دکتر حمید میرزاده در گفت و گو با ایسنا، با اعلام این مطلب به تبیین وضعیت فعلی آموزش عالی کشور اشاره کرد و افزود: ایران قبل از انقلاب در زمرهی کشورهای علمی دنیا قلمداد نمیشد و توسعه علمی کشور بعد از پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است، در واقع تلاشها و کوششهای چند سال گذشته در کشور باعث توسعه زیربناهای علمی و پژوهشی جامعه شد و امروز ایران در پایگاه شانزدهم تولید علمی دنیا قرار دارد.
وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر بیش از 76 هزار نفر عضو هیات علمی در دانشگاههای کشور فعالیت می کنند و حدود چهار میلیون 300 هزار دانشجو نیز مشغول تحصیل هستند، این توسعه آموزش ایران موجب شد که بسیاری از نخبگان در کشور بمانند وامروزه سیل عظیم مهاجرت نخبگان که اوایل پیروزی انقلاب اسلامی صورت گرفت به شدت کاهش پیدا کرده است.
رییس سابق دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه دستاورد بزرگ علمی و آموزشی کشور باید در دولت آینده ادامه یابد،گفت: لازم است دولت آینده به نقاط قوت جامعه علمی و آموزشی کشور توجه و در جهت تقویتآن تلاش کند وکاری بکند که دولت یازدهم در عرصه آموزش عالی انجام داد بطوریکه به امر جذب نخبگان توجه ویژه داشته باشد و اعتبارات مقرر در برنامه پنج ساله ششم را حتما محقق کند.
دکتر میرزاده تاکید کرد: یکی از نقاط ضعف آموزش عالی ما این است که از اول انقلاب تا کنون هیچ یک از دولتها سه درصد بودجهای که قرار بود از تولید ناخالص ملی به امر پژوهش اختصاص بدهند، را عملی نکردند و اگر دولت آینده بتواند این قانون را اجرا کند مطمنا توسعه پژوهشی موجب جذب نخبگان بیشتر و در نتیجه تقویت زیر بناهای اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
به گفته این استاد دانشگاه آزاد، با توجه به اینکه امسال به عنوان سال اقتصاد مقاومتی نام گذاری شده زیربنای آن نیازمند وجود اقتصاد دانش بنیان است به این دلیل هم دولت آینده باید همانند دولت فعلی که واقعا به امر پژوهش،آموزش و جذب نخبگان توجه کرد، به این حوزه توجه کند.
رییس سابق دانشگاه آزاد با تاکید بر اینکه بیشترین رشد علمی این دانشگاه در دولت یازدهم اتفاق افتاد گفت: این رشد علمی به علت توسعه زیربناها، جذب هیات علمی، توسعه پژوهش، تولید علمی، کارآفرینی، توسعه اقتصاد دانش بنیان، مراکز رشد اتفاق افتاد. اما معتقد هستیم این میزان رشد کافی نیست و باید این روند را توسعه دهیم تا براساس سند علم و فناوری کشور،انتهای سال 1404 حدود 50 درصد تولید ناخالص ایران از محل تولیدات اقتصاد دانش بنیان اتفاق بیفتد.
وی یادآور شد: هدف فوق محقق نخواهد شد مگر اینکه نقطه ضعف آموزش عالی یعنی دستیابی به هدف برنامههای سنواتی 5 ساله که همان اختصاص سه درصد اعتبارات به عرصه پژوهشی است، را بپوشانیم. البته باید اذعان کرد که تامین دو درصد اعبتار فوق سهم دولت و یک درصد نیز سهم بخش خصوصی است.
استاد دانشگاه امیرکبیر در پایان رتبه بندی و سطح بندی دانشگاهها بر اساس کیفیت را از دیگر نیازهای آموزش عالی دانست و خاطرنشان کرد: امروزه جمعیت دانشجویی کشور از سال 86 به شدت کاهش پیدا کرده و به عنوان واقعیت آموزش عالی فعلی به همه دانشگاهها تحمیل شده است، بطوریکه جمعیت محدود دانشجویی کشور در بین 2 هزار و 850 دانشگاه تقسیم می شود. بنابراین لازم است دولت آینده با سطح بندی و رتبه بندی دانشگاهها، مراکزی غیرکیفی را که استانداردهای آموزشی را ندارند از چرخه خارج کند.
انتهای پیام
نظرات