• جمعه / ۱۷ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96061709951
  • خبرنگار : 71516

عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی فرودگاه دیر الزور/منطقه "الشولا" در آستانه آزادی

عملیات ارتش سوریه برای آزادسازی فرودگاه دیر الزور/منطقه "الشولا" در آستانه آزادی

بعد از رسیدن کمک‌های نظامی روسیه به نیروهای دولتی سوریه در استان دیرالزور عملیات شکستن محاصره فرودگاه دیر الزور امروز (جمعه) آغاز شد و نیروهای سوری وارد شهرک الشولا شدند. این در حالی است که نیروهای نظامی آمریکایی وارد الشدادی شدند و نشست‌هایی را با نیروهای دموکراتیک سوریه به منظور مقدمات آزادسازی شهرک "مرکده" واقع در حومه حسکه و دیرالزور برگزار کردند.

به گزارش ایسنا، ارتش سوریه عملیات "وثبه الاسد"‌ (خیزش شیر) را برای آزادسازی فرودگاه نظامی دیر الزور آغاز کرد.

ارتش سوریه در این عملیات آهنگ پیشروی به سمت فرودگاه دیر الزور را کرده و وارد شهرک الشولا شده به طوریکه آزادسازی آن را به زودی اعلام می‌کند.

ارتش سوریه این عملیات را برای باز کردن مسیر به محله‌هایی که تحت تسلط داعش است، آغاز کرد. بر این اساس ارتش سوریه قصد حرکت به سمت منطقه "مقابر" دیرالزور و باز کردن مسیر به سمت فرودگاه نظامی را دارد که سرلشگر حسن محمد فرمانده گردان ۱۷ ارتش گفته بود، قصد داریم به آنجا برسیم.

وی به المیادین گفت: حملات توپخانه‌های به مواضع داعش در تپه علوش و کارخانه‌ها در مسیر فرودگاه دیر الزور در جریان است.

وی افزود: عملیات با هدف شکستن محاصره فرودگاه دیر الزور است و نیروهایی همچنین از سمت السخنه در حال پیشروی هستند.

خبرنگار المیادین گزارش داد، نیروهای ارتش و نیروهای هم‌پیمان وارد الشولا شده و نزدیک است آزادسازی آن را بعد از پاکسازی از مین اعلام کنند و این در حالی است که داعش تاسیسات نفتی در نزدیکی این شهرک را آتش زده است.

وی افزود: داعش از الشولا به سمت مواضع خود در دیر الزور عقب‌نشینی کرده است. ارتش سوریه نیز خط تماس در تپه علوش را بمباران کرد.

نیروهای عشائر هم‌پیمان ارتش سوریه نیز گفتند در ۱۲ کیلومتری ورودی پانوراما در دیر الزور هستند. تلویزیون سوریه نیز امروز اعلام کرد، یگان‌های ارتش سوریه مانع از حمله داعش از محور پانوراما از جنوب دیر الزور شدند.

تحولات روز پنجشنبه در محور دیر الزور

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه پیشتر گفته بود: درگیری‌ها در اطراف دیر الزور بین داعش با ارتش سوریه در مسیر ارتباطی بین السخنه و دیر الزور در میان حمایت هوایی ارتش سوریه ادامه دارد که منطقه شولا و اطراف مسیر السخنه - پالمیرا را هدف قرار داد. در حالی که نظام سوریه دایره نفوذ خود بر اطراف مسیر مذکور را برای تامین امنیت آن به طور کامل گسترش داد.

یک منبع نزدیک به نیروهای دولتی سوریه گفت: نیروهای روسیه در پایگاه نظامی حمیمیم در استان لاذقیه کمک‌های نظامی را برای نیروهای دولتی سوریه فرستادند که شامل ۳۰۰ سرباز روس و موشک‌انداز و پل‌های سیار است.

هدف از ارسال این کمک‌ها حمایت از نیروهای دولتی سوریه برای سیطره بر مسیر دیرالزور- پالمیرا (تدمر) و شکستن محاصره فرودگاه نظامی دیرالزور است که از سوی تروریست‌های داعش محاصره شده است.

به گفته منبع مذکور،  عملیات حمله به این شهرک از امروز (جمعه) آغاز می‌شود.

منبع مذکور اعلام کرد که نیروهای دولتی سوریه طرحی برای حمله به شهر دیرالزور ندارند بلکه می‌خواهند این شهر را برای خروج داعش از آن بدون درگیری محاصره کنند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود، نیروهای نظام توانستند مسافت بین خود با منطقه میدان پانوراما را به حدود ۲۵ کیلومتر کاهش دهند آن هم بعد از اینکه داعش آنها را به منطقه کباجب وادار به عقب‌نشینی کرده بود.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه افزود، ظرف ۴۸ ساعت گذشته ده‌ها تن از هر دو طرف کشته شده‌اند.

ارتش سوریه روز پنجشنبه عملیات گسترده‌ای را علیه تروریست‌های داعش در دیرالزور در چارچوب عملیات علیه داعش انجام داد و توانست بر پل استراتژیک رقه در محور غرب دیرالزور سیطره یابد.

روز پنجشنبه نیز کاروانی حامل مواد غذایی و پزشکی به دیرالزور رسید.

نیروهای دولتی سوریه همچنین کنترل روستاهایی در شرق حمص را نیز در دست گرفتند.

رقابت بر سر شروع علمیات آزادسازی دیر الزور و حضور آمریکایی‌ها در الشدادی

در سایه اخبار ضد و نقیض درباره نزدیک شدن به ساعت صفر برای عملیات در استان دیر الزور و عدم مشخص بودن طرفی که قرار است بر آن تسلط یابد رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد، مشخص شده است که شورای نظامی دیر الزور که یک گروه عربی است به جای نیروهای دموکراتیک سوریه ماموریت اداره این استان را به دست می‌گیرد.

شبکه الخابور که اخبار حسکه را پخش می‌کند، گزارش داد، صفوفی از شورای نظامی دیر الزور به نقاط درگیری‌ها در جنوب شهر الشدادی و جبهه الخرافی رفته‌اند در حالی که گفته شده زمان شروع حمله برای تسلط دیر الزور نزدیک است.

آزاد سازی مرکده کلید آزادسازی دیر الزور

به طوریکه نیروهای آمریکایی در منطقه در این راستا به سمت شهرک "مرکده" در حومه حسکه رهسپار شده‌اند که به جاده منتهی به دیر الزور چسبیده که نقطه شروع عملیات خواهد بود.

در حالی که عبدالرحمان گفته ساعت شروع عملیات نزدیک است اما احمد رمضان، مدیر سایت فرات پست متخصص در خصوص اخبار دیر الزور گفت: ساعت صفر نزدیک نیست.

رمضان به الشرق الاوسط گفت: نشست‌هایی روز پنجشنبه بین رهبران نیروهای دموکراتیک سوریه و آمریکایی‌ها در حوزه نفتی الجبسه برگزار شد به طوریکه مقدمات آغاز عملیات مرکده و حومه شمالی دیر الزور از سمت خابور بررسی شد.

محمد شاکر، سخنگوی نیروهای نخبه که با نیروهای دموکراتیک سوریه همکاری دارند، تاکید کرد، حضور نیروهای نظامی در منطقه الشدادی از دو روز پیش ادامه دارد تا برای عملیات مرکده واقع در جنوب حسکه و در ۸۰ کیلومتری دیر الزور آماده شوند که جزو مرزهای اداری "سوریه دموکراتیک" است.

در حالی که زمان آغاز عملیات دیر الزور هنوز در هاله‌ای از ابهام است، احتمالا قبل از پایان عملیات رقه آغاز نخواهد شد.

آزادسازی مرکده گامی مهم در عملیات آتی دیر الزور است به طوریکه احتمال می‌رود آن نقطه آغاز عملیات در دیر الزور از سمت شمال باشد.

در حالی که اطلاعات حاکی است، نیروهای نخبه نظیر آنچه در عملیات رقه رخ داد از عملیات دیر الزور کنار گذاشته می‌شوند شاکر تاکید کرد، نیروهای نخبه بخش اساسی در عملیات دیر الزور هستند براساس وعده‌های آمریکایی این نیروهای عرب نقشی اساسی در عملیات دیر الزور دارند.

مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه نیز از آغاز قریب‌الوقوع عملیات نظامی در حومه جنوبی حسکه تا کرانه‌های شرقی رود فرات و دیر الزور ظرف روزهای آینده خبر داد که تحت امر شورای نظامی دیر الزور به خصوص همزمان با رسیدن نیروهای ویژه آمریکایی به منطقه برای مشارکت در عملیات نظامی انجام می‌شود.

دیده‌بانی حقوق بشر سوریه افزود: شورای نظامی دیر الزور تحت لوای نیروهای دموکراتیک سوریه برای عملیات نظامی گسترده با هدف نابودی داعش در استان حسکه و حومه دیر الزور واقع در شرق رود فرات آماده می‌شوند.

وی تصریح کرد، شورای نظامی دیر الزور عملیات را از دو محور اصلی هدایت خواهد کرد یکی که از حومه جنوبی الشدادی آغاز می‌شود و دیگری از حومه شمال غربی دیر الزور به سمت کرانه شرقی رود فرات که معروف به "خط الجزیره" و همجوار رود است.

در راستای ادامه درگیری‌ها بین نظام سوریه و داعش فهد جاسم الفریج، وزیر دفاع سوریه به دستور بشار اسد روز پنجشنبه وارد دیر الزور شد و کمک‌های نظامی به تیپ ۱۳۷ در حومه شهر رسید.

حضور ۹۳ هزار غیرنظامی در دیر الزور

سازمان ملل برآورد کرد، ۹۳ هزار غیرنظامی در شهر دیر الزور زیر سلطه داعش در اوضاع بسیار بدی به سر می‌برند که از طریق هوایی کمک برای آنها انداخته می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha