• دوشنبه / ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ / ۰۸:۴۸
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96051609369
  • منبع : نمایندگی البرز

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

جهاد دانشگاهی البرز مجری سه طرح پژوهشی ملی

جهاد دانشگاهی البرز مجری سه طرح پژوهشی ملی

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز از اجرای سه طرح ملی توسط این واحد خبر داد.

‌مهشید منزوی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن عرض تبریک به مناسبت فرارسیدن سالروز تاسیس جهاد دانشگاهی گفت: معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز در حال حاضر سه طرح ملی را در دستور کار دارد.

وی نخستین طرح را طرح پیمایش ملی خانواده عنوان و اعلام کرد: پیشنهاد اجرای این طرح در قالب شبکه برنامه گروه آسیب‌شناسی اجتماعی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز ارائه شد و مقدمات تصویب آن توسط کارفرمایان به سال 93 باز می‌گردد، اما از سال 94 به طور رسمی اجرای طرح آغاز شده است.

وی ادامه داد: این طرح به دنبال تحقق اهدافی همچون شناخت وضعیت همسرگزینی در نهاد خانواده، بررسی شیوه‌ها و سبک‌های فرزند پروری در نهاد خانواده، آسیب‌های تهدیدکننده خانواده و .... است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی استان البرز خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیش‌آزمون پرسشنامه‌های طرح در سطح استان البرز در حال انجام است و ان‌شاءالله تا پایان تابستان جمع‌آوری داده‌های مورد نیاز در سطح کشور آغاز خواهد شد.

منزوی ادامه داد: نتایج حاصل از این طرح ضمن ارائه تصویر دقیق از وضعیت خانواده در ایران، می‌تواند راهکارهایی مناسب برای تحکیم بنیان‌های خانواده و بسترهای تشکیل خانواده و ازدواج پایدار را ارائه کند.

وی افزود: حامیان این طرح سازمان‌های مرتبط با موضوع خانواده از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری، شورای فرهنگ عمومی کشور، سازمان بهزیستی کشور، معاونت اجتماعی و فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هستند که علاوه بر حمایت مالی، مستندات و داده‌های مفیدی در اختیار جهاد دانشگاهی قرار می‌دهند که بر غنای طرح می‌افزاید.

منزوی در ادامه دومین طرح را  طرح مؤلفه‌ها و تعیین کننده‌های شادکامی در استان‌های تهران و البرز عنوان و اظهار کرد: این طرح دارای چهار کارفرما در سطح ملی و استانی است.

وی افزود: معاونت پژوهش و فناوری جهاد دانشگاهی، وزارت علوم و آموزش عالی، معاونت اجتماعی استانداری البرز، مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران چهار کارفرمای این طرح هستند.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: پیشنهاد اجرای این طرح به عنوان شبکه برنامه گروه پژوهشی علوم‌شناختی جهاد دانشگاهی واحد استان البرز در سال 1394 مطرح شده و در سال 1395 به تصویب رسیده است.

وی هدف از اجرای این طرح را تعیین مؤلفه‌ها و تعیین کننده‌های شادکامی در استان‌های البرز و تهران و نیز تعیین میزان شادکامی در استان‌های فوق الذکر عنوان کرد و گفت:  اجرای این طرح، امکان برنامه‌ریزی برای افزایش شادکامی در قالب بافت فرهنگی و مذهبی ایران را مهیا می‌کند.

وی به سومین طرحی که جهاد دانشگاهی البرز به صورت ملی در دستور کار دارد، اشاره و اظهار کرد: این طرح به منظور بررسی ویژگی‌های شخصیتی، اجتماعی و دینداری زندانیان کشور انجام می‌شود.

منزوی خاطرنشان کرد: این طرح در پایان سال 94 به تصویب سازمان زندان‌ها و اقدامات تامینی رسیده است و در حال حاضر در حال جمع‌آوری اطلاعات در 10 استان تهران، البرز، یزد، خراسان رضوی، کهگیلویه و بویراحمد، آذربایجان شرقی، گلستان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و گلستان است.

وی در بخشی دیگر به طرح‌های استانی جهاد دانشگاهی استان البرز اشاره و تصریح کرد: علاوه بر  طرح‌های فوق، طرح تجمع زیستی فلزات سنگین در سه گونه ماهی پرمصرف در شهر کرج و ارزیابی ریسک مصرف در رژیم غذایی افراد با هدف ارزیابی ریسک مصرف فلزات سنگین از جمله سرب، مس و کادمیوم در سه گونه ماهی پرورشی  نیز در حال اجراست.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز در پایان گفت: گروه پژوهشی برنامه‌ریزی و توسعه شهری نیز زمینه فعالیت خود را در حوزه زیست‌پذیری انتخاب کرده است؛ اولین طرحی که اجرای آن در دستور کار گروه قرار دارد، طرح جامع مطالعاتی ردیابی و نمونه‌کاوی شاخص‌های ارزیابی زیست‌پذیری شهری و به کارگیری آن در موردپژوهی شهر کرج با استفاده از مدل ترکیبی تحلیل عاملی و شاخص مرکب (Factor Analyse) است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha