• یکشنبه / ۱۵ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۹:۰۴
  • دسته‌بندی: جهاد دانشگاهی
  • کد خبر: 96051509291
  • منبع : نمایندگی خراسان رضوی

/هویت جهادی، 37 سال خودباوری و بالندگی/

امضای اولین قرارداد فروش محصولات دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

امضای اولین قرارداد فروش محصولات دانش‌بنیان جهاددانشگاهی خراسان رضوی

اولین قرارداد فروش رنگ‌های خوراکی شرکت دانش بنیان افزونه جهاددانشگاهی خراسان رضوی با مجتمع نان و شیرینی نورالقائم منعقد شد.

به گزارش ایسنا، دکتر مجید افشاری، مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزودنی‌های طبیعی گلچین توس جهاددانشگاهی خراسان رضوی امروز(یکشنبه) در نشست مشترک انعقاد قرارداد فروش رنگ‌های خوراکی این شرکت با مجتمع نان و شیرینی نورالقائم که در سازمان مرکزی جهاددانشگاهی مشهد برگزار شد، افزودنی‌های طبیعی را یکی از نیازهای اساسی جامعه دانست و اظهار کرد: رنگ، یکی از ویژگی‌های اصلی مواد غذایی محسوب می‌شود، بنابراین یکی از افزودنی‌های اصلی در مواد غذایی که لازم است، طبیعی باشد، رنگ است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از رنگ به دلیل بازار پسند بودن، مورد استقبال صنف‌های مختلفی قرار دارد، ادامه داد: رنگ‌ها کاربردهای متنوعی در طیف‌های مختلف از جمله استفاده از رنگ‌های شاد در مواد غذایی برای کودکان و همچنین رنگ‌هایی که نواقص ماده غذایی را پوشش می‌دهند، دارد؛ بنابراین باید در مقدار رنگی که در موادغذایی استفاده می‌شود دقت نمود.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزونه تصریح کرد: در ایران به تولید رنگ‌های خوراکی چندان پرداخته نشده است و معمولا این نوع محصول از کشورهای خارجی از جمله هند و چین که بازار اصلی برای واردات آن هستند، در قالب بسته‌بندی‌های متنوع به کشور وارد می‌شود.

افشاری تاکید کرد: یکی از مشکلات اصلی در واردات رنگ‌های خوراکی، عدم قطعیت کنترل آن است که شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند، به این معنا که ممکن است، این محصول در مرحله اول طبیعی باشد، اما در مرحله بعدی تقلبی می‌شود. ولی ما می‌توانیم با تولید رنگ‌های خوراکی طبیعی در جهاددانشگاهی خراسان رضوی اطمینان کاملی را در اصالت این محصول به مردم بدهیم.

وی عنوان کرد: علم تولید رنگ، علم گسترده‌ای است که نیازمند دانش زیادی است و هر یک از مواد موثری که از گیاهان استخراج می‌شود، علاوه بر خواص رنگی، دارای خواص عمل‌گرا و غذایی نیز هستند.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان افزونه با اشاره به اینکه رنگ‌های خوراکی طبیعی که در جهاددانشگاهی تولید می‌شود، از گیاهان مختلفی استخراج شده است، افزود: زردچوبه از گذشته در مواد غذایی و طب سنتی کاربرد زیادی داشته است و ما از تولید کورکومین-  ماده موثره زردچوبه برای تهیه رنگ خوراکی استفاده کردیم. این ماده علاوه بر خواص رنگی و غذایی دارای خواص دارویی بسیاری در زمینه درمان و پیشگیری سرطان، آلزایمر، MS و التهابات و سایر بیماری‌ها است.

افشاری اضافه کرد:  استخراج رنگ نارنجی مایل به زرد و قرمز از دانه آناتو که بومی مناطق حاره‌ای است که یک ترکیب آنتی اکسیدان نیز محسوب می‌شود و همچنین استخراج رنگدانه از ﺑﺘﺎﻻﯾﯿﻦ چغندر، کروسین زعفران، چای، کاروتنوئیدها و رنگ‌های استخراج شده از گلبرگ و کلروفیل گیاهان نیز  قابل استفاده به عنوان رنگ‌ خوراکی طبیعی محسوب می‌شوند.

وی با تاکید براینکه ما توانسته‌ایم در فروش محصولات رنگ‌های خوراکی مجوز صنفی و مصرف‌کننده را از وزارت بهداشت اخذ کنیم، خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکلی که ما در این زمینه با آن روبه‌رو هستیم، محدودیت در تولید رنگ‌ها متنوع خوراکی است، بنابراین امیدواریم بتوانیم تنوع رنگ‌های خوراکی طبیعی را در کشور گسترش دهیم تا خواص غذایی و عمل‌گرایی این محصول را به مردم معرفی کنیم و از این طریق مانع تهدید سلامت آنان توسط رنگ‌های خوراکی سنتزی و شیمیایی شویم.

جهانیان، مدیرعامل مجتمع نان وشیرینی نورالقائم مشهد نیز در ادامه این نشست، ارگانیک بودن رنگ‌های خوراکی شرکت افزونه جهاددانشگاهی را مهمترین عامل استفاده از این محصول در این مجتمع  دانست و اظهار کرد: استفاده از رنگ‌های خوراکی طبیعی دارای اهمیت زیادی برای سلامت انسان هستند. ما تازه به این عرصه ورود یافته‌ایم، ولی امیدواریم در آینده نزدیک رنگ‌های خوراکی طبیعی حداقل 30 درصد از بازار را اشغال کند.

وی با اعلام اینکه می‌توان گفت بیش از 10 تن رنگ محلول این نوع محصول در مشهد طی یک ماه کاربرد دارد، ادامه داد: مصرف رنگ‌های خوراکی طبیعی در میان اصناف مختلف بسیار بیشتر از امروز پیش‌بینی می‌شود و مجتمع نان وشیرینی نورالقائم آغازگر این حرکت بوده است.

مدیرعامل مجتمع نان وشیرینی نورالقائم مشهد با اشاره به خطرات رنگ‌های سنتزی و شیمیایی نسبت به رنگ‌های خوراکی طبیعی، تصریح کرد: هرچقدر که مواد غذایی طبیعی‌تر باشد، ماندگاری آن کمتر می‌شود و همین عامل باعث ‌شده که اکثر بازار به سمت خرید رنگ‌های سنتزی بروند زیرا این محصولات غیرطبیعی ماندگاری بسیار بالایی دارند.

جهانیان در خصوص مشکلات ورود به بازار محصولاتی نظیر رنگ‌های خوراکی طبیعی، افزود: برای حل این مشکل نیازمند حمایت وزارت بهداشت هستیم؛ اکثر رقیبان ما در حوزه توزیع محصولات سنتزی و شیمیایی فعالیت می‌کنند و حمایت‌های زیادی نیز در پشت پرده از آن‌ها صورت می‌گیرد، بنابراین می‌توان گفت رقابت با چنین شرکت‌هایی برای ما دشوار است.

وی اضافه کرد: درحال حاضر جای برخی رنگ‌ها نظیر سبز و آبی در تولید رنگ‌های طبیعی خالی است که باید حتما در این زمینه اقدام شود و تنوع این نوع محصول را گسترش داد، در غیر این صورت بازار را به رقیبان واگذار می‌کنیم؛ اکنون بسیاری از شرکت‌های وارداتی و خارجی در کاتولوگ‌های خود انواع رنگ‌های غذایی را ارائه می‌کنند که همین عاملی برای جذب مشتری برای آن‌ها است.

مدیرعامل مجتمع نان وشیرینی نورالقائم مشهد تصریح کرد: در همین تعداد رنگ خوراکی طبیعی که تولید شده اگر بتوان بسیار تاثیرگذار تر در سبد غذایی مردم حضور یافت، می‌توان در این زمینه اقداماتی مهمی را انجام داد و عرصه را برای توسعه سایر رنگ‌های خوراکی فراهم کرد. 

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha