• سه‌شنبه / ۳ اسفند ۱۳۹۵ / ۱۱:۲۶
  • دسته‌بندی: آمریکا و اروپا
  • کد خبر: 95120301795
  • خبرنگار : 71477

تسلیت مقامات بین‌المللی به درگذشت غیرمنتظره "ویتالی چورکین"

تسلیت مقامات بین‌المللی به درگذشت غیرمنتظره "ویتالی چورکین"

دبیرکل سازمان ملل امروز (سه شنبه) در بیانیه‌ای تاکید کرد که از فرصت همکاری با ویتالی چورکین نماینده فقید روسیه در سازمان ملل خرسند است و از نظر او چورکین حضور قوی در شورای امنیت داشت.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفت: اگر چه مدت همکاری با ویتالی چورکین بسیار کوتاه بود اما همین فرصت همکاری را غنیمت می‌شمارم و عمیقا برای بصیرت‌ها، بینش‌ها، مهارت‌ها و دوستی چورکین دل تنگ خواهم شد.

وی افزود: چورکین به مدت بیش از یک دهه حضور قوی در شورای امنیت داشت.

در همین حال فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا در نامه‌ای به سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه درگذشت ویتالی چورکین را تسلیت گفت‌ و تاکید کرد که روسیه یکی از برجسته‌ترین و والاترین دیپلمات‌های خود را از دست داد.

موگرینی در بیانیه‌ای گفت: با درگذشت ویتالی چورکین روسیه یکی از برجسته‌ترین و والاترین دیپلمات‌های خود را از دست داد. در موارد مختلف شخصا از تجربه گسترده، صراحت و صداقت چورکین قدردانی کردم. من مراتب تسلیت خود را به خانواده چورکین و وزارت امور خارجه روسیه ابلاغ می‌کنم.

وی تاکید کرد: چورکین به مدت بیش از ۱۰ سال نقش پیشرویی در شورای امنیت سازمان ملل ایفا کرد و یکی از مخاطبان مهم اتحادیه اروپا بود.

چورکین ۶۴ ساله از آوریل ۲۰۰۶ به عنوان نماینده دائم روسیه در سازمان ملل خدمت کرد و روز دوشنبه در آستانه ۶۵ سالگی در نیویورک در گذشت.

متئو ریکرافت، نماینده دائم انگلیس در سازمان ملل نیز اعلام کرد: جلسات آتی شورای امنیت درباره سوریه و دیگر مسائل بدون چورکین دیگر مانند قبل نخواهد بود.

از سوی دیگر، بان‌کی‌ مون دبیرکل سابق سازمان ملل نیز درگذشت ویتالی چورکین که فردی برجسته و با خصوصیات حرفه‌ای والایی بود را تسلیت گفت.

وی در بیانیه‌ای گفت: چورکین دیپلماتی برجسته و ستاره‌ای روشنفکر بود. مهارت‌های دیپلماتیک او، تیزهوشی و حس شوخ طبعی‌اش هرگز از خاطر افرادی که او را می‌شناسند و تاریخ سازمان ملل را مطالعه خواهند کرد، پاک نخواهد شد.

بان‌کی‌ مون در گذشت چورکین را تسلیت گفته و تاکید کرد: همکاری با او یک امتیاز بود. چورکین روسیه را با شور و اشتیاق و فداکاری به جهانیان معرفی می‌کرد.

همچنین میخائیل گورباچف، آخرین رهبر شوروی سابق درباره مرگ چورکین اظهار داشت: چورکین فردی بسیار باهوش و دیپلماتی بزرگ و یک سیاستمدار حرفه‌ای بود.

گورباچف تاکید کرد: چورکین نمونه یک مرد اصیل روسی است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha