• شنبه / ۴ آذر ۱۳۹۶ / ۰۹:۴۵
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96090401517
  • خبرنگار : 71496

جهان حمله تروریستی علیه مسجدی در العریش مصر را محکوم کرد

جهان حمله تروریستی علیه مسجدی در العریش مصر را محکوم کرد

در پی حمله خونین و بی‌سابقه علیه مسجدی در شبه جزیره سینای مصر که بیش از ۲۰۰ کشته و ده‌ها زخمی داشت، مقامات مختلف جهان و منطقه به رئیس‌جمهوی و ملت مصر تسلیت گفته و این حادثه تروریستی را محکوم کردند.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه الجزیره سعد حریری‌، نخست وزیر لبنان با محکومیت شدید حمله تروریستی اخیر در منطقه العریش مصر که بیش از ۲۰۰ کشته و ده‌ها زخمی برجای گذاشت، تاکید کرد: این حمله تروریستی علیه نمازگزاران بی‌گناه نشان دهنده عمق کینه و دشمنی گروه‌های تروریستی با جوامع عربی و اسلامی است.

حریری تاکید کرد: اینگونه حملات پنهان کاری دروغین گروه‌های تروریستی به نام دین جهت انجام شنیع‌ترین جنایت علیه غیرنظامیان را نشان داد و این دست اقدامات بار دیگر لزوم هماهنگی همه گروه‌ها برای ریشه‌کن‌سازی تروریسم و حمایت از اسلام و مسلمانان را ثابت کرد.

سمیر جعجع، رئیس حزب القوات اللبنانیه نیز این حمله را به شدت محکوم کرده و به خانواده‌های قربانیان این حمله و نیز عبدالفتاح سیسی، رئیس‌جمهور مصر تسلیت گفت.

جعجع در ادامه بر لزوم تلاش‌های هماهنگ همه کشورها برای مقابله با تروریسم و افزایش تلاش‌ها در راستای ریشه‌کن‌سازی این خطر تاکید کرد.

نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشین لبنان نیز گفت: تروریسم در مصر نفوذ کرده و تلاش می‌کند دستاوردهای مردم این کشور را از بین ببرد و ثبات مصر و منطقه عربی را نابود کند.

فواد السنیوره، رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان نیز با ارسال تلگرافی برای سیسی به وی تسلیت گفت و برای زخمی‌های این حادثه آرزوی بهبودی کرد.

وی تاکید کرد: عاملان این حمله تروریستی باید مجازات شوند.

عبداللطیف بن‌راشد الزیانی، دبیرکل شورای همکاری خلیج‌فارس نیز با محکومیت این حمله آن را جنایت تروریستی شنیع خواند که با تمامی اصول شریعت اسلام و قوانین بین‌المللی تعارض دارد.

وی در ادامه بر توانایی دستگاه‌های امنیتی مصر برای شناسایی عاملان این حمله و دستگیری آنها و در نهایت محاکمه‌شان تاکید کرده و گفت: نباید در برابر چنین اقدامی سکوت کرد.

وی در ادامه ضمن همدردی با خانواده‌های قربانیان این حمله از جامعه جهانی خواست این اقدام را به شدت محکوم کنند.

وزارت خارجه سوریه نیز به شدت اقدام گروه‌های تروریستی علیه نمازگزاران بی‌گناه مسجدی در منطقه العریش را محکوم کرده و بر لزوم هماهنگی تلاش‌ها برای مقابله با تروریسمی که آینده کشورهای عربی را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

یکی از مسؤولان وزارت خارجه سوریه گفت: دمشق اینگونه حملات تروریستی که در سوریه و مصر و دیگر مناطق کشورهای عربی با اهداف مشترک انجام می‌شوند، محکوم می‌کند.

وی تاکید کرد: هدف اصلی همه کشورهای قربانی تروریسم مبارزه با این پدیده و کشورها، طرف‌ها و گروه‌هایی است که از تروریسم حمایت می‌کنند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جنبش انصارالله یمن نیز در بیانیه‌ای ضمن محکومیت این حمله تاکید کرد: این جنایات که نمازگزاران بی‌گناه را هدف قرار داد با اصول دین و ارزش‌های اخلاقی و انسانی منافات دارد.

سخنگوی انصارالله افزود: هدف قرار دادن مساجد و کشتار نمازگزاران در بسیاری از کشورها دیده می‌شود. یمن نیز از این مساله دور نبوده و این جنایات با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های عربستان و آمریکا انجام می‌شود.

این دو کشور در اقدامات وحشیانه و تخریب گسترده مساجد،‌ بازارها، بیمارستان‌ها و تاسیسات مختلف کشور یمن دست دارند.

عبدالسلام افزود: تفکرات تکفیری پشت اینگونه حملات است. گسترش تفکرات تکفیری هیچ منفعتی برای هیچ کسی جزء سه طرف آمریکایی، عربستانی و اسرائیل ندارد.

وی در ادامه از مردم تمامی کشورهای منطقه خواست در یک جبهه برای مقابله با تفکرات تکفیری بایستند زیرا استفاده از این تفکرات تکفیری در برخی کشورها و تظاهر به مبارزه با آن در کشورهای دیگر سودی ندارد.

عبدالسلام تاکید کرد: آفت افراط گرایی تکفیری نیازمند تشکیل دوباره ائتلاف‌هایی با رویکرد حفظ منافع ملت‌ها پیش از هر طرف دیگری است.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن نیز با ارسال تلگرافی به سیسی تاکید کرد: اقدامات ائتلاف عربی به رهبری عربستان علیه یمن به صورت مستقیم باعث ایجاد محیطی برای گروه‌های جنایتکار و افراطی در منطقه می‌شود.

وی ضمن همدردی با رئیس‌جمهور مصر افزایش تلاش‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای مقابله با این خطرات که صلح و امنیت جهانی را تهدید می‌کند، خواستار شد.

وی تاکید کرد: حمله به اماکن مقدس و خانه‌های خدا نقض آشکار آموزه‌های دین اسلام، ارزش‌های اخلاقی و انسانی و تعهدات بین‌المللی است. ما به شدت چنین اقدامات شنیعی را محکوم کرده و خشم خود را از اینگونه حملات علیه ساکنان منطقه العریش ابراز می‌داریم.

الصماد در ادامه گفت: این جنایات در حالی انجام می‌شوند که گروه‌های تکفیری در آستانه نابودی هستند و این امر نشان می‌دهد چه کسانی پشت این حمله قرار دارند. ما هدف از این اقدامات ناکام را برهم زدن امنیت، ثبات مصر و کل منطقه و بالا بردن روحیه گروه‌های تکفیری می‌دانیم که در آستانه شکست کامل در سوریه و عراق هستند.

حزب الله لبنان نیز به شدت این حمله وحشیانه را محکوم و اعلام کرد، این حمله تروریستی وحشتناکی که شأن انسان‌، زمان و مکان را هم رعایت نکرد نتیجه تفکرات تکفیری - تروریستی است که مسلمانان و مومنانی که از آن پیروی نمی‌کنند را کافر می‌خواند و ریختن خون آنها را حتی در خانه‌های خدا مباح می‌داند، این جنایت از جمله جنایاتی است که در منطقه با هدف ایجاد آشوب و ترس و بی‌ثباتی و ناامنی در کشورهای عربی و اسلامی انجام می‌شوند.

حزب الله لبنان در ادامه تاکید کرد، ویژگی‌های این حمله هویت عاملانش را برملا کرد و نشان داد که آنها گروهی هستند که از ارتکاب جنایت ابایی نداشته و نمی‌توان آنها را پیروی دین یا شریعتی خاص دانست.

حزب الله در ادامه بار دیگر خواستار تلاش جدی و مسؤولانه برای مقابله با تروریسم و تروریست‌ها و کشورهایی شد که از آنها حمایت فکری، سیاسی و مالی کرده و راهکارهای تخریب‌گرانه‌ای را برای رسیدن به اهداف شومشان در پیش می‌گیرند.

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز با صدور بیانیه‌ای ضمن ابراز همدردی با دولت و مردم مصر همسو سازی تلاش‌ها در راستای مبارزه با تروریسم و نابودی منابع فکری آن را خواستار شد.

العبادی گفت: عراق که به تازگی عملیات نابودی داعش را به پایان رسانده و موفق به پاکسازی تمامی مناطق خود شده در کنار دولت و مردم مصر برای مقابله با گروه‌های تروریستی است که دین، امنیت و ثبات کشور ما را هدف قرار داده‌اند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز با انتشار توئیتی ضمن محکومیت این حمله قربانیان آن را انسان‌های بی‌گناه و بی‌دفاع خواند.

ترامپ گفت: جهان نباید با تروریسم سازش کند بلکه باید با نیروی نظامی آنها را نابود کرده و تفکرات افراطی که پایه اصلی وجود این گروه‌هاست نابود شود.

کاخ سفید نیز این حمله را محکوم کرده و از جامعه جهانی خواست تلاش‌ها برای شکست گروه‌های تروریستی را تقویت کند.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس نیز ضمن ابراز همدردی با مردم مصر این حمله را محکوم کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان هم با محکومیت این حمله حمایت خود را از مصر اعلام کرد.

پائولو جنتیلونی، نخست وزیر ایتالیا نیز ضمن محکومیت شدید این حمله تروریستی ناگوار در شهر العریش با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز با ارسال تلگرافی به سیسی ضمن تسلیت آمادگی مسکو برای افزایش همکاری‌ها با قاهره برای مبارزه با تروریسم را اعلام کرد.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه نیز با محکومیت این حمله تروریستی با خانواده‌های قربانیان آن ابراز همدردی کرد.

سفارت ترکیه در قاهره نیز اعلام کرد: پرچم‌های ترکیه به مدت سه روز به احترام قربانیان حمله تروریستی العریش به حالت نیمه افراشته درخواهند آمد.

وزارت خارجه قطر نیز بار دیگر بر موضعگیری خود در حمایت از مصر و مخالفت با خشونت و تروریسم با هر انگیزه و علتی تاکید کرده و هدف قرار دادن اماکن عبادی و ترساندن غیرنظامیان را محکوم کرد و با خانواده‌های قربانیان این حمله ابراز همدردی کرد.

سلمان بن عبد العزیز، پادشاه عربستان نیز در تماسی تلفنی با سیسی ضمن محکومیت این حمله آن را اقدامی تروریستی خواند که با تمامی اصول دین اسلام مغایرت دارد.

صباح الاحمد الصباح، امیر کویت نیز در تلگرافی به سیسی همبستگی خود را با دولت و مردم مصر و حمایت خود را از تمامی اقدامات قاهره برای حفظ امنیت و ثبات کشور اعلام کرد.

تونس نیز ضمن محکومیت این حمله حمایت مطلق خود را از مصر اعلام کرد.

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز با محکومیت این حمله تروریستی همبستگی خود را با مصر اعلام کرد.

همچنین گروه‌های فلسطینی این حادثه را محکوم کردند.

جنبش حماس تاکید کرد، این حمله مبانی تمامی ادیان آسمانی و ارزش‌های انسانی را نقض کرد.

رژیم صهیونیستی نیز به جمع محکوم کنندگان این حمله پیوست.

گلعاد آردان، وزیر امنیت داخلی این رژیم گفت: حمله تروریستی اسفناک در مصر را محکوم کرده و همدردی عمیق خود با مردم و دولت مصر را اعلام می‌کنیم.

آردان افزود: همه باید در برابر تمامی اشکال آنچه "تروریسم اسلام رادیکالی" خوانده می‌شود، بایستیم.

نفتالی بنت، وزیر آموزش این رژیم نیز ضمن ابراز همدردی با مصر گفت: اکنون زمان وحدت جهانی است.

بنت افزود: اسرائیل، روسیه، اروپا، آمریکا و جهان عرب همگی در معرض حملات تروریستی قرار دارند و باید با یکدیگر متحد شوند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز حمله تروریستی روز جمعه منطقه العریش مصر را شنیع و بزدلانه خواند و در بیانیه‌ای به شدت این حمله را محکوم کرد.

گوترش در ادامه بر لزوم محاکمه سریع مسؤولان این حمله وحشیانه در نهادهای بین‌المللی تاکید کرد.

سباستینو کاردی، رئیس شورای امنیت که ریاست فعالیت‌های ماه جاری این شورا را برعهده دارد با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: حوادث دردناکی که مردم مناطق مختلف جهان با آن مواجه هستند بار دیگر اهمیت بالای همکاری‌های بین‌المللی سازنده برای مقابله با تروریسم را نشان داد.

وی در این بیانیه ضمن ابراز همدردی عمیق با اعضای شورای امنیت با خانواده‌های قربانیان حمله اخیر در مصر بر لزوم محاکمه عاملان این حمله شنیع، ترتیب دهندگان و حامیان مالی آن در دستگاه‌های عدالت تاکید کردند.

اعضای شورای امنیت در ادامه از همه کشورها خواستند طبق تعهداتشان همکاری‌های سازنده‌ای با یکدیگر داشته و قوانین بین‌المللی و قطعنامه‌های این شورا را اجرا کنند.

اتحادیه اروپا نیز روز جمعه از مقر خود در بروکسل حمایتش از دولت مصر را اعلام کرد.

فدریکا موگرینی، رئیس امور خارجه و امنیت اتحادیه اروپا در این رابطه اظهار داشت: ما به عنوان نمایندگان کشورهای اروپایی با مصر ابراز همدردی می‌کنیم و در کنار مسؤولان و مردم این کشور در مواجهه با تروریسم می‌ایستیم.

موگرینی افزود: عاملان این جنایات باید محاکمه شوند. هیچ کسی نباید به خاطر دینی که دارد کشته شود و اماکن عبادی نباید با خشونت و تروریسم آلوده شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha