• چهارشنبه / ۱۱ مرداد ۱۳۹۶ / ۱۹:۱۶
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 96051107423
  • خبرنگار : 71457

در دیدار هیات رسانه‌ای کشورمان؛

رئیس پارلمان عراق: ایران نقش آشکار و گسترده‌ای در رهانیدن عراق از تروریسم داشته است

رئیس پارلمان عراق: ایران نقش آشکار و گسترده‌ای در رهانیدن عراق از تروریسم داشته است

رییس پارلمان عراق در دیدار با هیات رسانه‌ای کشورمان که به عراق سفر کرده است، نقش جمهوری اسلامی ایران را در حمایت از عراق در مبارزه با تروریسم ستود.

به گزارش ایسنا، سلیم جبوری، رئیس پارلمان عراق در این دیدار از حضور هیات ایرانی در عراق برای اطلاع از واقعیت اوضاع در این کشور قدردانی کرد.

وی تصریح کرد: این دیدار پیام مهمی برای ما دارد، بالاخص در این مرحله‌ای که شرایط خاصی در آن وجود دارد و این مرحله فقط برای عراقی‌ها خاص نبوده است بلکه منطقه و جهان در شرایط خاصی قرار دارد. این زمان آغاز زوال کابوس تروریسم است. طی سه سال کابوس تروریسم بر روی قلب عراقی‌ها سایه افکنده بود و عراقی‌ها متحمل رنج‌های بسیاری شدند. ما توانستیم با حمایت جامعه بین الملل و حمایت دوستان، تروریسم را از بین ببریم و نقش ایران در رهانیدن عراق از تروریسم آشکار و گسترده بوده است.

رئیس پارلمان عراق اظهار کرد: همکاری و تشریک مساعی میان مردم عراق با وجود تنوع جمعیتی و فکری میان آنها وجود داشته است. باید نقش رسانه‌ها را ستود، در این نبرد شاهد این بودیم که در کنار هر رزمنده‌ای، یک روزنامه نگاری حضور داشت که جانفشانی‌ها را ترسیم می‌کرد. نقش رسانه در مقابله با تروریسم و نقش اصحاب رسانه با آن خلاقیت و جانفشانی برای ترسیم اوضاع واقع کمتر از نقش نیروهای مبارز نیست و همانطور که می‌دانید، رسانه‌ شهید و جانباز داده است.

وی افزود: باید به تشریک مساعی میان عموم مردم عراق اشاره کنیم چراکه ما شاهد این بودیم که در استان‌های جنوبی، بسیاری از افرادی که وابسته به تشکیلات نظامی نبودند، به صورت داوطلبانه برای آزادسازی مناطق غرب و شمال کشور آمدند و آنها تنها به این دلیل که نیاز برای آزادسازی عراق را احساس کردند، پا به میدان جنگ گذاشتند.

این مقام عراقی تاکید کرد: در حال حاضر دغدغه ما این است که مرحله مابعد پیروزی چگونه خواهد بود و ما می‌خواهیم ثبات برقرار شود و خشونت برنگردد و این سوال مطرح هست که پس از پیروزی باید چگونه عمل کنیم و رادیکالیسم را که برای جامعه عراق امری غریب و بیگانه و ناشناخته است، دور سازیم. چگونه می‌توانیم از درس‌هایی که با وجود جانفشانی‌ها گرفته‌ایم بهره ببریم و نقشه راه چگونه خواهد بود. باید تعهدات ملی داشته باشیم تا کشور را به پیش ببریم و مساله بازسازی کشور یکی از این امور است اما قبل از آن، باید انسان‌ها را بسازیم.

رئیس پارلمان عراق تصریح کرد: ما راه ناهمواری برای آینده داریم. بحران‌هایی داریم، تنگناهایی وجود دارد، چطور می‌توانیم از این تنگناها عبور کنیم .عراقی یکپارچه و دارای ثبات را بسازیم که در آن شهروندان به نهادها احترام بگذارند و نهادهای دولت نیز در مسیر خدمت به شهروندان کار کنند.

وی در اشاره به این تنگناها گفت: حتما از تمایل در کردستان برای برگزاری همه پرسی مطلع هستید که این همه پرسی از چالش‌های اساسی برای ما است، حتی اگر این همه پرسی صرفا یک اعلام غیررسمی باشد، اما آثار بدی دارد چراکه ما بعد از پیروزی باید برای تحکیم وحدت در عراق تلاش می‌کردیم. اولویت ما یکپارچه کردن ملت است و حتی اگر بهانه‌هایی برای این کار باشد اما به نظر من این اقدام از اولویت‌ها نیست و اولویت این است که چگونه با خطرات رودر رو شویم و اینکه چگونه ملت خود را یکپارچه کنیم نه اینکه در مسیر جدایی قدم برداریم.

رئیس پارلمان عراق تاکید کرد: یکی از این خطرها تفکر خشونت و انزجار و رادیکالیسم است. سه سال در این کشور این مقوله‌ها وجود داشته است و رادیکالیسم در سینه عراقی‌ها سایه افکنده بود و در مدارس تدریس می‌شده است و گاهی با اجبار و گاهی با تهدید در کشور ترویج داده می‌شده است و بیرون راندن این تفکر از یک نسل کار دشواری است. ما به جامعه‌ای باگذشت و همراه نیاز داریم. باید تلاشی جهت فرهنگ سازی و ترویج آموزه‌های دینی صورت بگیرد. باید ما فکری درمورد اصلاح سیاسی کشور داشته باشیم. این مساله نیز نباید مورد بی توجهی قرار بگیرد.

وی افزود: یکی از مسائل دیگر، تبدیل فعالیت‌های سیاسی به رقابت‌های سیاسی تشنج آفرین است. در یک کشور دموکرات، وجود رقابت‌های سیاسی امری طبیعی است اما اگر از  حالت طبیعی خارج شود اشکلاتی را ایجاد می‌کند. ما چطور می‌توانیم آن را کنترل کنیم و با تحقق وحدت انظباطی را به وجود آوریم.

سلیم جبوری اظهار کرد: در دست داشتن سلاح در خارج از چارچوب دولت نیز از عوامل نگرانی است، زمانی که همگان به رویارویی با دشمنی واحد مشغول هستند در دست داشتن سلاح لازم است اما زمانی که کار این دشمن پایان می‌یابد باید نظم و انظباطی وجود داشته باشد. داشتن سلاح در خارج از چارچوب دولت بسیار خطرناک است و چگونه می‌توانیم با این مساله رودررو شویم.

وی تصریح کرد: سوال ما این است که چگونه با چالش‌های ذکر شده رودر رو شویم. ما این احساس مهم و خوب را داریم که از خطر بزرگ گذشته‌ایم. نکته دوم این است که همکاری همگان و تشریک مساعی نیز مساله‌ای مهم است. مساله سوم، وجود همکاری میان نهادهای کشور با جامعه مدنی در سطحی بالا امری مهم است. ما در پارلمان سعی می‌کنیم این همکاری را با نظر همه بخش‌ها، ساماندهی کنیم. نحوه فهم و درک جامعه بین الملل از واقعیت اوضاع عراق و همچنین نحوه برداشت دوستانمان در منطقه از اوضاع عراق مهم و تعامل مثبت با تحولات در کشور امری حائز اهمیت است.

سلیم جبوری تاکید کرد: ما رابطه خوبی با رئیس جمهور و دولت در کشورمان و نهادهای رسمی در کشور داریم.

رئیس پارلمان عراق در پایان مجددا از هیات ایرانی به دلیل سفر به عراق قدردانی کرد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha