• چهارشنبه / ۵ مهر ۱۳۹۶ / ۱۶:۱۹
  • دسته‌بندی: گزارش و تحلیل
  • کد خبر: 96070503450
  • خبرنگار : 71592

اسرائیل بخش قابل توجهی از نیاز میانمار به سلاح را تامین می‌کند

اسرائیل بخش قابل توجهی از نیاز میانمار به سلاح را تامین می‌کند

با وجود اینکه سازمان ملل اعلام کرده ارتش میانمار اقدام به پاکسازی نژادی اقلیت مسلمانان روهینجا کرده، اسرائیل مخالف اعلام توقف فروش سلاح به این کشور است و همچنان به میانمار سلاح می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از الیوم السابع، پرونده فروش سلاح رژیم صهیونیستی به میانمار در قالب دادخواستی بررسی شد که توسط گروهی از فعالان حقوق بشر به دادگاه عالی بین‌المللی ارائه و در آن خواهان توقف فروش سلاح از اسرائیل به این دولت شدند.

در ماه مارس اسرائیل این دادخواست را رد کرد و مدعی شد که دادگاه عالی بین‌المللی نباید در امور مربوط به روابط خارجه این رژیم با کشورهایی که اجازه دارد به آنها سلاح بفروشد، دخالت کند. اسرائیل در رد این دادخواست اعلام کرد که وجود چنین اجازه‌ای برای فروش سلاح به میانمار را تصدیق یا تکذیب نمی‌کند.

دادگاهی که در این باره تشکیل شد اعلام کرد: اتحادیه اروپا و ایالت متحده تجارت سلاح با میانمار را تحریم کرده‌اند و اسرائیل تنها دولتی است که به میانمار سلاح می‌دهد.

ارتش میانمار در مدت زمان اخیر اقدام به کشتن روهینجایی‌ها، ده‌ها مورد تجاوز به آنها و سوزاندن روستاهای روهینجایی‌ها کرده است.

روابط بین اسرائیل و میانمار از سال ۱۹۵۵ شروع شد زمانی که اونو، نخست وزیر میانمار به اسرائیل سفر کرد. او یکی از روسای معدود کشورهایی بود که با اسرائیل رابطه برقرار کرد. روابط امنیتی بین اسرائیل و میانمار چند سال است که ادامه دارد در حالیکه میانمار از سوی اتحادیه اروپا تحریم تسلیحاتی شده و آمریکا نیز فروش تجهیزات جنگی را به این کشور ممنوع اعلام کرده است.

در سال‌های اخیر بخشی از تحریم میانمار به دلیل بهبود وضعیت حقوق بشر توسط این کشور برداشته شد، اما تحریم فروش تجهیزات جنگی به قوت خود باقی ماند.

با این وجود در سال گذشته میشل بن بارو از افسران عالی‌رتبه وزارت جنگ اسرائیل در میانمار با مقامات این کشور دیدار کرد. دو سال پیش نیز فرمانده ارتش میانمار به منظور گسترش روابط بین دو دولت به اسرائیل سفر کرد.

براساس آنچه که در صفحه رسمی فیس‌بوک فرمانده ارتش میانمار آمده، نیروی دریایی این کشور در این سفر یک کشتی جنگی از اسرائیل خرید.

در گذشته نیز میانمار از اسرائیل موشک‌های هوا به هوا و توپخانه خریداری کرده است. همچنین یک شرکت اسرائیلی جنگنده‌های این کشور را ارتقا داده. شرکت "تارآیدیال کونبست" اسرائیل نیز که یکی از تامین کنندگان تجهیزات به وزارت جنگ این دولت است در سایت اینترنتی خود منتشر کرد کرد که این شرکت ارتش میانمار را آموزش می‌دهد.

در میانمار نظامیان تا سال ۲۰۱۵ بر کشور حاکم بودند که در همین زمان انتخابات کشور برگزار شد و در این انتخابات حزب دموکراسی‌خواه با ریاست سوچی پیروز شد. با وجود اینکه امید می‌رفت که انتخاب این شخص منجر به روند دموکراتیک در کشور شود اما اقدامات خشونت‌آمیز علیه مسلمانان روهینجا ادامه یافت.

دولت میانمار همواره حقوق روهینجایی‌ها که تعدادشان ۱.۱ میلیون است را نقض می‌کند. در سال ۱۹۸۲ این مسلمانان از سوی دولت میانمار سلب تابعیت شده و حقوق خود را از دست دادند،  آنان نمی‌توانند آزادانه در کشور تردد کنند، مواضع خود را به طور علنی اعلام کرده یا معلم و پزشک شوند و توانایی دستیابی به خدمات درمانی، غذا و آموزش را ندارند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha