مهندس شاپور طاحونی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در خصوص ایجاد رشتههای میانرشتهای با اشاره بر وجود آییننامه ای در این مورد، گفت: در سال جدید در دانشگاه امیرکبیر رشته میانرشته ای جدیدی به نام مهندسی عمران ایجاد شد که بین دو دانشکده عمران و دانشکده کشتی سازی مشترک است.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگترین چالش در خصوص ایجاد رشتههای میانرشتهای را بحث مدیریت عنوان کرد و گفت: زمانی که رشته جدیدی به صورت مشترک بین دو دانشکده ایجاد میشود هر دو دانشکده تمایل دارند مدیریت رشته جدید را بر عهده بگیرند.
وی با بیان اینکه مسئله ایجاد رشتهایهای میانرشتهای در بعضی دانشکدهها بیشتر پیشرفت کرده است، گفت: رشتههای میان رشتهای زمانی ایجاد میشود که بعد از تعریف یک رشته کاربردی مشخص میشود که در برنامه هیچ یک از گروهها امکان ایجاد رشته مورد نظر وجود ندارد اما در صورت همکاری مجموع دو گروه میتوان آن رشته را ایجاد کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر در پاسخ به سوالی مبنی برچگونگی فرآیند بازنگری رشتههای دانشگاهی گفت: دانشگاهها به صورت مستقل بازنگری را انجام نمیدهند وفرآیند بازنگری در وزارت علوم انجام میشود.
طاحونی ادامه داد: تعیین درس، تعداد واحدها و سرفصلها برعهده گروه های تخصصی ای است که در وزارت علوم تشکیل میشود و برنامههای درسی معمولا هر پنج سال یکبار به صورت مجموعه در اختیار دانشگاهها قرار داده میشود.
وی اظهار کرد: دانشگاهها اگر بخواهند سرفصل جدیدی در دروس دانشگاهیشان ارائه شود میتوانند به وزارت علوم پیشنهاد بدهند وحتی اگر واحد پیشنهاد شده اختیاری باشد فقط در صورتی قابل اجرا است که مورد تایید وزارت علوم قرار گرفته باشد.
طاحونی ادامه داد: برنامهریزی رشتههای فنی معمولا بر مبنای تجربیات دانشگاههای بین المللی انجام میشود ، به این صورت که پس از بررسی سرفصلهای این دانشگاهها، برنامههایی در گروههای تخصصی پیشنهاد میشود و در این گروهها در مورد آنها تصمیم گیری میشود.
وی در پایان با بیان اینکه در خصوص فرآیند بازنگری از دانشگاهها صرفا نظر خواهی میشود خاطر نشان کرد: جلسات کمیتههای تخصصی در وزارت علوم تشکیل و در نهایت اصل کار در آن جا انجام میشود.
انتهای پیام
نظرات