• دوشنبه / ۶ شهریور ۱۳۹۶ / ۱۲:۰۱
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96060603252
  • خبرنگار : 71402

اختلاف آک پارتی و دولت باغچلی بر سر رفراندوم کردستان عراق

اختلاف آک پارتی و دولت باغچلی بر سر رفراندوم کردستان عراق

حزب جنبش ملی‌گرا و حزب حاکم ترکیه بر سر طرح اقلیم کردستان عراق برای برگزاری رفراندوم استقلال دچار اختلاف‌نظر شدند. دولت باغچلی از نخست‌وزیر ترکیه بابت رد ادعاهایش مبنی بر اینکه چنین همه‌پرسی می‌تواند "عامل جنگ" باشد، انتقاد کرده است.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه حریت، بنعالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه تاکید کرد همه‌پرسی استقلال دولت اقلیم کردستان عراق که قرار است ۲۵ سپتامبر برگزار شود، نمی‌تواند معادل "جنگ" باشد چرا که جنگ تنها میان دو کشور رخ می‌دهد و آنکارا، اربیل را به عنوان یک کشور به "رسمیت" نمی‌شناسد.

دولت باغچلی، رهبر حرکت ملی‌گرا در پاسخ به او به تعریف جنگ در ماده سوم قانون ترکیه درباره بسیج و وضعیت جنگی اشاره کرد و گفت: کشور جمهوری ترکیه موظف است از حق دفاع از خود و مداخله علیه هرگونه اقدام، تدارکات، استقرار، برنامه‌ریزی، تلاش و یا تخاصم که حیات آن را تهدید کند، مستقیما حقوق حاکمیتی آن را هدف بگیرد و یا موجودیت و یا وحدت آن را به خطر بیندازد، استفاده کند.  

باغچلی گفت: این رفراندوم یک کار "موذیانه" تدارکاتی برای تاسیس و احیای کردستان است و یک اقدام پیش‌دستانه مبهم به شمار می‌رود. این یک ضرورت ملی است که ییلدیریم آن را درک کند.  

اختلافات پس از آن به وجود آمد که حزب حاکم ترکیه و جنبش ملی‌گرا در آستانه رفراندوم ۱۶ آوریل برای تغییر ترکیه به سمت سیستم اجرایی ریاست جمهوری متحد شدند. دو حزب برای کمپین "آری" تبلیغ می‌کردند که در رقابتی بسیار شانه به شانه و در بحبوحه اعتراض اپوزیسیون و انتقادهای بین‌المللی به این کمپین و روند انتخابات تایید شد.

باغچلی به اظهارات نخست‌وزیر ترکیه درباره رفراندوم اقلیم کردستان عراق که به گفته او "تهدیدی علیه منافع ملی و تاریخ این کشور است" اعتراض کرد.

رهبر حزب اپوزیسیون جنبش ملی‌گرا پنج‌شنبه گفته بود، اگر لازم باشد ترکیه باید به رفراندوم استقلال کردها در شمال عراق به چشم دلیلی برای جنگ بنگرد. او از آنکارا خواست تا با برگزاری این رفراندوم مخالفت کند.

باغچلی همچنین گفت: این حقیقت که ییلدیریم فورا به اظهاراتم درباره تهدیدها علیه کشورمان پاسخ داد و لازم دید که این کار را کند، برخلاف حسن نیت و تواضع سیاسی است. در عوض او باید فورا به اقدامات کسانی واکنش نشان دهد که با نیت خیانتکارانه در اربیل فعالیت می‌کنند. به هم زدن توافق ۱۶ آوریل به بهانه رفراندوم ۲۵ سپتامبر برای هیچ طرفی سودمند نیست. رفراندوم اقلیم کردستان مملو از تحولات بالقوه است که می‌تواند حاکمیت ترکیه را به چالش بکشد.  

باغچلی همچنین ابراز امیدواری کرد که ییلدیریم متوجه "اشتباهاتش" واقف شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha