• جمعه / ۱۴ مهر ۱۳۹۶ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96071407256
  • خبرنگار : 71439

گزیده اخبار سیاسی ۱۳ و ۱۴ مهرماه؛

واکنش به خروج احتمالی آمریکا ازبرجام/واکنش جهانگیری به دستگیری برادرش/ممنوعیت قلیان در قم و ...

واکنش به خروج احتمالی آمریکا ازبرجام/واکنش جهانگیری به دستگیری برادرش/ممنوعیت قلیان در قم و ...

واکنش‌ها به خروج احتمالی آمریکا از برجام، واکنش جهانگیری به دستگیری برادرش، ممنوعیت قلیان در قم، توضیحات درباره ایجاد محدودیت‌های جدید برای سید محمد خاتمی و ... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روزهای ۱۳ و ۱۴ مهر ۱۳۹۶ است.

*در چند روز گذشته بحث خروج احتمالی آمریکا از برجام در صدر اخبار قرار داشته و برخی مقامات داخلی و خارجی نسبت به این موضوع واکنش‌هایی نشان دادند.

سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که ترامپ به زودی راهبرد فراگیر خود را درباره تعامل با ایران اعلام خواهد کرد. دونالد ترامپ نیز خود در اینباره گفته: رژیم ایران از تروریسم حمایت کرده و خشونت و هرج و مرج را در تمام خاورمیانه می‌پراکند. به همین دلیل است که ما باید به اقدامات خصمانه و جاه طلبی هسته‌ای ایران پایان دهیم. به زودی تصمیم من در مورد ایران را خواهید فهمید. این درحالی است که مک مستر مشاور امنیت ملی ترامپ روز چهارشنبه گروهی از سناتورهای دموکرات را برای گفت‌وگو در مورد برنامه رئیس جمهور در مورد برجام به کاخ سفید دعوت کرده و این سناتورها از جلسه این برداشت را داشته‌اند که مک مستر معتقد است رد پایبندی ایران به برجام راه درستی نیست.

بنابر گزارش واشنگتن پست و به نقل از منابع آگاه، ترامپ قرار است در دوازدهم اکتبر اعلام کند که برجام در راستای منافع ملی آمریکا نیست.

از سویی رئیس شورای روابط خارجی آمریکا گفته: لغو برجام باعث زیر سؤال رفتن توافق دیگر دولت‌ها با آمریکا می‌شود. جان کربی، سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا نیز در یادداشتی تاکید کرد که ترامپ باید به توصیه‌های ژنرال‌ها و مقامات خود برای ماندن در برجام گوش کند. یک عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا با اشاره به اینکه ترامپ هیچ گونه مدرکی از عدم پایبندی ایران در اختیار کنگره قرار نداده، خواست تا ترامپ برجام را لغو نکند. یک نشریه آمریکایی نیز اعلام کرد که ترامپ احتمالا در هفته آینده عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام خواهد کرد اما آمریکا در این توافق باقی خواهد ماند.

وزیر انرژی سابق آمریکا تاکید کرد که پشت کردن آمریکا به توافق هسته‌ای چیزی فراتر از مایه شرمساری آمریکا و اقدامی بسیار خطرناک خواهد بود.

این موضوع واکنش برخی مقامات اروپایی را هم در پی داشته و رئیس مجلس سنای جمهوری ایرلند گفت: امنیت ایران با وجود شرایط منطقه و کشورهای پیرامونی، بسیار شگفت‌انگیز است و ما برای حفظ برجام و ارتقای روابط با ایران به ویژه در زمینه حل مسائل بانکی و اقتصادی گوش به فرمان ترامپ نیستیم و تمام تلاش خود را در این جهت انجام خواهیم داد.

سفرای کشورهای انگلیس، آلمان، فرانسه و چند سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا نیز با سناتورهای آمریکایی برای جلوگیری از لغو برجام از سوی آمریکا در روز پنج شنبه دیدار کردند.

یک مقام اروپایی در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست، اعلام کرد: هیچ یک از ۲۸ عضو اتحادیه اروپا و سه کشور عضو توافق ایران (انگلیس، فرانسه و آلمان) آمریکا را در نقض تعهدات بین‌المللی خود دنبال نخواهند کرد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز جمعه در قزاقستان اعلام کرد که امیدوار است دونالد ترامپ یک تصمیم متعادل در مورد ماندن آمریکا در توافق هسته ای ایران اتخاذ کند. او افزود: این موضوع بسیار مهم است که برجام به همین شکلی که هست حفظ شود و البته حضور آمریکا در برجام، یک عامل بسیار مهم در این باره است. وی افزود: این موضوع بسیار مهم است که برجام به همین شکلی که هست حفظ شود و البته حضور آمریکا در برجام، یک عامل بسیار مهم در این باره است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تاکید بر این که همه طرف‌ها باید به برجام پایبند باشند، گفت: برخی می‌خواهند که برجام در ابعاد فنی مذاکره مجدد شود اما قابل مذاکره نیست و ما گفتیم و همه حتی وزیر خارجه روسیه، سخنگوی اتحادیه اروپا و خانم موگرینی و چین هم تاکید داشتند که برجام دیگر قابلیت مذاکره مجدد نیست.

*مسئله مطرح شدن شایعاتی علیه صادق آملی لاریجانی، رییس قوه قضاییه در هفته‌ای که گذشت واکنش‌هایی را از سوی وزارت اطلاعات و رئیس سازمان اطلاعات سپاه در پی داشت. محسن رضایی در صفحات شخصی خود در اینستاگرام و توئیتر و احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران نیز نسبت به این موضوع اعلام موضع کردند.

*نماینده مردم اردکان به ادعای برخی رسانه‌ها درباره تکذیب ایجاد محدودیت‌های جدید برای سید محمد خاتمی پاسخ داد. محمدرضا تابش  در این‌باره توضیح داد: خوشحالیم در مقابل حساسیت و فشار افکار عمومی؛ "منبع آگاه!" به دروغ مجبور شد اعمال محدودیت‌های جدید را تکذیب کند و یا آن را به شورایعالی امنیت ملی نسبت دهد که باز هم مطلب کذبی است.

علی مطهری نائب رئیس مجلس شورای اسلامی نیز ایجاد محدودیت‌های جدید برای رئیس دولت اصلاحات را موجب افزایش محبوبیت وی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که افکار عمومی جامعه مخالف ادامه حصر است، ایجاد حصر دیگر جای تاسف دارد.

*معاون اول رییس جمهور نیز در واکنش به خبر دستگیری برادرش گفت: امیدوارم دستگیری برادرم سوءاستفاده سیاسی نباشد و عدالت، مبارزه بافساد و حاکمیت قانون برای همه یکسان اجراء شود.

*سردار سرلشگر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با تاکید بر عدم پذیرش نتایج همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق و استقلال این منطقه از حاکمیت عراق اظهار کرد: اگر این حادثه حل نشود، حتماً مبداء درگیری چندده‌ساله‌ای در منطقه خواهد بود.

محمدجواد ظریف نیز در حاشیه مراسم تشییع مرحوم جلال طالبانی رئیس‌جمهور پیشین عراق در گفت‌وگویی بار دیگر بر حفظ وحدت ملی و تمامیت ارضی عراق تاکید کرد وگفت: جمهوری اسلامی ایران دوست همیشگی مردم عراق از جمله کردهای این کشور است و اشتباهات راهبردی برخی افراد را به حساب مردم کرد عراقی نمی‌گذارد.

*مهدی کاهه، دادستان عمومی و انقلاب قم اعلام کرد:  استفاده از دخانیات و قلیان در قهوه خانه و سفره خانه ها، رستوران و کافی شاپ ها، هتل و مسافرخانه ها، بوستان ها و پارک ها و همه اماکن عمومی دیگر در قم ممنوع شد.

*بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران و هیات همراهش در جریان سفر به دمشق با رییس جمهور سوریه دیدار و رایزنی کردند. در جریان این رایزنی، دو طرف همچنین با اشاره به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق، بر مخالفت خود با هرگونه تلاش برای ضربه زدن به حاکمیت و وحدت عراق یا هرکدام از کشورهای منطقه تاکید کردند.

*در پی دعوت رسمی برای ایراد سخنرانی در سمینار بین المللی آمالدی در رم و ملاقات و رایزنی با مقامات این کشور و همچنین بازدید از تاسیسات هسته‌ای این کشور صالحی بامداد روز پنج شنبه در رأس هیأتی عازم ایتالیا شد. صالحی همچنین قرار است به دعوت رسمی  بوریس جانسون، وزیر امور خارجه انگلستان پس از رم، عازم لندن شود.

*سفیر ایران در آنکارا با اشاره به سفر اخیر اردوغان به تهران، در گفتگو با ایسنا ضمن اظهار امیدواری نسبت به این که با سفر اردوغان به تهران و آغاز فصل جدید روابط، مناسبات دو کشور بیش از پیش افزایش باید تاکید کرد که همکاریهای نظامی و امنیتی تهران و آنکارا می‌تواند تضمینی برای مقابله با توطئه‌های تجزیه طلبانه باشد.

*رییس ستاد مرکزی اربعین حسینی با اشاره به اینکه همکاری‌های خوبی میان ایران و عراق در برگزاری مراسم اربعین وجود دارد، گفت: تامین امنیت زائران ایران برای ما اهمیت زیادی دارد.

*مراسم ترحیم داوود احمدی‌نژاد، برادر رئیس جمهوری سابق عصر روز جمعه در مسجد امام خمینی (ره) شهرک شهید محلاتی با حضور جمعی از شخصیت‌های سیاسی و اعضای دولت نهم و دهم همچون  پدر شهید احمدی روشن، علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، پرویز داوودی رییس دفتر آیت‌الله هاشمی شاهرودی و ... برگزار شد.

*ایسنا همچنین گزارشی در خصوص شروع جنب‌وجوش‌های انتخاباتی برای سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ نوشته است. در بخشی از این گزارش آمده: با پایان انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا در اردیبهشت امسال به نظر می‌رسید تا مدتی موضوع انتخابات از فضای سیاسی کشور رخت ببندد و لااقل تا اوایل سال ۹۸ حرف زیادی از انتخابات پیش‌رو نباشد اما برخلاف انتظار، کلیدواژه انتخابات ۹۸ و ۱۴۰۰ به تدریج در حال خزیدن و جا باز کردن برای خود در میان ادبیات فعالان و جریان‌های سیاسی کشور است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۷-۱۴ ۱۷:۰۴

طلا مس نمی‌شود. درود برسید بزرگوار آقای خاتمی

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۱۴ ۲۲:۱۰

بیشتر دلهای مردم ایران با خاتمی است