• شنبه / ۱۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: آموزش
  • کد خبر: 96071507497
  • خبرنگار : 71567

وزیر بهداشت در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها مطرح کرد

مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی حوزه سلامت/تبعات توجه ناکافی به وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالی

مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی حوزه سلامت/تبعات توجه ناکافی به وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالی

وزیر بهداشت با اشاره به مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت و ضمن انتقاد از توجه ناکافی به وزارت بهداشت در حوزه آموزش عالی، تاکید کرد: توجه ناکافی در حوزه آموزش عالی به وزارت بهداشت، باعث شده دانشگاه‌های علوم پزشکی متناسب با جایگاه علمی خود از منابع انسانی و مالی برخوردار نباشند.

به گزارش ایسنا، دکتر هاشمی امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و فناوری کشور که با حضور رییس‌جمهور، سرپرست وزارت علوم و جمعی از مسئولان اساتید و دانشجویان در دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان این‌که دانشگاه از زمان تاسیس تا کنون، سنگ بنای پیشرفت و ترقی جوامع و کشورها بوده است، اظهار کرد: محققان سال‌های نه چندان طولانی، تاسیس دانشگاه را به چهار نسل تقسیم می‌کنند؛ شاخص نسل اول، ارائه مدرک بوده و تعداد فارغ‌التحصیلان، نشانه فعالیت و رتبه دانشگاه‌ها محسوب می‌شده و عمر این دوره پس از جنگ جهانی دوم به پایان رسیده است. در نسل دوم که تا دهه 1960 ادامه داشت، شاخص فعالیت دانشگاه‌ها تولید علم از طریق نوشتن مقالات بود. در دانشگاه‌های نسل سوم، فناوری مورد توجه قرار گرفت و دانشگاه، نقش خود را در تولید ثروت ایفا کرد و عمر آن تا سال 2000 بود؛ اما در حال حاضر نقش دانشگاه‌های نسل چهارم، تولید رفاه تعیین شده است و دانشگاه‌ها حرکت خود را به این سمت و سو آغاز کرده‌اند.

وی تصریح کرد: جایگاه و نقش دانشگاه‌ها، تلاش برای ساختن جامعه‌ای آگاه، ثروتمند و دارای رفاه اجتماعی از طریق تربیت نیروهای ارزشمند، تولید علم و دانش برای توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه و افزایش سرمایه اجتماعی است.

هاشمی افزود: متاسفانه باید بپذیریم که در کشور ما هنوز هم عمده فعالیت و تلاش بسیاری از مراکز آموزش عالی، افزودن رشته‌ها و دادن مدرک است.

وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت نقش مهمی در آموزش عالی در کشور دارد و نظام سلامت با بهره‌مندی از 19 هزار عضو هیات علمی در بیش از 60 دانشگاه علوم پزشکی کشور، تربیت حدود 200 هزار دانشجو، تولید یک سوم دانش و تربیت نیروی متخصص را بر عهده دارد.

هاشمی تصریح کرد: محققان و اعضای هیات علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، در سال حدود یک سوم مقالات ISI ایران را تولید می‌کنند.

وی یادآور شد: در شرایط فعلی، کشور نیازمند دانش‌آموختگانی خلاق و نوآور است که با بهره‌گیری از دانش خود بتوانند به تولید علم، خلق ثروت و رفاه اجتماعی بپردازند.

مهمترین محورهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی

هاشمی تصریح کرد: از اواخر سال 94، طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی به عنوان یکی از مهمترین برنامه‌های وزارت بهداشت در دولت یازدهم اجرا شد.

وی اظهار کرد: آینده‌نگری و رسیدن به مرجعیت علمی در آموزش پزشکی، حرکت به سوی دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، آموزش پاسخگو و عدالت‌محور، آمایش سرزمینی، اعتلای اخلاق حرفه‌ای، بین‌المللی سازی آموزش علوم پزشکی و توسعه آموزش مجازی از مهمترین محورهای طرح تحول و نوآوری در آموزش پزشکی است.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از مهمترین وظایف دست‌اندرکاران آموزش، استعدادیابی و پرورش استعدادهای جوان در راستای ارتقای سطح علمی کشور است.

دکتر هاشمی خاطرنشان کرد: شرایط پسابرجام، فرصت مناسبی را برای کشور فراهم کرده که در این فضا می‌توان با تعاملات گسترده علمی، زمینه را برای ارتقای جایگاه کشور و رشد علمی استعدادهای جوان فراهم کرد.

وی اظهار کرد: فشار سنگین امور اجرایی در حوزه بهداشت و درمان، توان مدیریتی وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی را به شدت به خود جلب می‌کند که این موضوع بر تحقیقات و تولید علم در حوزه سلامت، اثر جدی دارد.

مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت

وزیر بهداشت افزود: کمبود منابع، نیازها و خدمات روزافزون حوزه درمان و بهداشت و نیز کمبود فضای بیمارستان‌های آموزشی، یکی از مهمترین تهدیدات مراکز آموزشی و پژوهشی حوزه سلامت است.

دکتر هاشمی یادآور شد: متاسفانه به دلیل بی‌تدبیری ما، کشورهای پیشرفته با مهیا کردن بستر لازم، بهترین و مستعدترین نیروهای انسانی را از سراسر جهان به‌ویژه از کشورهای در حال توسعه جذب کرده و با استفاده از این ظرفیت ارزشمند این منابع انسانی، مسیر پیشرفت را با سرعت بیشتری طی می‌کنند. 

وی تصریح کرد: یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه‌های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه‌های متعدد است؛ بطوری که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه‌ها دیده می‌شود.

وزیر بهداشت گفت: تفاوت رتبه‌ها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از 60 هزار رتبه است و با دستور رییس‌ جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیه‌های مختلف، زمینه‌های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود.

هاشمی ادامه داد: امیدوارم دانشگاه، فضایی پر نشاط برای آموختن، تبادل افکار، تضارب آرا و آزاداندیشی باشد و در آن نه تنها عالم و اندیشمند بلکه انسان به معنای تام و تمام آن را تربیت کند.

وزیر بهداشت افزود: فراموش نکنیم که نیروی انسانی به‌ویژه محققان، دانشمندان و نخبگان، ثروت حقیقی هر کشور هستند و داشتن تعامل مثبت با آنها، مهمترین عامل در حفظ این ثروت بی‌همتا است.

وی تصریح کرد: دانشگاه به اکرام و فضای آرامی نیاز دارد که در پناه آن بتواند در مرزهای دانش حرکت کند و فاصله خود را با دانشگاه‌های معتبر جهان، به حداقل برساند و با آنها در عرصه علم و اندیشه، به رقابت بپردازد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha