• دوشنبه / ۲۳ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۲:۰۰
  • دسته‌بندی: سیاست داخلی
  • کد خبر: 96052213698
  • خبرنگار : 71463

/یادداشت/

کاسبان سلفی

کاسبان سلفی

یک جوان ایرانی کیلومترها آن‌سوتر از مرزها در نهایت شجاعت به شهادت می‌رسد. آری محسن حججی این روزها به مرد شماره یک اخبار تبدیل شده است.

چند روز قبل عکس محسن در حالی که یک داعشی پشت سرش ایستاده و او را به اسارت گرفته بود مرزهای انسانیت را جابجا کرد. عکس تمام آیتم‌های عاشورا را در بر داشت. از حرامی  جنایتکاری که پلیدی از چهره‌اش می‌چکید تا نگاه پرصلابت مردی که مرگ را در عمق چشمانش حقیر می‌شمرد. حتی دود و چادر پس‌زمینه و سرخی آسمان هم عاشورای سال ۶۱ هجری را تداعی می‌کرد.

چند روز بعد خبر شهادت محسن حججی توسط همسرش منتشر شد. ایادی داعش محسن را سربریدند. شهید به آرزویش رسید. شهادت در دفاع از آل‌الله آرزوی همه کسانی است که این روزها به مقابله با سلفی‌ها در سوریه و عراق می‌روند. ایرانی و افغان و عرب همه زیر پرچم سیدالشهدا و در دفاع از حریم حرم به مقابله با سفاکانی می‌روند که به نام دین تیشه بر ریشه اسلام می‌زنند.

جدای از فداکاری‌هایی که امثال محسن انجام داده و می‌دهند باید پرسید این شهید و هم‌مسلکانش به چه کسانی تعلق دارند؟ واکنش‌ها پاسخ را روشن‌ می‌کند. این روزها از ورزشکار گرفته تا هنرمند، از سیاست‌مدار تا مردم کوچه و بازار، همه و همه به شهیدشان بالیده‌اند. این یعنی محسن و امثال او متعلق به یک ملت هستند. آن‌ها کیلومترها دورتر از مرزهای ایران خون می‌هند تا در این کشور خونی به ناحق به زمین نریزد.

در میان واکنش‌ها، ابراز احساسات و افتخاری که به عمل قهرمانانه شهید می‌شود چنین واکنش‌هایی هم دیده می‌شود: «محسن به کودک سه‌ساله‌ات چه بگوییم؟... بگوییم پدرت رفت با سَلَفی‌ها بجنگد تا اینجا عده‌ای در امنیت با حامیان قاتل پدرت سِلفی بگیرند؟»

از این دست واکنش‌ها کم نبوده و تنها هم مختص به این ماجرا نیست. عده‌ای تا می‌بینند بازار احساسات در موضوعی داغ است تلاش می‌کنند با مقایسه‌های عجیب و غریب، از اتفاق پیش آمده سوءاستفاده سیاسی خود را کرده و در واقع موضوع را مصادره به مطلوب کنند و جناح سیاسی مقابل خود را به گوشه رینگ بیاندازند.

از طرفی بعضی‌ها با انگ زدن به مخالفان خود، ابراز ارادت به شهید را تنها مختص به خود دانسته و می‌گویند وقتی امثال محسن خون می‌دادند آن‌ها به فکر برخی مطالبات اجتماعی بوده‌اند و حالا حق ندارند از شهادت محسن حماسه بسازند! انگار شهید تنها اختصاص به گروهی خاص داشته و دیگران باید از تمسک به او محروم شوند.

کمتر از ۱۰ روز پیش در حاشیه مراسم تحلیف رئیس‌جمهور در مجلس سلفی برخی نمایندگان با فدریکا موگرینی سر و صدا به پا کرد. اتفاقی که در جای خود تقبیح شد و برخی نمایندگان هم از نوع رفتار خود عذرخواهی کردند. شاید آن اشتباه به جای خود می‌توانست محلی برای برخی عقده‌گشایی‌ها باشد اما ارتباط دادن عکس محسن حججی با عکس نمایندگان شاید کمی عجیب به نظر برسد.

به راستی چه فرقی بین کاسبان سَلَفی‌ و کاسبان سِلفی است وقتی هر دو گروه خون شهید را پایمال کرده و تنها به مقاصد سیاسی خود می‌اندیشند؟ سِلفی گرفتن نمایندگان مجلس با موگرینی چه ارتباطی به حماسه شهیدی دارد که در جنگ با سَلَفی‌ها به شهادت رسیده؟ تا کی باید شاهد باشیم که عده‌ای برای آن‌که مخالف خود را کنار بزنند علاوه بر تنگ کردن دایره خودی‌ها و بیرون گذاشتن تعداد زیادی از مردم از این دایره، به قیاس‌های مع‌الفارق رو بیاورند؟

شاید بهتر باشد برخی سیاسیون و کسانی که ادعای ارزشی بودن دارند کمی بیشتر به مرام و مسلک امثال شهید حججی نگاه کنند تا دست کم برای مقاصد زودگذر دنیایی خود به چنین رفتارهایی که کم از آن‌ها که در مقابل شهید حججی ایستادند، ندارد متمسک نشوند.

آرین افخمی _ خبرنگار  سیاسی ایسنا

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۷:۱۳

عالى بود ، كاملا با نظر شما موافقم

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۷:۴۷

آفرین ..ولی کو گوش شنوا...اونایی که این دوتا موضوع رو بهم ربط میدن همچنان بر موضع گیری و موج سواری خودشون در این راستا ادامه میدن

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۸:۵۹

حتما در وصيت نامه اين شهيد جايي خواندي كه نوشته شده من مي روم كه بعضي از سياسيون ودلسپردگان به كدخدا راحت عكس سلفي بگيرند كه اينطور قلمفرسايي مي كني .خجالت بكشيد خجالت بكشيد خجالت بكشيد ولي آنقدر پرو وبي عقل هستيد كه حال آدم را به هم مي زنيد.

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۹:۰۹

فرمودید "سِلفی گرفتن نمایندگان مجلس با موگرینی چه ارتباطی به حماسه شهیدی دارد که در جنگ با سَلَفی‌ها به شهادت رسیده؟" خوب واقعا اگر شما ارتباط این دو را که درکش خیلی راحته متوجه نمی شوید چرا روزنامه نگاری می کنید و مقاله می دید. شهید برای مقابله با استکباری رفت که داعش و ... را ایجاد کرده و سلفی بگیرای مجلس ما را پیش استکبار خفیف کردند. یکی استکبار ستیز و یکی استکبار پرست.

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۰۹:۴۳

آخ حرف دل ما رو زدي ايسنا جان

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۰:۰۰

با سلام . در اینکه رفتار نمایندگان مجلس در روز تحلیف دور از شان وجایگاه نمایندگان یک ملت بود جای هیچ شک وشبهه ای نیست .وقتی خیلی از مقامات اسیایی واروپایی بودن در کنار دکتر ظریف براشون افتخار هست این رفتار نمایندگان ما هم نوعی توهین به مقامات دولتی خودمان بود وهم نشان دهنده پایین بودن اعتماد به نفس این حضرات که هنوز باور ندارند ما در عرصه بین المللی چیزی کمتر از مقامات اروپایی نداریم .متاسفانه برای امثال بنده بیشتر این رفتار تداعی کننده رفتار برخی افراد بود که در مکان های توریستی وگردشگری تمایل دارن با توریست ها عکس بگیرن،تا بعدها به بقیه نشون بدن که ما با خارجی ها عکس گرفتیم.مورد بعد هم که جای تامل داره این هست که انتفاد به رفتار سخیف این افراد رو نباید عقده گشایی معنا کرد،متاسفانه این حرکت دور از شان ژورنالیستی ورسانه ای شما تحلیلگر گرامی هست .برای بنده که با خانواده های این شهدا در ارتباط هستم بسیار مشهود هست که مسلک این شهدای والا مقام اونقدر متفاوت با بقیه افراد هستش که ترجیح میدهد در گمنامی ودر اوج مظلومیت شهید می شوند تا امثال من وشما ژورنالیست فرسنگ ها دورتر در زیر کولر در دفتر رسانه ای خودمون عاروق روشنفکری بزنیم. بهتر هستش نوشته اقای پیرموذن نماینده گرامی مجلس رو هم در مورد شهید حججی پوشش بدهیم تا انتخاب با خود خواننده ها باشد .امیدوارم که این متن به دست شما رسیده ومطالعه فرمایید .

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۱:۱۹

وقتی شما شعار نه غزه نه لبنان نه سوریه میدید بعد ریاکارانه از شهید حمایت میکنید خیلی هم ربط داره.

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۱:۲۰

یکی به نغل می زنید یکی به میخ!!مثلا" شیوه ی اعتدال رو درپیش گرفتین!

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۴:۱۱

یادداشت نویسی اصولی داره ... این مطلب بیشتر شبیه یک دل نوشته وبلاگی هست...

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۵:۰۹

اینکه آن شهید در وصیت نامه خود مطلبی را نوشته و نتیجه گیری کرده، مبنی بر درست بودن آن مطلب و نتیجه نیست دوست عزیز.

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۱۷:۲۵

کاسبان سلفی؟ یار خاطر نیستین لااقل بار خاطر نباشین... دیگه عادت کردیم ما افراطی ها ما کوخ نشین ها ما دهاتی ها ما انقلابی ها که جان هم اگر میدیم شما مصادره به مطلوبش کنین! اگر سر و صدا کرد شمام ی گوشه کار رو بگیرین اگر ب مذاقتون خوش نیومد تخطئه کنین و اگر اذهان عمومی با شعور جمعی با رفتارهای قبیحانه لیبرال مسلک ها مقابسه اش کرد نطق تحلیل هاتون گل کنه!! به هر حال ما عادت کردیم که جان عزیزامون جوانانی که هر کدومشون یک ملت هستن رو بدیم و حق نداشته باشیم مطالبه کنیم حق نداشته باشیم مقایسه کنیم. متن شما برعکس قبیحانه اس!!! انگار معنای جون دادن اون هم در اول جوانی اون هم برا مردی ک عاشق زن و بچه و خانواده اس رو عمیقا درک نکردین! تاریخ به نظاره نشسته ...

avatar
۱۳۹۶-۰۵-۲۳ ۲۲:۳۲

خیلی نوشته شما دور از مدارهای علمی ژورنالیستی بود خیلی جالبه که عکس سلفی رو اینقدر محدود و کوچک میبینیدش درحالی‌که تو اروپا و امریکا هم از ما ابرو برد و نمایندگان حقیر مجلس با کسی عکس گرفتن که تشویق و موافقتش با داعش گوش عالم رو پر کرده! بعد این دو بهم مربوط نیسن؟ ......حداقل آزاده باشید!!!