• جمعه / ۲۶ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۳:۴۳
  • دسته‌بندی: آذربایجان غربی
  • کد خبر: 96032614749
  • منبع : نمایندگی آذربایجان غربی

تنها 7 درصد خشکی دریاچه ارومیه مربوط به سد سازی بوده است

تنها 7 درصد خشکی دریاچه ارومیه مربوط به سد سازی بوده است

ایسنا/آذربایجان غربی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: در ۹۶ - ۹۵ با وجود کاهش بارندگی ۱.۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه وارد شد.

به گزارش ایسنا یاسر رهبردین در نشست خبری با اصحاب رسانه افزود : در سال آبی 95 و 96 با بارش  269 میلیمتری، میزان ورودی آب به دریاچه 1.5 میلیارد مترمکعب بود که نشان از  موفقیت طرح های لایروبی و اتصال زرینه و سیمینه رود است.

وی ادامه داد: در سال ۹۳ از  ۱۷۶میلیون مترمکعب، ۱۴۴ میلیون مترمکعب آب ،در سال ۹۴، از ۴۲۷ میلیون مترمکعب ۱.۱۷۰ میلیارد مترمکعب و در سال ۹۶ - ۹۵ از ۳۵۵ میلیون مکعب ۶۷۴ میلیون مترمکعب از سدها به دریاچه رهاسازی شد.

وی ادامه داد: کانال انتقال آب جلدیان یا پیشرفت ۱۰۰ درصد افتتاح شده که میتوان ۹۵میلیون مترمکعب آب به دریاچه انتقال دهیم.

رهبردین گفت: در سال آبی 93-94ورودی آب به دریاچه  ۷۰۱‌ میلیون مترمکعب بوده که این میزان در سال آبی ۹۵-۹۴  به ۲.۸۴۰میلیاردمترمکعب رسید.

رهبردین اظهار کرد:80 اکیپ گشت و بازرسی توانستند ۶۴۶ موتور پمپ برداشت غیرمجاز از آب های سطحی و زیرزمینی جمع آوری‌ شد.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت  آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت:سد سازی تاثیری زیادی در خشکی دریاچه ارومیه نداشته و بر اساس مطالعات تنها 7 درصد خشکی دریاچه مربوط به سد سازی است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴، 585 چاه  و در سال ۹۵ حدود ۱۵۴۰ چاه غیرمجاز مسلوب شده است افزود: در ساماندهی و تجمیع چاه های مجاز هیچ مشکلی نداشتیم و 60 هزار حلقه چاه غیر مجاز در استان شناسایی شده است.

رهبردین با اشاره به اینکه از حفر302 حلفه چاه جدید جلوگیری شده است افزود: 124 دستگاه حفاری غیر مجاز که در سطح حوضه دریاچه ارومیه ونسبت به حفر چاه غیر مجاز اقدام می کردند برخورد کنیم.

وی ادامه داد: کسری مخازن آبخوان 930 میلیون مترمکعب بوده که با برخورد ها وانسدادهای انجام شده به 800 میلیون مترمکعب کاهش پیدا کند که این اقدام نوید خوبی در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

رهبر دین اظهار کرد: از سایر اقدامات انتقال آب 6 رودخانه به دریاچه ۶۵ کیلومتر لایروبی و ۲۵ کیلومتر طرح اتصال زرینه رود به سیمینه رود و نیز 290 کیلومتر لایروبی انهار صورت گرفت.


انتهای پیام
  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha