به گزارش ایسنا، همایش کاهش پیک ۹۶ بنابر اهمیت موضوع عبور از پیک تابستان سال جاری و لزوم ایجاد هماهنگی بین بخشهای مختلف صنعت برق و مشترکان، با حضور مدیرعامل شرکت توانیر، معاون هماهنگی توزیع توانیر، معاون راهبری شبکه برق کشور، معاون مدیریت مصرف برق و مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل توانیر و جمعی از مدیران عامل شرکتهای برق منطقه ای و توزیع نیروی برق کشور و مدیران و دست اندرکاران مدیریت مصرف و دیسپاچینگ و مجریان پروژههای کاهش پیک بار در شرکت بهره برداری نیروگاه طرشت برگزار شد.
در آیین گشایش این نشست مدیرعامل شرکت توانیر گفت: لازم است امسال همه دست اندرکاران مدیریت مصرف اقدامات را مؤثرتر و بهتر از سالهای قبل پیگیری کنند و جلسات با استانداران و صنایع برای بیشترین اثرگذاری برگزار شود.
کردی با تاکید بر اینکه درخصوص بهینه سازی مصرف انرژی همواره نیاز به کار داریم، اوج فعالیتهای مدیریت مصرف برق را مربوط به مقطع خاصی از سال (حدود ۳۰۰ ساعت) و به منظور محدودکردن رشد پیک شبکه عنوان کرد و افزود: مدیریت مصرف از جهات مختلف میتواند مدنظر قرار بگیرد و در بسیاری از کشورها که از ضریب ذخیره بالای ۱۲ درصد برخوردارند مانند ژاپن، موضوع مدیریت مصرف برق از منظر منافع اقتصادی مورد توجه قرار دارد در حالیکه در صنعت برق کشور از بعد برطرف ساختن کمبودها در پیک به آن توجه میشود.
وی تصریح کرد: همکاران مدیریت مصرف برق با توجه به تفاوت قیمت تمام شده با قیمت فروش برق، مجاهدت ویژه ای انجام میدهند چرا که مدیریت مصرف تا حدی از طریق تبلیغات قابلیت اثرگذاری دارد و از آن به بعد باید از طریق اهرمهای اقتصادی پیگیری شود.
وی افزود: هم اکنون جنبههای اقتصادی مدیریت مصرف، چندان در صنعت برق مطرح نیست و بیشتر جنبه پایداری شبکه و جلوگیری از اعمال خاموشی مورد توجه قرار دارد و در صورتیکه سرمایه گذاری بخش تولید برق به تناسب در مدیریت مصرف مورد استفاده قرار بگیرد، کمک مؤثری به عدم سرمایه گذاری در سایر بخشها خواهد بود.
کردی با اشاره به اینکه محدودیتها در شبکه انتقال و بعضاً فوق توزیع برق کشور سال به سال در حال افزایش است، ضریب ذخیره صنعت برق در ایام پیک شبکه را زیر ۲ درصد ذکر کرد که ضریب ذخیره قابل اتکایی محسوب نمیشود و صنعت برق باید همکاری تنگاتنگی با دیسپاچینگ ملی داشته باشد.
مدیرعامل توانیر پیام این نشست را ویژه بودن سال ۹۶ نسبت به سالهای قبل عنوان کرد و از جمله دلایل آن را قرارداشتن در ایام انتخابات و گرمای زودرس برشمرد.
وی اظهار داشت: لازم است امسال همه دست اندرکاران مدیریت مصرف اقدامات را مؤثرتر و بهتر از سالهای قبل پیگیری کنند و جلسات با استانداران و صنایع برای بیشترین اثرگذاری برگزار شود.
کردی ابلاغ دستورالعملها به مصرف کنندگان عمومی و ادارات را از دیگر اقدامات برشمرد که به زودی انجام میشود و اثرگذاری از طریق فضای مجازی نیز از طریق یک گروه دانشگاهی در حال انجام است.
مدیرعامل توانیر تاکید کرد: با توجه به رشد قابل توجه بارهای مصرفی از جمله رشد بار صنعتی به بیش از ۴.۵ درصد همچنین کاهش به مدارآمدن واحدهای جدید تولید، باید اقدامات مؤثرتری در بحث مدیریت مصرف برق از سوی شرکتهای برق پیگیری شود و ضمن برپایی هفتگی جلسات مدیریت مصرف و اطلاع رسانی از طریق جراید و رسانهها و صداوسیمای استان، انقلابی در فرهنگسازی مصرف بهینه برق ایجاد شود.
انتهای پیام
نظرات