• سه‌شنبه / ۲۰ تیر ۱۳۹۶ / ۱۰:۵۶
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 96042011045
  • خبرنگار : 71282

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران:

راه ماهر شدن فارغ التحصیلان طرح کارورزی نیست

راه ماهر شدن فارغ التحصیلان طرح کارورزی نیست

یک مقام مسئول کارگری معتقد است علیرغم استقبال و ثبت نام در طرح کارورزی، واحدهای پذیرنده، آمادگی و تمایل آموزش و پذیرش نیروهای کارورز را ندارند. او دلیل استقبال کم فارغ التحصیلان از این طرح را عدم پیش‌بینی دستمزد مناسب و بیمه کارورز می‌داند.

هادی ابوی در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: پیش‌بینی طرح‌ها و بسته‌هایی مثل رونق تولید و اشتغال، کارورزی دانش آموختگان دانشگاهی و ساماندهی بازار کار برای این است که با هجمه‌ای به اسم فارغ التحصیلان بیکار مواجهیم و روز به روز به تعداد جمعیت بیکار کشور نیز افزوده می‌شود، به همین دلیل جویندگان کار تا روزنه امیدی پیدا می‌کنند به دنبال آن می‌روند.

وی آماری که از ثبت نام در سامانه کارورزی ارائه می‌شود، ناامید کننده دانست و گفت: افزایش ثبت‌نام به منزله این است که عده‌ای حاضرند بیگاری بکشند حتی اگر دستمزد اندکی بگیرند و این زیبنده مملکت و نظام نیست.

ابوی ادامه داد: متاسفانه این تمام قضیه نیست و برخی از واحدهای پذیرنده نیز اعلام کرده‌اند که آمادگی پذیرش نیرو را ندارند. بنابر این طرح کارورزی باید آنقدر چکش کاری می‌شد که هم بنگاه پذیرنده و آموزش دهنده و هم نیروی کارورز با چنین مشکلی مواجه نشوند.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با بیان اینکه تعداد افراد ثبت نام کننده در سامانه زیاد ولی واحدهای پذیرنده کم است، گفت: برخی از واحدها نگران این هستند که مبادا نیرویی که قرار است از او کار بکشند، فرداروزی به اداره کار یا مراجع حل اختلاف شکایت کند و به دلیل مستثنا بودن آنها از قانون دچار مشکل شوند.

وی با بیان اینکه مبلغ دستمزد کارورزان بسیار ناچیز است، افزود: در این طرح یک سوم حداقل دستمزد مصوب برای کارورزان پیش‌بینی شده که رقمی در حدود ۳۱۰ هزار تومان است و قطعا کفاف هزینه‌های زندگی فرد را نمی‌دهد. البته در آیین‌نامه طرح هم گفته شده که واحد پذیرنده در صورت توافق می‌تواند مبلغی را به عنوان دستمزد به کارورز بپردازد ولی معمولا این اتفاق نمی‌افتد چون کارفرما اساسا به این دلیل نیروی کارورز را به خدمت می‌گیرد که بیمه و دستمزدی بابت او نپردازد و صرفا دنبال کارکشیدن و آموزش فرد است.

دبیرکل کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران با تاکید بر لزوم کارشناسی طرح‌هایی نظیر کارورزی در کشور، خاطرنشان کرد: در طرح کارورزی باید موضوع دستمزد و بیمه فارغ التحصیلان شفاف و مشخص باشد و شاید یکی از علل بی میلی و استقبال کم دانش آموختگان از این طرح هم عدم پیش‌بینی این موارد باشد.

وی در پایان گفت: درست است که فارغ التحصیلان برای ورود به بازار کار تجربه کافی را ندارند ولی طرح کارورزی هم طوری نیست که از آن استقبال کنند و با شرایط آن سر کار بروند.طبعا نیروی کار باید طوری تربیت شود که مهارت ورود به عرصه کسب و کار را داشته باشد ولی راهش این نیست. اصناف معتقدند اگر دولت برای چنین طرحی هزینه کند و بیمه و حقوق فرد را در نظر بگیرد، صنوف نیز کارورزان را آموزش داده و به خدمت می‌گیرند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha