به گزارش ایسنا، سازمان بنادر سعودی به ماموران کشتیرانی اطلاع داد کشتیهایی که حامل پرچم قطر هستند یا کشتیهایی که تحت مالکیت شرکتها یا اشخاص قطری قرار دارند، نباید پذیرفته شوند.
همچنین این سازمان در حساب توییتری خود اعلام کرد تخلیه کالاهای قطری در بنادر سعودی ممنوع است.
مقامات در فجیره، یک امیرنشین در امارات متحده عربی و هاب بانکرینگ منطقهای، اعلام کردند که کشتیهای حامل پرچم قطر یا کشتیهایی که عازم بنادر قطر هستند یا مبدا آنها از بنادر این کشور بوده، اجازه ورود به بندر فجیره را نخواهند داشت.
عربستان سعودی، امارات متحده عربی، مصر و بحرین روز دوشنبه همه روابط خود از جمله لینکهای حمل و نقل با قطر را قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند.
قطر که عضو اوپک و بزرگترین فروشنده گاز طبیعی مایع (LNG) به شمار میرود، حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام در روز تولید میکند و صادرکننده نفت بزرگی نیست اما این کشور صادرکننده بزرگ میعانات و همچنین گاز نفتی مایع (LPG) بوده و تحت قراردادهای تامین بلندمدت، عمده این دو سوخت که به ژاپن و کرهجنوبی صادر میشوند را تامین میکند.
معاملهگران میگویند این ممنوعیت کشتیرانی، لجستیک خرید نفت و میعانات قطر را دشوارتر خواهد کرد.
به گفته یک منبع بازرگانی در یک شرکت اروپایی در سنگاپور، معمولا محمولههای الشاهین ابتدا به عربستان و سپس به سمت شرق میروند.
گریدهای قطر مانند نفت الشاهین معمولا در لاتهای ۶۰۰ هزار بشکه فروخته میشود در حالی که میعانات گازی (DFC) در محمولههایی بین ۵۰۰ هزار تا یک میلیون بشکه به فروش میرود.
معاملهگران که از تحولات سریع اخیر مبهوت شدهاند، هر گونه اختلال در عرضه گاز طبیعی از قطر به امارات و عمان را به دقت زیر نظر دارند.
دو منبع صنعتی اوایل روز دوشنبه به رویترز اظهار کردند خط لوله دلفین فعالیت معمول دارد اما منابع صنعتی و معاملهگران در صورت تعطیلی این خط لوله که باعث اختلال بزرگی در سیستم گاز امارات خواهد شد، آماده همه نوع احتمالاتی هستند.
بر اساس گزارش رویترز، خط لوله گازی دلفین میدان شمال بزرگ قطر را به امارات متحده عربی و عمان متصل میکند و نخستین پروژه گازی فرامرزی در منطقه خلیج فارس به شمار میرود. این خط لوله حدود دو میلیارد فوت مکعب گاز در روز به امارات میرساند.
انتهای پیام
نظرات