• چهارشنبه / ۸ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۱:۳۷
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96060804787
  • خبرنگار : 71290

رییس سازمان مدیریت بحران کشور:

اطفای حریق به عهده آتش‌نشانی و با مسئولیت شهرداری است/وجود ساختمان‌های مشابه پلاسکو در تهران

اطفای حریق به عهده آتش‌نشانی و با مسئولیت شهرداری است/وجود ساختمان‌های مشابه پلاسکو در تهران

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تشریح روند بررسی حادثه پلاسکو، گفت: حادثه پلاسکو یک ساختمان بود و یک حادثه، اما تا چه اندازه از این ساختمان‌های مشابه در تهران داریم، باید فکر اساسی شود.

به گزارش ایسنا، اسماعیل نجار رییس سازمان مدیریت بحران کشور با توجه به ارائه گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره حادثه پلاسکو طی سخنانی،‌ اظهار کرد: حادثه پلاسکو یک حادثه تلخ و ناگواری بود که در مقاطع قبل و بعد از حادثه این موضوع قابل بررسی بوده و هست و وزیر کشور نیز در گزارش خود پیش از این تمام مسائل را در صحن مجلس بیان کرد.

وی افزود: در سال به طور میانگین با ۱۶۰ هزار حریق روبرو هستیم که در سال ۹۵ تعداد حریق و حوادث شهر تهران ۲۳ هزار و ۴۰۰ فقره بوده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور خاطرنشان کرد: اطفای حریق به عهده آتش‌نشانی‌ها که زیر نظر شهرداری هستند می‌باشد. در این حادثه که در تاریخ ۳۰ /۱۰/ ۹۵ اتفاق افتاد گروه آتش‌نشانی وارد عملیات شده و ابتدا از شش ایستگاه به محل حادثه می‌آیند و با توجه به ادامه داشتن حریق تعداد ایستگاه‌های حاضر در محل به ۱۹ مورد افزایش می‌یابد و مهم‌ترین و اساسی‌ترین کاری که انجام شده همزمان تخلیه افراد شب خواب و عدم ورود سایر افراد به کمک نیروی انتظامی به داخل ساختمان بوده است تا کمترین تلفات را شاهد باشیم.

نجار در ادامه با بیان اینکه در ساعت ۱۱:۳۴ دقیقه ساختمان پلاسکو آوار شد،‌ گفت: به دلیل اینکه حجم مواد داخل ساختمان زیاد بوده حریق ادامه می‌یابد و نهایتا ساختمان آوار می‌شود. البته کار آواربرداری همزمان انجام می‌شود و برای نجات آتش‌نشانان و همچنین اطفای حریق بر اساس قانون توسط شهرداری تهران باید انجام شود.

وی همچنین بیان کرد: در اولین ساعات حادثه مقرر می‌شود که شهردار تهران به عنوان مسئول بحران شهر تهران بر فعالیت آتش‌نشانان زیر مجموعه خود مسئولیت را بر عهده بگیرد و به عنوان فرمانده عملیات انجام وظیفه کند البته وزیر کشور نیز که برای انجام سفری در لرستان حضور داشت سفر خود را نیمه‌ تمام رها کرده و در تهران به محل حادثه می‌رود. پس از آن نیز معاون اول رییس‌جمور با حضور در محل از ساختمان بازدید کرده و شورای مدیریت بحران در یکی از ساختمان‌های همجوار تشکیل و روند فوق مورد تاکید قرار می‌گیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: روند اجرای کار اطفا و آواربرداری با استفاده از امکانات انجام می‌شود و نیروهای مسلح و بخش خصوصی نیز در تامین امکانات وارد عملیات می‌شوند.

نجار همچنین بیان کرد: جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در وزارت کشور با حضور وزیر تشکیل و تصمیماتی اتخاذ می‌شود، پس از آن نیز جلسات متعددی در مورد شناسایی و ایمن‌سازی کلان شهر تهران تشکیل می‌شود. ضمن اینکه رسیدگی فوری به آسیب‌دیدگان توسط هیات دولت در دستور کار قرار می‌گیرد و خیلی سریع این کار انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: آنچه حائز اهمیت است اینکه از این حادثه برای حوادث احتمالی و مشابه دیگر درس عبرت گرفته و ضمن برنامه‌ریزی،‌ نظارت را هم افزایش دهیم و در عدم شفافیت برخی قوانین هم به آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌ها باید نظارت لازم صورت گیرد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور اظهار کرد: پلاسکو یک ساختمان بود و یک حادثه، اما از این ساختمان و مشابه آن چقدر در تهران داریم؟ باید برنامه‌ریزی انجام شود که در حد ممکن در صورت بروز چنین حوادثی خسارات جانی و مالی کاهش داشته باشد. نباید این حادثه به فراموشی سپرده شود.

نجار در ادامه با اشاره به گسل‌های موجود و مساله فرو نشست در تهران،‌ گفت: اگر خدای نکرده اتفاقی رخ دهد امکان جمع کردن  یک حادثه بزرگ در تهران ناممکن است، در زمان زلزله بم توانستیم افراد را از زیر آوار خارج کنیم اما در زیر آوارهای سنگین با سازه‌های بتنی نیاز به ابزار و امکانات خاصی داریم که باید در این مورد فکر اساسی شود.

وی گفت: مدیریت بحران کشور هرگز به بحران یک نگاه سیاسی ندارد بلکه یک سازمان تخصصی است که تمام تلاش خود را به پیشگیری معطوف کرده تا با کمک دستگاه‌ها در صورت بروز حوادث شاهد کاهش خسارات مالی و جانی باشیم.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پایان با اشاره به اینکه لایحه حوادث غیرمترقبه بیش از ۳۰ ماه است که در مجلس در حال بررسی است و باید به یک نتیجه روشن برسد، گفت: برخی از نمایندگان سوال دارند که چرا ساختمان پلمب نشده؟ باید بگویم که تمام مراحل تذکر طی شده و امیدواریم که اقدامات جدی و موثری را در این مورد شاهد باشیم.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha