علیرضا یاری در گفتوگو با ایسنا با اشاره به روند پیشرفت جویشگرهای بومی از آغاز فعالیت خود اظهار کرد: جویشگرهای بومی از ابتدای فعالیت خود تا کنون به توسعه همهجانبه از ابعاد مختلف پرداختهاند. در این راستا فعالیتهای متنوعی تاکنون صورت گرفته است؛ به عنوان نمونه، علاوه بر اینکه تلاش شده تا با تمرکز بر حوزههای رتبهبندی و پردازش خط و زبان فارسی، کیفیت نتایج ارائهشده مرتباً بهبود یابد، در راستای جلب هرچه بیشتر رضایت کاربران، خدمات جانبی و جذابی نظیر جویش خبر، چندرسانهای و نقشه نیز به این جویشگرها اضافه شده است.
وی با بیان اینکه با توجه به پیچیدگی و ابعاد کاری که برای توسعه جویشگر بومی متصور است و همچنین وجود رقبای قدرتمند غیربومی، دستیابی به بازار قابل توجهی از کاربران، در کوتاه مدت امکانپذیر نیست، افزود: این موضوع علاوه بر تلاش همهجانبه در حوزه فنی و بازاریابی، نیازمند خلق سرویسها و خدماتی است که به عنوان مزیت رقابتی در برابر رقبای غیربومی قابل ارائه باشد. یکی از راههای دستیابی به این امر بررسی دقیقتر نیاز خاص بومی و ضعفها و کاستیهای خدمات غیربومی است.
رئیس پژوهشکده فناوری اطلاعات پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اعتبارات اختصاصیافته به طرح جویشگر بومی بیان کرد: کل اعتباری که تا کنون در طرح جویشگر اعتبار داده شده است، حدود ۵۰ میلیارد تومان است که تا کنون ۳۰ میلیارد از این مبلغ هزینه شده است. سهم پارسی جو و یوز از این هزینه در حدود ۲ میلیارد تومان و تامین زیرساخت پردازشی آنها بوده است.
یاری با بیان اینکه جویشگرهای بومی تا کنون توانستهاند به روزانه ۷۰۰ هزار بازدید و حدود ۲۰۰ هزار پرسوجو دست پیدا کنند که نشاندهنده دستیابی به بازار حداقلی است، ادامه داد: قطعا این بازار نیاز به توسعه دارد و باید به روزانه چندمیلیون پرسوجو دست پیدا کنیم. یکی از برنامههای در نظر گرفته شده برای توسعه بازار جویشگر، سوق دادن سازمانهای دولتی به استفاده از جویشگرهای بومی است. شناسایی و تولید خدمات مبتنی بر نیاز خاص کاربران بومی و تولید و غنی کردن محتوای فارسی نیز از دیگر برنامههای آتی برای افزایش قدرت و جذابیت جویشگرها است.
مدیر طرح موتور جستوجوی بومی با اشاره به بررسیهای انجامشده برای عملکرد جویشگرها اظهار کرد: برای بررسی عملکرد جویشگرهای بومی و رصد مداوم میزان پیشرفت آنها از لحاظ کیفیت ارائه خدمات جویش، آزمایشگاه وبآزما ذیل طرح جویشگر ایجاد شده است. این آزمایشگاه به صورت دورهای، از جنبههای مختلف به ارزیابی جویشگرهای بومی، در مقایسه با جویشگرهای مطرح بینالمللی پرداخته و نتایج ارزیابیها را در قالب گزارشاتی منتشر میکنند.
وی ادامه داد: بر اساس آخرین نتایج گزارششده توسط وبآزما، دقت نتایج ارائهشده توسط جویشگرهای بومی در حدود ۸۰ درصد دقت نتایج ارائهشده توسط بهترین جویشگرهای غیربومی است. البته توجه به این نکته حائز اهمیت است که تمرکز اصلی جویشگرهای بومی بر پرسوجوهایی است که به زبان فارسی ارائه میشوند و وبآزما نیز در ارزیابیهای خود این موضوع را مورد توجه قرار داده است. با این حال، توانایی شناسایی صفحات پرکاربرد و مهم انگلیسی و امکان جستوجو روی این صفحات نیز مورد انتظار است و قطعاً در ارزیابیها هم لحاظ میشود.
یاری با بیان اینکه پتانسل جویشگرهای بومی در اشتغالزایی به شکل مستقیم و غیرمستقیم بسیار بالاست، گفت: کوچکترین جویشگرهای بومی در دنیا بیش از ۱۰۰۰ نفر پرسنل دارند که خود نشاندهنده اهمیت این خدمات در فضای مجازی و وسعت کاری است. از طرفی پتانسیل تبلیغات کسب و کاری در کشوری نظیر ایران در حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است که فعلا از این بازار سهم بسیار کمی در کشور تحقق یافته است. بنابراین با توسعه جویشگرهای بومی این ظرفیت امکان اشتغالزایی غیرمستقیم بالایی را ایجاد خواهد کرد. نظیر آنچه که امروز ما در پیامرسانها مشاهده میکنیم.
دبیر شورای راهبری جویشگر بومی با بیان اینکه درآمدزایی جویشگر مستلزم آن است که به حدی از بلوغ رسیده باشد که توانایی پاسخگویی مناسبی به نیازهای اطلاعاتی کاربران داشته باشد، افزود: این امر فرآیند زمانبر و پرهزینهای است، بنابراین در کوتاهمدت نمیتوان انتظار داشت که جویشگرهای بومی به درآمدزایی برسند. ورود دولت و نهادهای حاکمیتی به این موضوع هم دقیقاً با توجه به همین موضوع صورت پذیرفته است.
وی در ادامه بیان کرد: در یک نگاه درازمدت، علاوه بر آنکه جویشگرهای بومی میتوانند به استقلال ملی در فضای سایبری کمک کنند، به نوعی موتور محرکه صنعت IT کشور نیز محسوب میشوند، زیرا به خوبی میتوانند مشتریان را به کسب و کارهای مورد نیاز خود هدایت کنند. از این لحاظ، تأثیر بسزایی در رونق فضای کسب و کار IT داشته و فرصتهای شغلی فراوانی را ایجاد خواهند کرد.
انتهای پیام
نظرات