• یکشنبه / ۲۱ آبان ۱۳۹۶ / ۱۱:۵۳
  • دسته‌بندی: خراسان رضوی
  • کد خبر: 96082111942
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بینالود:

طرقبه و شاندیز، ستاره گردشگری در خراسان رضوی

طرقبه و شاندیز، ستاره گردشگری در خراسان رضوی

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بینالود گفت: این شهرستان به دلیل جاذبه‌های متعدد طبیعی و تاریخی ستاره گردشگری در خراسان رضوی به شمار می‌رود و سالانه بیش از 40 میلیون زائر داخلی و خارجی را به خود جذب می‌کند.

علی اکبر احمدزاده در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، در خصوص تعداد آثاری که در این شهرستان به ثبت ملی رسیده است، اظهار کرد: در حال حاضر شهرستان بینالود (طرقبه و شاندیز) 22 اثر ثبت ملی دارد و آثاری مانند موزه ویرانی، باغ مزار ویرانی، قبرستان ویرانی، سنگ‌نگاری شترسنگ که قدمت بسیار زیادی دارد، قبرستان کنگ، حسینه پایین کنگ و مزار شیخ عبدالله کنگی به عنوان بخشی از این آثار به ثبت ملی رسیده تلقی می‌شود و طریقه پخت سنتی شیشلیک شاندیز نیز از جمله آثار ثبت ملی معنوی این شهرستان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه چند اثر دیگر برای به ثبت ملی رساندن پیشنهاد شده که اقدامات اولیه آن صورت گرفته و در حال پیگیری این موضوع هستیم، افزود: دو اثر شاخص صنایع دستی در بینالود وجود دارد که پوستین‌دوزی و ارغوان‌بافی را شامل می‌شود. همچنین تنها هدف روستاهای کنگ و روستای ابرده اولیا، مسئله گردشگری این روستاها را شامل می‌شود که بسیار حائز اهمیت است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بینالود در خصوص اقامتگاه‌های بوم‌گردی شهرستان طرقبه شاندیز، تصریح کرد: اقامتگاه‌هایی که در حال حاضر با مجوز مربوطه مشغول به فعالیت هستند، اقامتگاه بوم‌گردی «حصار سرخ» در مسیر شاندیز، اقامتگاه «کنگ کهن» را شامل می‌شود و نیز مراحل یک اقامتگاه دیگر در روستا خان رود در حال تکمیل شدن است.

وی عنوان کرد: به طور کلی اقامتگاه‌های بوم‌گردی بافت و منازل سنتی روستایی را تشکیل می‌دهند که در مجاورت آثار طبیعی و تاریخی جاذبه دارند و با همان سبک سنتی برای اسکان و اقامت گردشگران تجهیز و مورد استفاده قرار می‌گیرند، در حال حاضر طرح ساماندهی خانه مسافر را هم در نظر داریم که این طرح در مغان صادر و در بسیاری از روستاها آغاز شده و در مرحله اجرا است.

وی در خصوص صنایع دستی شهرستان طرقبه شاندیز، خاطر نشان کرد: در این شهرستان دو رشته صنایع‌دستی شاخص وجود دارد که می‌توان به پوستین دوزی در شاندیز و ارغوان بافی در روستاهای مایانات اشاره کرد که رونق بسیار زیادی را در این منطقه به وجود آورده است.

احمدزاده اضافه کرد: روستا ابرده، زشک، کنگ، مغان و ده بار از جمله روستاهایی هستند که جاذبه‌های گردشگری زیادی را در شهرستان بینالود به وجود آورده‌اند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha