• دوشنبه / ۳ مهر ۱۳۹۶ / ۰۸:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96070301468
  • خبرنگار : 71234

در گفت‌وگو با ایسنا

دهقانی: طرفین توافق برجام جلوی بدعت‌گذاری آمریکا نسبت به توافقات بین‌المللی را بگیرند

دهقانی: طرفین توافق برجام جلوی بدعت‌گذاری آمریکا نسبت به توافقات بین‌المللی را بگیرند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که کشورهای ۱+۵ باید با هوشیاری نسبت به مواضع آمریکا درباره برجام از بدعت نسبت به توافقات بین‌المللی جلوگیری کنند چون در غیر این صورت دیگر هیچ فردی اعتباری برای چنین توافقاتی قائل نخواهد بود.

کمال دهقانی در گفت‌وگو با ایسنا، در واکنش به اظهار نظرهای اخیر از سوی مقامات آمریکایی درباره برجام در خلال برگزاری نشست مجمع عمومی سازمان ملل متجحد گفت: مهمترین وظیفه سازمان ملل متحد حفظ صلح و امنیت در جهان است چون همه کشورها به دنبال تامین منافع ملی‌شان هستند و به همین دلیل با یکدیگر در عرصه بین‌المللی همکاری می‌کنند لذا باید همواره به دنبال راهکارهایی برای چنین همکاری‌هایی و ایجاد امنیت در دنیا باشیم که ثمره آن توسعه و پیشرفت خواهد بود.

وی با اشاره به نقش شورای امنیت به عنوان بالاترین رکن در سازمان ملل برای برقراری صلح و امنیت در جهان گفت: در توافق برجام ۵ عضو دائم شورای امنیت به همراه آلمان به توافقی با ایران آن هم بعد از سال‌ها مذاکره رسیدند که شورای امنیت به عنوان بالاترین رکن سازمان ملل آن را به قطعنامه‌ای الزام آور برای جامعه جهانی تبدیل کرد.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: برجام مدل جدیدی از توافقات بین‌المللی برای حل منازعات و مشکلات در سطح جهانی است و نشان داد که می توان اختلاف نظرها را با گفت‌وگو حل کرد. این حرکت اعتماد عمومی را جلب کرد که اگر کشورهای دنیا بخواهند بحرانی را حل کنند آن را در قالب گفت‌وگو دنبال نمایند.

دهقانی اضافه کرد: در چنین شرایطی اگر کشوری همچون آمریکا بخواهد با توهم به رخ کشیدن هژمونی خود به دنیا توافق را یک جانبه از بین ببرد نه تنها اعتبارش را بیش از پیش مخدوش کرده که اعتبار شورای امنیت و سازمان ملل نیز به چالش کشیده می‌شود و بعدها شورای امنیت دیگر نمی تواند برای برقراری صلح و امنیت به دنبال توافق با کشورهای دیگر باشد، چون دیگر کسی برایش اعتباری قائل نیست.

وی با بیان اینکه «آمریکا در انزوا قرار دارد» افزود: رویکرد آمریکا باعث شده که به شدت در انزوا قرار گیرد و به دنبال آن فرصتی برای نقش آفرینی کشورهای دیگر فراهم شده است. با این وجود نیز باید سایر کشورهای عضو ۱+۵ در برابر مواضع آمریکا نسبت به برجام هوشیار باشند تا چنین بدعتی نسبت به توافقات بین‌المللی صورت نگیرد.

دهقانی در پایان با بیان اینکه «از نظر حقوقی آمریکایی‌ها نمی‌توانند توافق برجام را نقض کرده و آن را نادیده گیرند» گفت: قطعا در این صورت آمریکا باید عواقب نقض برجام را بپذیرد چون به گفته رئیس‌جمهور کشورمان جمهوری اسلامی ایران اولین نقض کننده برجام نیست ولی اگر دیگران آن را نقض کنند، به خاطر منافع خود مقابله به مثل می‌کند. این همان مصوبه مجلس در قالب قانون اقدام متقابل و متناسب است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha