• جمعه / ۲۰ اسفند ۱۳۹۵ / ۰۴:۱۲
  • دسته‌بندی: تولید و تجارت
  • کد خبر: 95121912764
  • خبرنگار : 71469

/اقتصاد ایران در سالی که گذشت/

۱۵ اقدام برای افزایش صادرات

۱۵ اقدام برای افزایش صادرات

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران مهم‌ترین اقدامات برای افزایش صادرات کالا و خدمات را در سال ۱۳۹۵ تشریح کرد.

محمدرضا مودودی در گفت‌وگو با ایسنا، در مورد مهم‌ترین اقدامات انجام شده به منظور افزایش صادرات کالا و خدمات در کشور، اظهار کرد: اقدامات در قالب ۱۵ محور در سال ۱۳۹۵ مدنظر قرار گرفت تا بتوانیم افزایش صادرات کالا و خدمات را پس از برجام در دستور کار قرار دهیم.

وی ادامه داد: کاهش محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها در صادرات (نظیر حذف عوارض بر صادرات اقلام صنعتی)، کاهش سقف تضمین از دو برابر به یک برابر حقوق ورودی برای واردات موقت (تسهیل در واردات موقت مواد اولیه جهت فرآوری و صادرات مجدد)، کاهش زمان استرداد مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی از سه ماه به یک ماه (قانون رفع موانع تولید) و اصلاح آیین‌نامه استرداد، حذف ممنوعیت صادرات شمش طلا و استحلالی از معادن داخلی و نیز لغو تعهد ارزی صادرکنندگان پنج اقدام در جهت افزایش صادرات کالا و خدمات در سال جاری بود.

معاون کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این‌که آزادسازی خرید و فروش ارز حاصل از صادرات به نرخ آزاد توسط سیستم بانکی و نیز خرید ارز حاصل از صادرات مصنوعات طلا به نرخ آزاد از دیگر اقدامات انجام شده در راستای افزایش صادرات و خدمات بود، یادآور شد: افزایش سرمایه صندوق ضمانت صادرات ایران به میزان ۲۰۰ میلیون دلار و پوشش ضمانتی به میزان حدود سه میلیارد دلار از دیگر اقدامات انجام شده در این راستاست.

مودودی افزود: علاوه بر هشت مورد عنوان شده اعمال عوارض بر صادرات مواد خام و فرآوری نشده (۲۳ ردیف کالایی) و حذف مجوزهای غیرضرور برای صادرات برخی داروهای دامی از دیگر اقدامات مهم در جهت افزایش صادرات کالا و خدمات بود.

وی در ادامه با بیان این‌که برقراری خطوط منظم کشتیرانی در شمال (روسیه) و جنوب (عمان) از دیگر اقدامات انجام شده به منظور افزایش صادرات کالا و خدمات بود، عنوان کرد: علاوه بر ۱۱ مورد عنوان شده قبلی برقراری خط منظم هوایی تهران به آستاراخان، تعیین ۵۰ کشور هدف برای سال ۱۳۹۵ و تدوین نقشه راه تجارت با ۲۲ کشور دارای اولویت، ساماندهی نظام تبلیغاتی و توسعه برند و برگزاری دوره‌های آموزشی و نیز پیگیری ایجاد مراکز تجاری در عراق، کنیا، غنا، نیجریه و چین ۱۵ اقدام اصلی در جهت افزایش صادرات کالا و خدمات طی سال ۱۳۹۵ را شامل می‌شود.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha