به گزارش ایسنا، طی ماههای گذشته مجموعه انتقادات و مباحث جنجالی درخصوص شهرداری تهران ایجاد شد که از جمله آنها میتوان به بحث املاک نجومی، رابطه بابک زنجانی با این ارگان، شهرفروشی و حادثه پلاسکو اشاره کرد که معاون وزیر راه و شهرسازی طی دو بخش گفتوگوی تفصیلی با ایسنا درباره آنها مطالبی را تشریح کرد.
حاتمبخشی املاک نجومی از طریق فروش ذخایر آینده شهر تهران
پیروز حناچی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: املاک نجومی به لحاظ قانونی به ما ربطی ندارد. اما واقعیت این است که عدول از برنامه چه در بافتهای فرسوده، چه در منطقه ۲۲ ظرفیتی را به وجود آورده است. در بحث املاک نجومی شهرداری به واسطه اینکه به منابع آتی ذخایر تهران به صورت بی حد و حصر دسترسی پیدا کرده و برنامه را رعایت نکرده بود، ظرفیتی برایش به وجود آمده که حاتمبخشی کرده است. اصل قضیه را هم کسی نفی نمیکند و فقط روی میزانش بحث میکنند.
وی خاطرنشان کرد: بابک زنجانی ظاهرا به جهت تامین فاینانس و تجهیزات خارجی برای پروژههای شهری نقش ایفا میکرده و در جاهای دیگر با شهرداری مراوداتی داشته است. سندی که آقای حکیمیپور منتشر کرده نشان میدهد بابک زنجانی با شهرداری تهاتر میکرده، یعنی در جایی خدمات میداده و در جای دیگر امکانات میگرفته است.
وی افزود: درخصوص عدم انطباق طرحهای تفصیلی با طرح جامع از این عبارت فارسی استفاده می کنم. در دیزی باز و گربه هم بسیار بی حیا بوده است. در دیزی باز بوده به این معنا که دولت به وظایف حاکمیتی اش عمل نمی کرده، گربه هم بی حیا بوده به این معنی که شهرداری تهران از حداکثر این فرصت به نفع تامین منابع مالی کوتاه مدت استفاده کرده است.
باید پلیسی ایجاد کنیم که مراقب مدیریت شهری باشد
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی، نحوه رفتار مدیریت شهری را نگرانکننده دانست و گفت: ما سازمان و تشکیلات مدیریت شهری را به پشتوانه آرای مردم به وجود آوردیم که ضمانت حقوق و کیفیت زندگی مردم را در این شهر تضمین کند. حالا به نظر می رسد باید یک پلیسی ایجاد کنیم که مراقب این ارگان باشد.
حناچی ادامه داد: شما دیگر به هیچ وجه نمی توانید منطقه ۲۲ را به حالت قبل برگردانید. منطقه ۲۲ در افق طرح جامع تهران باید تا سال ۱۴۰۴ جمعیتی بالغ بر ۲۱۰ هزار نفر را در خود جای می داد. اما در حال حاضر پروانه برای جمعیتی معادل ۸۰۰ هزار نفر صادر شده و کل اتفاقاتی که در این منطقه افتاده خلاف است. علت اینکه تک تک هم وارد منطقه ۲۲ نشدیم این بود که اعتقاد داریم کل بلندمرتبه سازی و اجرام سنگینی که در این منطقه کار شده اساسا خلاف است و شهرداری اجازه چنین اجحافی را نسبت به مردم تهران نداشته است.
دسترسی شورای شهر هم به اطلاعات شهرداری محدود است
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بعد از حادثه پلاسکو اطلاعات بلندمرتبهسازی را به زور بازرسی از شهرداری گرفتیم، تاکید کرد: این اطلاعات در شهرداری وجود دارد اما بیرون نمیآید. یکی از کارهای خوبی که شهرداری در دوره آقای قالیباف انجام داد که از قبل آغاز شده بود و ایشان هم خیلی سرمایهگذاری کرد توسعه رصدخانه تهران است. یعنی اطلاعات تهران با دقیقترین جزییات که بتواند شما را برای تصمیمسازی و تصمیمگیری هدایت کند وجود دارد. ولی این اطلاعات حتی برای اعضای شورای شهر هم محدودیت دارد. در حالی این اطلاعات زمانی ارزش دارد که امکان پالایش، ارزیابی و بررسی را فراهم کند. میتواند در اختیار شهروندان یا حداقل در اختیار متخصصان قرار گیرد تا امکان ارزیابی داشته باشد.
طی ۱۰ سال تعداد خانههای خالی چهار برابر شد
وی درخصوص ۴۹۰ هزار واحد مسکونی خالی در شهر تهران گفت: اخیرا مرکز آمار اولین خروجیها را بیرون داد که نشان میدهد ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد مسکونی خالی در کل کشور و ۴۹۰ هزار واحد خالی در تهران وجود دارد. یعنی بین دو سرشماری از سال ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۵ تعداد واحدهای مسکونی خالی چهار برابر شده است. شما اگر این آمار و اطلاعات را داشته باشید میتوانید شهر را درست هدایت کنید. یا این اطلاعات را دارید و مسیر خود را تغییر نمیدهید یا متخصص تحلیلش را ندارید، یا نمیخواهید این اطلاعات بیرون بیاید؛ چون در آن صورت باید جوابگو باشید.
حناچی بیان کرد: مطالعات اولیه ما که از خود شهرداری هم گرفته شده نشان می دهد تعداد مجوزهای صادر شده برای برجها در دوره آقای قالیباف از لحاظ تعداد و حجم با بقیه شهرداران طی سالهای بعد از انقلاب برابری می کند. یعنی خود را حامی ۹۶ درصد میدانند اما برجها را برای ۴ درصد می سازند.
وقتی پل صدر را ساختند نسل اتوبانهای دوطبقه منقرض شده بود!
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینهی ۷۰۰۰ میلیارد تومانی برای ساخت پل صدر گفت: موقعی که پل صدر ساخته می شده تعداد زیادی از اتوبانهای دو طبقه بتنی در دنیا در حال جمع شدن بوده است. حداقل ۲۰ مورد در آمریکا و یک مورد در سئول، اتوبانهای دو طبقهای جمع شده و تبدیل به فضای عمومی شهر شده است. من نمیگویم مطالعهای برای چگونگی دو طبقه کردن صدر انجام ندادهاند، قطعا کار پیچیدهای صورت گرفته است. وسط شهر یک سازه در پیچ تنیده بتنی را اجرا کردن کار سادهای نیست ولی اینکه چرا باید صدر را دو طبقه کنند چهار صفحه مطالعه نداشته است. در حالی که وقتی میخواهیم با توجه به این محدودیت منابع، برای پروژهای با صرف هزینههای تملک و تونل و غیره تا ۷۰۰۰ میلیارد تومان هزینه کنیم باید مطالعات عمیقی داشته باشیم که چرا باید این کار را انجام دهیم.
حناچی، انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب را نوعی هزینه اضافی دانست و گفت: به اعتقاد من عمدا برای نمایشگاه بینالمللی تهران مترو نساختند؛ چون شهرداری نمایشگاه دیگری ساخته و دیگر دوست ندارد نمایشگاه تهران اینجا باشد؛ در حالی که اگر یک ایستگاه مترو در نمایشگاه احداث می شد مشکل ترافیک نمایشگاه تهران حل بود. هیچ عقل سلیمی موقعی که ایستگاه مترو وسط نمایشگاه باشد حاضر نیست با ماشین به آن منطقه برود.
شبکه دسترسی منطقه ۲۲ متناسب با این بارگذاری نیست
وی درخصوص ساخت مجموعههای عظیم تجاری در منطقه ۲۲ اظهار کرد: به طور مثال یک مجموعه تجاری در منطقه ۲۲ ساخته شده که معنای تخصصی این حجم تجاری این است که همه مردمی که به تهران سفر می کنند به آنجا بیایند. اساسا چنین پیش بینی برای آنجا صورت نگرفته است. شبکه دسترسیهای آنجا چنین جوابی را نمی دهد. همین الان قفل است. شما صبحها در ساعت پیک ترافیک ببینید بزرگراههای همت، حکیم و اتوبان کرج چه خبر است. منطقه ۲۲ تنها منطقه ای است که شبکه دسترسی مترو برای آن پیش بینی نشده که علت هم دارد؛ زیرا اصلا قرار نبود چنین بارگذاری آنجا صورت گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیشترین حجم بلندمرتبهسازی در مناطق ۱، ۲، ۵، ۴، ۲۲، ۶ و ۷ صورت گرفته است گفت: در همین مناطق بیشترین حجم تخلفات هم وجود دارد. ما در منطقه ۱ تحقیق تکمیلی انجام دادیم که نشان میدهد تا ۸۰ درصد عدول نسبت به پروانه صورت گرفته است. معنایش این است که از دو حالت خارج نیست؛ یا شهرداری نمی داند و این اتفاق می افتد که این یعنی عدم کفایت یا می داند و این اتفاق می افتد که یعنی تبانی.
شهرداری ساختن طبقات مازاد را زیرسیبیلی رد میکند!
حناچی اظهار کرد: ظاهرا با توجه به چند برابر بودن جریمه ساخت طبقات مازاد، شهرداری از این نوع تخلفات استقبال می کند. تعداد افزایش آمار پرونده های ماده ۱۰۰ موید این نکته است. ماده ۱۰۰ دو وجه دارد که یک وجه آن یک قلع و قمع است و اگر با ضوابط فنی و بهداشتی مغایرت نداشته باشد جریمه است. البته اخیرا شورای عالی شهرسازی مصوبه ای درخصوص عدم مغایرت با ضوابط فنی و بهداشتی و شهرسازی یعنی رعایت طرح جامع و تفصیلی داشت. یعنی کسی که این رعایت را انجام نداده باشد شهرداری حق ندارد از او پول بگیرید. در هر صورت این احتمال وجود دارد که شهرداری از طریق همان چیزی که من اسم آن را تبانی با مالکین می گذارم، چشمش را ببندد، زیرسیبیلی رد کند تا آنها بسازند که بعد برود در ماده ۱۰۰ از آنها پول بگیرد. یا حتی به شکل غیرقانونی مثلا در مناطق ممکن است قدری از این موضوعات حل و فصل شود.
گذاشتن دو طبقه بر روی سطوح مسکونی از طریق مصوبه قانونی
حناچی درخصوص عملکرد معاونت معماری و شهرسازی در دولت یازدهم گفت: ما در این دوره شورای عالی شهرسازی تلاش کردیم به برنامه برگردیم. به دلایل مختلف از برنامه هایی که چه برای تهران و چه برای سایر کلانشهرها تدوین شده بود دور شده بودند. این این وضعیت حاد در تهران خیلی بیشتر بود. ما مصوباتی در شورای عالی شهرسازی داشتیم. علی رغم اینکه اعضای کمیته فنی شورای عالی شهرسازی آن موقع که بعضی از آنها هنوز در این کمیته هستند مخالفت کرده بودند، مصوباتی را داشتند. به طور مثال یکی از این مصوبات گذاشتن دو طبقه بر روی سطوح مسکونی تهران بود که تبعاتی دارد. مثلا در شهرک غرب ساختمانها دو طبقه روی پیلوت است. اگر یکدفعه مصوبه ای بدهید که چهار طبقه روی پیلوت بشود شاید در ظاهر اسمش یک بند مصوبه است ولی تاثیرات جمعیت پذیری آن ممکن است تا ۴۰۰-۵۰۰ هزار نفر به جمعیت تهران اضافه کند.
وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از بندها در بحث بافت فرسوده اتفاق افتاده بود. فصل مشترک سه مولفه شناخته شده بافت فرسوه می شود ۳۳۰۰ هکتار در تهران. یعنی ریزدانگی، نفوذناپذیری و ناپایداری که البته آیتم ناپایداری بسیار مهمتر است. این باعث شده بود یک شیر پاک خورده ای به اسم ناپایداری، پای یک طبقه تراکم اضافی عمدتا در مناطق شمالی شهر آن جاهایی که قیمت زمین بالاتر است و لزوما در پهنه های شناخته شده بافت فرسوده داده شده است را امضا کند. مساحت این سطح یعنی سطح ناپایدار شهر تهران بیش از ۱۴۰۰۰ هکتار بود که ما آن را هم متوقف کردیم.
حناچی با بیان اینکه تغییرات پهنه های طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع بسیار زیاد بود که دوباره احصا کردیم افزود: ظاهرا برنامه را تهیه کرده بودند برای اینکه روی تاقچه بگذارند، نه اینکه عمل کنند. ما در شورای عالی شهرسازی این موضوع را مجددا به سمت برنامه هدایت کردیم.
افق جمعیت تهران را از ۹.۵ به ۱۳.۵ میلیون نفر رساندند
معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی درباره بحث بلندمرتبه سازی در تهران گفت: مجموع اقداماتی که درخصوص بلندمرتبهسازی صورت گرفت افق جمعیت شهر تهران را که می بایست حدود ۹.۵ میلیون نفر باشد به ۱۳.۵ میلیون نفر افزایش می داد. اصلی ترین کاری که ما در شورای عالی شهرسازی کردیم تمام این اسناد و پالایش را احصا کردیم و دوباره به نقطه اول برگشتیم. هرچند در خیلی از این مناطق هم پروانه صادر شده بود و کار خاصی نمی شد انجام داد. در این زمینه شهرداری هم انصافا با تغییر دولت که فضا را عوض شده می دید همراهی کرد. هرچند بخشی از این اقدامات نتیجه تصمیمات شوراهای معماری مناطق بود. چیزی تحت عنوان شورای عالی مناطق تشکیل شده بود که چنین چیزی در هیچ جای قانون وجود ندارد. این شوراها برای خودشان می بریدند و می دوختند و پروانه صادر می کردند. آن اختیارات را هم گرفتیم. البته مطمئن نیستیم همه چیزهایی که تصویب کردیم شهرداری به زیرمجموعه اش ابلاغ کرده باشد. به همین خاطر به عنوان یک کتابچه عدم انطباق طرح تفصیلی با طرح جامع تهران، همه این موارد را احصا کردیم و اسفندماه سال قبل به تایید شورای عالی شهرسازی رساندیم و منتشر می کنیم.
گفتوگو از مجید انتظاری خبرنگار ایسنا
انتهای پیام
نظرات