومان است که سهم شهرداری فقط ۴۳ میلیارد تومان بوده است.
وی درخصوص پیشرفت فیزیکی پروژه نیز گفت: در حال حاضر ۱۸ درصد در تجهیزات و ۴۳ درصد در عملیات سازهای و در مجموع ۳۲ درصد در پروژه پیشرفت حاصل شده، در حالی که ۱۰ درصد منابع مالی پرداخت شده است.
محمدی با بیان اینکه طی ۱۱ سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان صرف هزینه جاری سازمان قطار شهری شده است، گفت: این رقم ۲.۵ برابر پولی است که شهرداری به پیمانکار پرداخت کرده است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر اعتبارات عمرانی شهرداری در ۱۱ سال گذشته را چهار تا پنج هزار میلیارد تومان در نظر بگیریم، کمتر از یک درصد اعتبارات برای مترو هزینه شده و حتما باید در آن تجدید نظر شود.
انتهای پیام
نظرات