• سه‌شنبه / ۲۹ فروردین ۱۳۹۶ / ۱۲:۱۲
  • دسته‌بندی: مجلس
  • کد خبر: 96012913054
  • خبرنگار : 71132

نماینده کردکوی:

کمیسیونی ویژه برای پیگیری آمایش سرزمینی در مجلس تشکیل شود

کمیسیونی ویژه برای پیگیری آمایش سرزمینی در مجلس تشکیل شود

نماینده مردم کردکوی و بندر ترکمن در مجلس شورای اسلامی بر ضرورت تشکیل کمیسیونی ویژه یا کارگروهی متشکل از تعدادی نمایندگان مجلس برای پیگیری روند و اجرای برنامه ملی آمایش سرزمینی تأکید کرد.

به گزارش ایسنا، رامین نورقلی‌پور در نطق میان دستور خود در جلسه علنی صبح امروز (سه‌شنبه) مجلس یکی از مهمترین چالش های موجود سد راه دولت ها در راه دستیابی به توسعه پایدار و متعادل را عدم توزیع متوازن منابع و اعتبارات درحوزه های جغرافیایی مختلف کشور دانست و افزود: این موضوع نیاز مبرم کشور به دارا بودن یک برنامه آمایش سرزمین را آشکار می‌کند و از سویی با توجه به اینکه برنامه ملی مذکور از سوی دولت در استان های مختلف کشور درحال مطالعه بوده و بخش هایی از آن به اتمام رسیده است؛ به دلیل اهمیت فوق العاده موضوع نیاز است مجلس شورای اسلامی نیز با تمام توان تقنینی، علمی و فنی خود وارد عرصه شده و موجبات به نتیجه رسیدن هر چه سریع تر آن را فراهم کند.

وی افزود: تشکیل کمیسیونی ویژه یا کارگروهی متشکل از تعدادی نمایندگان مجلس برای پیگیری روند و اجرای برنامه ملی آمایش سرزمینی، ضروری است. عوارض عمده فقدان برنامه ملی آمایش سرزمینی در کشور، ایجاد مناطق محروم و کمتر توسعه یافته ای است که همواره به دلیل نفوذ کمتر در لایه های مختلف مدیریت کلان کشور به تبع از قدرت چانه زنی پایین تری برخوردار بوده و از توزیع متوازن منابع و اعتبارات دولتی در مضیقه دائمی بوده اند؛ به گونه ای که در طول دهه های گذشته تاکنون به تدریج شاهد رشد فزاینده درصد بیکاری، کاهش متوسط درآمد سرانه و سطح متوسط رفاه اجتماعی در این مناطق بوده ایم.

این نماینده مجلس ادامه داد: نمونه هایی از این دست را می توان در مناطق مرزی کشور مانند "گلستان" یافت که دارای شاخص های توسعه یافتگی نازل تری نسبت به سایر مناطق کشور هستند؛ به این ترتیب حوزه انتخابیه که با دارا بودن سواحل شرقی دریای خزر، مرز مشترک با کشور ترکمنستان و همجواری با استان مازندران از ظرفیت های بسیار بالایی در امر توسعه برخوردار است؛ اما همچنان به عنوان منطقه کمتر توسعه یافته به شمار رفته که دارای چالش های مهمی در عرصه اشتغال و متوسط درآمد سرانه مردم خود است.

نورقلی‌پور در بخش دیگری از نطق خود با اشاره به موقعیت ژئوپلیتیک جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین الملل، اظهار کرد: علیرغم آنکه کشورهای منطقه درحال حاضر درگیر مسائل و مشکلات عدیده ای هستند؛ جمهوری اسلامی ایران با سرافرازی کامل در امنیت کامل به سر برده و به لطف خداوند به رشد و بالندگی خود ادامه می دهد.

نماینده مردم کردکوی و بندرترکمن در مجلس خاطرنشان کرد: وجود جزیره "آشوراده "در حوزه انتخابیه یکی از ظرفیت های بسیار مهمی است که علیرغم آنکه در گذشته نه چندان دور، دارای سکنه بوده و نقش مهم و فعالی در رونق صنعت گردشگری منطقه و حفظ زیست بوم داشته؛ اما درحال حاضر و علیرغم قول مساعد رئیس جمهور در سفر به این استان در جهت احیای ظرفیت های گردشگری و تفرجگاهی جزیره "آشوراده"متاسفانه کماکان بدون توجه رها شده است.

وی افزود: جهت رونق مجدد این جزیره با عنایت به فرمایشات مقام معظم رهبری در سالی که به نام " اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال " نامگذاری شده است؛ توصیه موکد اینجانب به سازمان حفاظت محیط زیست کشور تایید نهایی مطالعات صورت گرفته، است تا ضمن استفاده از ظرفیت های این جزیره زیبا در ایجاد اشتغال و جذب گردشگر و حفاظت از ارزش های زیست محیطی آن بهره برداری هوشمندانه و بهینه ای صورت گیرد تا نه تنها بخش اعظمی از چالش های عمده حوزه انتخابیه بلکه بخش زیادی از استان را مرتفع کند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha