• پنجشنبه / ۴ خرداد ۱۳۹۶ / ۱۴:۲۴
  • دسته‌بندی: قزوین
  • کد خبر: 96030402529
  • منبع : نمایندگی قزوین

مرمت و بازسازی سردر عالی قاپو با کمترین تغییر صورت گرفته است

مرمت و بازسازی سردر عالی قاپو با کمترین تغییر صورت گرفته است

ایسنا/قزوین سرپرست گروه کارشناسان مرمت آثار تاریخی قزوین گفت: مرمت و بازسازی هشتی سر در عالی قاپو با کمترین دخالت و تغییر و حفظ نمای اصلی صورت گرفته است.

به گزارش ایسنا، محسن چاره ساز در نشست تخصصی مطالعه، حفظ و مرمت تزئینات معماری شهر قزوین که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی، صبح امروز در سالن مهندس بهشتی برگزار شد، اظهار کرد: در زمینه مرمت آثار تاریخی قزوین چندین پروژه از جمله استحکام بخشی حفاظت و خوانا سازی تزئینات گچبری صفوی هشتی سردر عالی قاپو، استحکام بخشی، مرمت بازسازی ایوان مقرنس، معرفی و شناخت تزئینات و نقاشی‌های کاخ چهلستون صورت گرفته است.

وی با اشاره به پروژه حفاظت استحکام بخشی و مرمت تزئینات بسیار نفیس سر در عالی قاپو؛ افزود: مجموعه عالی قاپو یکی از بناهای تاریخی مهم دوره صفویه است و به عنوان ورودی مجموعه دولتخانه صفویه دارای معماری با ارزشی است که باید حفظ شود.

سرپرست گروه کارشناسان مرمت آثار تاریخی قزوین تصریح کرد: تزئینات گچ‌بری هشتی سر در عالی قاپو گچبری با نقوش ظریف است که با شیوه کشته‌بری انجام شده است، این نقوش از زوایای مختلف مورد مطالعه و برداشت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: نقوش مذکور به صورت هنری بازسازی شدند چرا که نقوش پرکار و مانند تذهیب بود، با توجه به این که در دوره قاجار این اثر مورد بازسازی قرار گرفته است اصل نقوش زیر لایه عایق انبوه قرار داشت و  جلوه بصری نقوش مشهود نبود.

چاره ساز تأکید کرد: از نقوش لایه برداری صورت گرفت  و ما صرفا حفاظت و مرمت را انجام دادیم، همچنین هشتی عالی قاپو به لحاظ معماری دارای تو رفتی و بیرون رفتگی بود که ترمیم شد؛ در خصوص ساختار و تکنیک کار نیز مطالعات گسترده‌ای صورت گرفته و مشخص شد که آثار بر روی گچ‌های زنده کار شده بود. بنابراین در این بخش از روش کشته بری استفاده نشده چرا که نقوش بر روی گچ زنده طراحی شده بودند، پس از مستندنگاری و آسیب نگاری تزئینات گچ‌بری برداشت و با توجه به مستندنگاری ظاهر تزیینات نیاز به تثبیت و استحکام بخشی وجود داشت.

سرپرست گروه کارشناسان مرمت  آثار تاریخی قزوین تصریح کرد: به دلیل نفیس بودن کار و شواهد در خصوص تزیینات از روش موزون سازی تزیینات استفاده و بستر و دیواره‌ها را بازسازی کردیم که طی آن نقوش به روش سنتی پیاده شد.

وی خاطرنشان کرد: در ابتدا پاکسازی سطوح با استفاده از آب و الکل و در بعضی از موارد با استفاده از ابزار به روش مکانیکی پاکسازی صورت گرفت، استحکام بخشی و تثبیت قسمت‌های آسیب دیده با تزریق مواد مذاب پریمال و گچ به لایه  صورت گرفت تا  تکیه گاه استحکام بیشتری پیدا کند.

چاره‌ساز تصریح کرد: با توجه به نفیس بودن آثار، مرمت با دیدگاه کمترین دخالت ممکن و استفاده کمتر از مواد مخرب صورت گرفت و نقوش را با رنگ و هاله کمرنگ نقاشی کردیم تا تفاوت را ایجاد کنیم و زیبایی و ارزشمندی این نقوش را نشان دهیم.

وی تأکید کرد: شیوه های مختلف رنگی تست شد تا به یک هارمونی رنگی برسیم در حالی که کار گچ بری است برداشتن رنگ صلاح نبود، در نهایت به شیوه اصلی کار برگشتیم و کار به صورت تخصصی با حضور کارشناسان صورت گرفت.
 
به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم کارشناسان برای آشنایی بیشتر با بازسازی و مرمت صورت گرفته از این آثار تاریخی  بازدید می‌کنند.


انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha