• یکشنبه / ۲۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۳۳
  • دسته‌بندی: ایکسنا
  • کد خبر: 96062614720
  • خبرنگار : 71410

سه جشن عجیب که به تازگی در ایران باب شده‌اند

سه جشن عجیب که به تازگی در ایران باب شده‌اند

«امروز جشن گودبای پمپرز شاینا جون بود؛ خیلی خوش گذشت.»، «آیتا جون امروز برای اولین بار راه رفت؛ مرسی از مهمونایی که تو جشنمون شرکت کردن.»، «امروز جشن تعیین جنسیت بچه ما بود؛ مرسی که اومدید؛ خیلی خوش گذشت.» و... این جملات کوتاه اینستاگرامی برایتان تکراری و آشنا نیست؟ روزانه عکس چند شاینا و آیتا و... را لایک می‌کنید و در جریان لحظه لحظه زندگی‌شان هستید؟

ایسنا، سهیلا صدیقی: همه چیز از جشن تولدهایی شروع شد که همه‌شان با یک میز بزرگ و بادکنک های هلیومی رنگی و یک تم مشخص تزیین می‌شدند و تنها چند دقیقه پس از برگزاری در صفحات اینستاگرام به اشتراک گذاشته می‌شدند. پدر و مادرهایی که لباس‌هایشان را با کودکشان ست می‌کنند و به معنای اینکه خیلی والدین خوبی هستند، عکس‌های خصوصی‌شان را در شکل و شمایل مختلف به اشتراک می‌گذارند تا به فالوورهای صفحه‌شان بگویند، خیلی خانواده شاد و خوشحالی هستند.

حالا مدت‌هاست که برگزاری این جشن تولدهای پرهزینه که بیشترشان هم به نیت جمع کردن فالوور بیشتر در اینستاگرام برگزار می‌شود، برای خیلی از این پدر و مادرها تکراری شده و از این رو دست به خلاقیت زده‌اند و جشن‌هایی برگزار می‌کنند که هیچ‌گاه در فرهنگ ما ایرانی‌ها جایی نداشته است. جشن‌های عجیبی که تصاویرش با افتخار در فضای مجازی به هم به اشتراک گذاشته می‌شود!

جشن «گودبای پمپرز»

جشن «گودبای پمپرز» یا همان خداحافظی با پوشک یکی از این جشن‌های عجیب است که اتفاقا این روزها سر و صدای زیادی هم کرده است. محتوای جشن به این صورت است که والدین، از اینکه کودکشان می‌تواند از این به بعد بدون استفاده از پوشک زندگی کند، بسیار خوشحال هستند. آن‌ها جشنی ترتیب می‌دهند که در این جشن تمام المان‌ها به صورت پوشک و یا ... طراحی شده است. میهمانانی هم به این جشن دعوت می‌شوند و از این بابت که کودک خانواده دیگر پوشک ندارد، می‌رقصند و دست می‌زنند و خیلی از این بابت شادند.

 

جشن «تاتی»

جشن «تاتی» در واقع جشن اولین قدم برداشتن‌های کودک است. طبعا هر پدر و مادری از اینکه فرزندشان بتواند به تنهایی اولین قدم‌های زندگی‌اش را بردارد، خوشحال هستند. اما پدر و مادرهایی هم هستند که خوشحالی‌شان از این بابت انقدر زیاد است که به این مناسبت جشن برگزار و میهمان دعوت می‌کنند. معمولا المان‌های این جشن به شکل کفش و پا طراحی می‌شوند و محتوای جشن ابراز شادمانی از روند رشد و نمو کودک است.

جشن «تعیین جنسیت»

از دیگر جشن‌های باب شده این روزها جشن تعیین جنسیت است. در این جشن میهمانان دعوت شده به مراسم از جنسیت بچه‌ای که در شکم مادر است، خبر ندارند. جشن با المان‌های آبی و صورتی طراحی می‌شود که رنگ آبی نماد فرزند پسر و رنگ صورتی نماد فرزند دختر است. میهمانان پس از چند ساعت حضور در میهمانی پس از برش کیک از جنسیت بچه مطلع می‌شوند و به شادمانی می‌پردازند.

این جشن‌ها در حالی برگزار می‌شوند که با جزییات هر چه تمام‌تر در فضای مجازی با دیگر کاربران به اشتراک گذاشته می‌شوند و موضوع مهم این است که پیداست اغلب افرادی که به برگزاری چنین جشن‌هایی اصرار دارند، از طبقه متوسط جامعه هستند که علاقه دارند، خود را والدینی مهربان، دلسوز و با سلیقه نشان دهند. اما پرسشی که مطرح می‌شود این است که آیا جشن‌هایی که به تازگی مرسوم شده‌اند، مگر همان مراحل رشد و نمو عادی یک انسان را نشان نمی‌دهند؟ آیا همان جشن تولدهای سالانه نمی‌توانند حق مطلب را ادا کنند؟ آیا فقط مادرانی که علاقه به برگزاری جشن‌های پرهزینه دارند، پدران و مادران خوب و دلسوزی هستند؟

آنچه به عنوان مصداق در پاراگراف‌های بالاتر خواندید همه نمونه‌های ایرانی بودند که در کشورهای اروپایی نمی‌توانید مشابهش را با این شدت و غلظت پیدا کنید. در خارج از مرزها و آنسوی دنیا افرادی زندگی می‌کنند که به تجمل‌گرایی شهره‌اند و سال‌هاست فرهنگ کاخ نشینی دارند اما آیا شما تا بحال شاهد برگزاری چنین جشن‌هایی از سوی آن‌ها بوده‌اید؟ شاید هم چنین جشن‌هایی را برگزار می‌کنند اما هیچ علاقه‌ای به اشتراک آن‌ها در فضای مجازی ندارند.

عکسی که می‌بینید، مربوط به جشن تولد فرزند ایوانکا ترامپ است. خانواده‌ای ثروتمند و کاخ‌نشین که به تجمل‌گرایی در کشورشان شهره‌اند. با این‌حال تصویری که دختر رییس‌جمهور از جشن تولد فرزندش در صفحه خود به اشتراک گذاشته، این تصویر است. جشنی که کاملا خانوادگی و خصوصی است. خبری از تم تولد، فرشته‌های والت‌دیزنی و... هم نیست. آنچه به نمایش گذاشته شده یک دورهمی کوچک خانوادگی است.

این تصویر نیز مربوط به خانواده سلطنتی بریتانیا است. کیت و شاهزاده ویلیام زوج محبوب انگلیسی‌ها هستند و در کاخ باکینگهام زندگی می‌کنند. کیت و ویلیام دو فرزند دارند که بسیار برای ملکه انگلستان مهم و دوست‌داشتنی هستند. اما این خانواده تاکنون هیچ تصویری را از مراسم و جشن‌های خصوصی فرزندان خود منتشر نکرده‌اند. قطعا آن‌ها هم پدر و مادرانی دلسوز هستند که برای فرزندانشان جشن تولد برگزار می‌کنند اما به هر دلیلی خانواده سلطنتی هیچ‌ عکسی از این مراسم منتشر نمی‌کنند.

ما ایرانی‌ها همیشه، هر جایی که بوده‌ایم به فرهنگمان بالیده‌ایم. اتفاقا جشن گرفتن و شاد بودن همیشه در فرهنگ ما جایگاه ویژه‌ای داشته است. جشن «آش دندونی»، «حمام زایمان» و جشن نام گذاری توسط بزرگ‌ترهای فامیل سال‌های سال در جمع‌های خانوادگی و صمیمانه ما رواج داشته است. آنچه مورد بحث است، جشن‌های نوین اینستاگرامی است که ریشه مشخصی ندارند و رسم و رسومی هم پشت سرشان نیست. این جشن‌های عجیب واقعا تا کجا قرار است، ادامه‌دار باشند؟

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۲:۴۲

به نظر مياد بيشتر از اينكه فرهنگ داشته باشیم ادعای داشتنش رو داریم با تشکر از گزارشتون

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۲۷

فقط میشه گفت متاسفم. پول های باد آورده رو به یه جوری باید خرج کنند دیگه

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۲:۵۷

در مملکتی که شادی وجود ندارد این دور همی ها و صرف هزینه برای یک مهمانی ساده یا نهایتا کمی گران(برای کسانی که می توانند) چیزی نیست که به خاطرش فرهنگ ما به مخاطره بیفته

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۲۶

چون شادی نداریم باید مثلا جشن «پایان اسهال و استفراغ» بگیریم؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۲۸

برای "p.p" جشن بگیرند که شاد باشیم؟ شما با این کارها شاد می‌شید؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۸

شما دقیقاً در کدام مملکت زندگی می‌کنید؟ در فرهنگ و سنن ایرانی بهانه‌های زیادی برای شادی وجود دارد و شاید نیازی نباشد که مثلاً برای شادی کارهایی کنیم که ریشه در فرهنگ ما ندارد و صرفاً بهانه‌ای برای خودنمایی والدین بین اقوام و انتشار آن در فضای مجازی است. آیا تدارک جشنی با المان مدفوع که حتی تجسم آن تهوع آور است واقعاً موجب شادی است؟! اگر با چنین چیزی شاد می‌شوید ..!

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۲ ۱۶:۱۴

این نظر عالیییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییه

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۲:۵۹

این مطلب کامل نیست. اول اینکه گزارش نیست و شما نمیتونی نظر خودت رو که بده یا خوبه این پدیده به مخاطب تحمیل کنی..این نگاه هم صرفا یک دیدگاه رو منتقل میکنه وموشکافی پدیده نیست..توصیف صرف هم حتی نیست. یه سری پند و اندرزه که کار خبرنگار نیست

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۲۲

دوست عزیز فکر کنم شما «پمپرز» رو پند و اندرز خوندید. پند و اندرزش کجا بود دقیقا؟؟؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۳۷

داداش خودت فهمیدی چی گفتی؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۳:۴۰

خيلي گزارش جذابي بود اي كاش به جاي تظاهر به شاد بودن اونم به اين شكل واقعا شاد بودين با تجمل زندگي كردن اصلا به معني شاد بودن نيست

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۴:۰۶

من به شخصه با اینگونه جشنها چندان موافق نیستم ولی به احتمال زیاد همون دوران گذشته هم که همه ایرانیها مهمونی آش دندونی و حمام زایمان میگرفتن ملکه انگلیس نه حمام زایمان داشته نه برای بچه هاش مهمونی آش دندونی گرفته الآن هم ما در واقع همونین فقط چندتا مهمونی مثل گودبای پمپرز و تعیین جنسیت و... به مناسبتهای قبلی اضافه شده که دقیقا از قبل هم بوده دقیقا هم مال فرهنگمونه که از پایه اینطوری بوده و اصلا نباید خودمون رو مقایسه کنیم با کشورهای پیشرفته چون به نظر من ما فرهنگمون تجمل گرایی و پز و دخالت تو کار دیگرانه از اول هم همین بودیم الآن شبکه های اجتماعی ارتباطات رو بیشتر نشون میده و نماد قضیه بیشتر شده همین

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۴:۴۲

اگر از برگزاری جشنهای موجود در فرهنگ باستانی ما جلوگیری نمی شد هم ملتی غمگین نبودیم وهم برگزاری جشنها از یک عقلانیت پیروی می کرد جای تاسف است

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۵:۰۱

کاملا با نظر شما موافقم.کشورهای پیشرفته واسه دل خودشون زندگی میکنن نه برای حرف مردم

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۴:۱۹

سعی نکنید اینقدر ایرانیها رو بینوا و معصوم جلوه بدید . اون زمان که تو قاره امریکا ادم خواری میکردند ما اینجا خوش و خرم و شاد و با تمدن بودیم . ما ارباب بودیم و این جماعت چشم رنگی رئیت (رعیت) . حالا چون دختر ترامپ باید الگوی ما بشه ؟ خود ترامپ کیه که دخترش شاخ شه ؟ اتفاقا خیلی هم کار خوبی میکنن خانواده ها ایشالا هر روز جشن باشه تا کور شه هر کی نمیتونه شادی مردم رو ببینه ؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۱۱:۵۲

با عرض سلام، من باهات موافقم ولی‌ چند نکته رو می‌خواستم به همه عزیزان یاداوری کنم. اول اینکه چرا اسم انگلیسی‌ روش میذارید؟ دوم اینکه چرا تزئینات رو همه با انگلیسی‌ می‌نویسید؟ من بعد از ۲۰ سال اومدم ایران برا دخترم جشن تولد بگیرم، هرچی‌ گشتم یه شمع با شماره فارسی پیدا نکردم. این چه وضع نابود کردن فرهنگ خودتون هست به دست خودتون؟ لطفا یه کم فکر کنید.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۲۱:۱۶

سلام از ماست علی اقا منم با شما موافقم

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۵:۱۴

اینم کار نوکیسه هاست و عمدتا اشخاصی دست به این کارها میزنن که به نوعی دچار فقر و حقارت فرهنگی هستن و فکر میکنن با این کارها میتونن خودشونو متجدد نشون بدن

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۱۷:۲۴

من نظر خاصی ندارم ولی گزارش جالبی بود وجالبتر نظراات خوانندگان محترم.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۲۰:۰۲

نظر انتی مخاطب خیلیییییی عالی بود

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۲۱:۰۴

گزارش بجا و مناسبی بود واقعا برگزاری جشن هایی مثل گودبای پمپرز واقعا جای تاسف داشت و خیلی ها برای اون پدر و مادر و بچه ای که قراره تربیت کنند تاسف خوردند

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۶ ۲۲:۵۷

اگه غم غصه بود تیترتون کنایه دار نمیشد !!،.🎤

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۰۷:۵۳

اگر چنین جشن هایی برگزار میشه تو کشور خیلی خیلی محدود هست..شما با درج این مطلب تازه یاد مردم میدید همچین چشن هایی رو؛ وگرنه اکثریت مردم اصلا خبر ندارند از برگزاری این جشن ها....نیازی به کار کردن چنین مطالبی از نظر من نیست

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۰۹:۱۳

من کاملا مخالف این نوع از جشن ها هستم اما بنظر من یکی از دلایل محکم ایجاد همچین جشن هایی فکر اشتباه ما ایرانیا در نوع استفاده از شبکه های اجتماعی بخصوص اینستاگرام هست و طراحی همچین ایده هاو جشن هایی بیشتر از جانب خانومای محترم و در جهت رو کم کنی و حسادت و تضاد با همنوعانوش دوستان و اشناهاشون هست شکی نکنید !!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۳:۳۰

جشن و شادی نه فقط در ایران که در تمام ممالک دنیا همیشه مورد استقبال قرار می گیرد، و سوپاپ اطمینانی است برای خالی شدن فشارهایی روزمره زندگی که در سنت ها و آئین های گذشتگان ما به وفور دیده می شود بااینکه تفاوت که همیشه در شادی های ما یک معنویت یا بهتر بگویم یک هدف غایی که همان دور هم بودن برای آگاهی از زندگی همدیگر است بیشتر مد نظر بوده.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۱۴:۴۶

من فقط به این فکر میکنم که اون بچه وقتی بزرگ بشه و به عکسهای جشن مثلا گودبای پمپرز. خودش تو فضای مجازی نگاه کنه؛ چه حسی پیدا میکنه

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۲۱:۳۹

منم دارم به این فکر میکنم فردا بچه خودم بهم بگه بابا چرا برام جشن گودبای پمپرز نگرفتی ، چه جوابی بش بدم ؟ سر این موضوع قهر نکنه از خونه بره ؟؟؟؟؟؟؟

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۲۳:۳۹

به همون اندازه که این جور جشن ها بیخود و اسراف هستن، جشنی مثل حمام زایمان و آش دندونی و ... هم مسخره س! هر چیزی که مربوط به سنت های قدیمی بوده که لزوما خوب نیست. چه دلیلی داره واسه اولین حمام یک خانوم جشن بگیرن و همه فامیل بیان خانومو ببرن حموم!!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۷ ۲۳:۵۳

جشن تعیین جنسیت؟؟؟..این مدلیشو دیگه ندیده بودیم با تشکر

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۱۱:۵۷

من هم معتقدم اينها ميتونه بهانه هايي براي صله رحم و دور هم بودن باشه كه الان خيلي كم شده. نويسنده مطلب فرض رو بر اين گذاشته كه كسانيكه اين مراسم رو برگذار مي كنن قصدشون خودنمايي و گرفتن لايك و جمع كردن فالوور هستش. خب من ميگم اگه اين جشنا رو ساده برگزار كنيم و تو اينستاگرام هم چيزي نذاريم مشكل شما حله؟ منهم ميتونم روي جشنهاي باستانيمون (ختنه سورون ، آش دندوني و حموم زايمون) يه تعابير و تفاسيري بذارم كه حال همتون به هم بخوره. به نظرم جشن "اولين قدم" ميتونه خيلي زيبا و الهام بخش تر از ختنه سورون باشه. پس آدرس عوضي ندين و دقيقاً مشخص كنين مشكل كجاس.

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۹ ۰۶:۰۸

مشکل در خود باخته گی و بی هویتی است .هالوین و ولنتاین هم از همین قماش هستند اصلا چیزی که نو این مراسم مهم نیست اون بچه ست . ظاهرش خیلی برای برگزار کنندش مهمه و بچه وسیله است نه هدف

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۱۲:۴۸

یارب روا مدار که گدا معتبر شود گرمعتبر شود زخدا بیخبر شود

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۱۲ ۱۱:۳۶

احسنت

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۱۲:۵۱

وقتی انسان شاد میشه دل شکسته ای را بدست بیاره به مستمندی کمک کنه دست افتاده ای بگیره

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۸ ۱۳:۵۱

چهل ساله در لندن زندگى ميكنم ، شش نوه دارم و اين اولين باريه كه از وجود اين جشنهاى من در آوردى با خبر ميشم . اگه منظور از هر جشنى شادى افرينى است مشكلى نيست ولى اگر هدف تظاهر است ،،،،،،،،،،،

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۲۹ ۰۰:۲۴

جشن تعیین جنسیت منو کشته با تشکر

avatar
۱۳۹۶-۰۶-۳۱ ۰۹:۳۶

واقعا ناراحتید شما؟؟؟؟؟ اگه هزار مدل جشن دیگه هم مد بشه برای ملت افسرده ایران کمه لطفا به نظرات خانندگان احترام بذارید و چاپ کنید

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۱ ۱۲:۵۴

«جشن جدايي» يا «جشن طلاق» را از قلم انداختيد!!!

avatar
۱۳۹۶-۰۷-۰۲ ۱۲:۴۷

آفرين