• شنبه / ۱۴ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۴
  • دسته‌بندی: سمنان
  • کد خبر: 95121408605
  • منبع : نمایندگی سمنان

به‌دنبال نئاندرتال‌ها در مهدیشهر/فصل سوم کاوش‌ها در میرک سمنان تابستان انجام می‌شود

به‌دنبال نئاندرتال‌ها در مهدیشهر/فصل سوم کاوش‌ها در میرک سمنان تابستان انجام می‌شود

ایسنا/سمنان سرپرست تیم کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان گفت: فصل سوم کاوش‌های باستان‌شناسی محوطه پارینه سنگی میرک سمنان تابستان 96 انجام می‌شود.

حامد وحدتی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نمونه‌های رسوبی، سن‌سنجی و گردشناسی و دیگر نمونه‌های آزمایشگاهی این محوطه پارینه‌سنگی برای بررسی دقیق‌تر به مرکز ملی علوم فرانسه ارسال شده است.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اعلام نتایج نمونه‌های آزمایشگاهی، ادامه داد: نتایج بررسی نمونه‌های آزمایشگاهی قرار است سال آینده به دست تیم کاوش برسد.

این باستان‌شناس ایرانی با بیان اینکه فصل سوم کاوش‌ها نیز با همکاری باستان‌شناسان فرانسوی انجام خواهد شد افزود: فصل سوم کاوش نیز در همان محوطه میرک در جنوب سمنان انجام می‌شود. ضمن اینکه بررسی‌ها بر روی تپه شماره هشت نیز ادامه خواهد یافت.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس و سرپرست تیم کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک سمنان در خصوص تفاوت‌های کاوش‌ها در فصل سوم، عنوان کرد: قرار است در فصل سوم کاوش‌، اعضای تیم کاوش به دو تیم مجزا تقسیم و یکی از تیم‌ها بر روی کاوش در محوطه میرک سمنان تمرکز کند و همزمان یک تیم نیز مستقلا به بررسی مناطقی در شهرستان مهدیشهر که گمان می‌رود مربوط به این دوره است، بپردازد.

وی با بیان اینکه گمان و فرض ما بر این است که محوطه غاری از این دوره در مهدیشهر وجود دارد گفت: تعدادی از همکاران ما همزمان با فصل سوم کاوش به بررسی مناطقی از شهرستان مهدیشهر خواهند پرداخت.

وحدتی‌نسب در پاسخ به این پرسش ایسنا که تا چه حد به وجود چنین محوطه‌ای در شهرستان مهدیشهر امیدوار هستید اظهار کرد: ارزیابی‌های اولیه در این ارتباط صورت گرفته و به شواهد اولیه‌ای نیز دست پیدا کردیم اما برای اطمینان بیشتر از حضور انسال "نئاندرتال‌"در این منطقه نیازمند بررسی بیشتر منطقه هستیم لذا در بدو آغاز کاوش‌ها یک تیم به بررسی این فرض در مهدیشهر خواهد پرداخت.

وی با بیان اینکه تاکنون دو مرحله کاوش در این محوطه ارزشمند پارینه‌سنگی انجام شده است افزود: این کاوش‌ها با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با حمایت بی‌دریغ اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان انجام شده است.

دانشیار گروه باستان‌شناسی دانشگاه تربیت مدرس تهران از میرک سمنان به عنوان بزرگترین محوطه پارینه‌سنگی ایران نام برد و تصریح کرد: کاوش‌های ما در این محوطه پارینه‌سنگی بشان می‌دهد که استقرارگاه‌های انسانی محوطه میرک در لایه‌های بالایی 35 تا 40 هزار سال و در لایه‌های پایین‌تر بیش از 63 هزار سال قدمت دارد.


انتهای پی

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha