• یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۵:۴۹
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95112416956
  • خبرنگار : 71496

در گفت‌وگو با روزنامه الحیاة؛

احمد الجربا: نیروهای عرب آموزش دیده توسط آمریکا آماده ورود به رقه هستند

 احمد الجربا: نیروهای عرب آموزش دیده توسط آمریکا آماده ورود به رقه هستند

رئیس‌ جریان اپوزیسیون الغد سوریه ابراز امیدواری کرد که ۳۰۰۰ نیروی عرب آموزش دیده توسط ارتش آمریکا بتوانند خلأ پس از آزاد سازی رقه را پر کرده و با تشکیل یک شورای مدنی کار امدادرسانی به مردم را به عهده گیرند. وی تاکید کرد که راه‌ حل بحران سوریه باید با تفاهم آمریکا، روسیه و منطقه حاصل شده و از سوی مردم این کشور نیز مورد تایید باشد.

به گزارش ایسنا، احمد الجربا، رئیس‌جریان مخالف "الغد" اواخر سال ۲۰۱۵ در کنفرانس بزرگ مخالفان در ریاض شرکت کرد. وی بنیانگذار جریان "الغد" در کنفرانس قاهره است و نیروی دفاعی مشترک عربی را با حضور ۳۰۰۰ تن تشکیل داد. وی در سپتامبر گذشته توافقنامه‌ای را با حزب اتحاد دموکراتیک کردهای سوریه به امضا رساند که در آن بر لزوم حمایت کشورهایی عربی از حل بحران سوریه تاکید شد.

الجربا سپس مذاکراتی را با مسئولان وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و برت مک‌گورک، فرستاده آمریکا در ائتلاف ضد داعش داشت.

وی در ماه دسامبر توافق دیگری را با ارتش آمریکا در اربیل عراق به امضا رساند. که به موجب آن اربیل به همکاری با ائتلاف ضد داعش در سوریه و آموزش نیروهای ویژه در اردوگاه‌های سوریه و نیز تهیه مهمات و اسلحه برای این نیروها متعهد شد.

الجربا در گفت‌وگوی تلفنی با روزنامه الحیاة اظهار داشت: نیروهای ویژه در کنار نیروهای سوریه در مرحله سوم عملیات رقه که از چند روز قبل آغاز شده، شرکت کردند.

وی افزود: ما برنامه‌ها و طرح‌های مشترکی با ائتلاف داریم و با قدرت در میدان نبرد حاضر خواهیم شد. ما برای آزادسازی رقه طی چند ماه آینده با همکاری و هماهنگی نیروهای "سوریه دموکراتیک" آماده هستیم.

مرحله اول و دوم عملیات رقه با هدف آزادی سازی مناطق شمالی و غربی این شهر انجام شده و هدف مرحله سوم نیز آزادسازی دیگر مناطق این شهر و قطع خطوط امدادی و تخریب پل‌ها جهت در انزوا قرار دادن داعشی‌هاست.

طلال سلو، سخنگوی نیروهای "سوریه دموکراتیک" نیز در گفتگو با الحیاة گفت: این نیروها به فاصله ۲۴ کیلومتری غرب رقه و ۱۱ کیلومتری شمال آن و در شرق به حدود ۲۲ کیلومتری این شهر رسیده‌اند.

رئیس‌جریان الغد در ادامه گفت: ما به دنبال یک طرف عربی هستیم که عضو نیروهای "سوریه دموکراتیک" نبوده و در عین حال مخالف آنها نیز نباشد و روابط خوبی با طرف‌ها داشته و مخالف داعش باشد. به همین دلیل نیروهای ویژه نقش مهمی در آزادسازی رقه دارند. اصل آن است که ساکنان هر منطقه آنجا را از وجود داعش پاک کنند و نباید حزب الله و حشد شعبی مناطق سنی نشین را آزاد سازند زیرا این امر سریعا مشکلاتی را به وجود می‌آورد بنابراین نیروهای ویژه و نیروهای عرب عضو نیروهای "سوریه دموکراتیک" در صورت آزادی رقه وارد این شهر خواهند شد.

نیروهای ویژه شامل نیروهایی از ساکنان استان‌های حسکه، دیرالزو و رقه هستند که نقش به سزایی در طرد نیروهای دولتی از این مناطق در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ داشتند. پس از آن نیروهای مذکور مبارزات خود را گروه‌ها افراطی آغاز کردند تا جایی که این منطقه در سال ۲۰۱۴ از وجود داعش پاک شد.

الجربا افزود: نیروهای ما خیلی زود جنگ با داعش را آغاز کرده و یک بار نیز موفق شدند یک پهپاد جاسوسی داعش را سرنگون ساخته و آن را به آمریکایی‌ها تحویل دهند.

رئیس‌ جریان الغد در ادامه موافقت آمریکایی‌ها با امضای توافقنامه‌ای با نیروهای ویژه را آغازی خوب برای در پیش گرفتن استراتژی جدید جهت مبارزه با داعش دانست.

یکی از تصمیمات مهم که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور جدید آمریکا باید بگیرد در مورد حمایت نظامی از کردها در عملیات رقه است؛ مساله‌ای که آنکارا به شدت با آن مخالف است. پیشنهاد داده این عملیات را نیروهای عربی با حمایت این کشور و ائتلاف انجام دهند. دولت ترامپ نابودی داعش را هدف اصلی خود قرار داده و در این راستا ستاد کل ارتش این کشور را به تدوین طرحی برای نابودی داعش تا اول ماه آتی میلادی مامور کرده است. نیروهای "سوریه دموکراتیک" نیز لیستی از سلاح‌های سنگین را به آمریکا ارائه داده‌اند و این لیست منتظر پاسخ دولت ترامپ است.

الجربا روابط خود با روسیه را حفظ کرده است ولی اواسط سال گذشته میلادی به مسکو رفت و در آنجا با سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه و سپس میخائیل بوگدانف، معاون وی دیدار کرد و گفت: روسیه کشوری بزرگ و تصمیم گیرنده در سوریه است. نیروهای روس در سوریه حضور دارند و نقش آن در سوریه در آینده افزایش خواهد یافت.

به گفته الجربا، روس‌ها پس از عملیات حلب به دنبال راه حلی سیاسی که هر دو طرف مخالفان و دمشق را راضی نگه دارد بودند.

وی افزود، ترکیه که زمانی نوک پیکان مبارزه با دمشق بود موضع‌گیری خود را تغیییر داد و تنها بر مبارزه با داعش تمرکز کرد و اگر ما چاره‌ای جز گفتگو با آمریکایی‌ها و روس‌ها برای دستیابی به راه حل سیاسی نداشته باشیم باید این تغییر بزرگ در رویکرد آنکارا را مدنظر قرار دهیم. اما سخن از انتخاب دوباره اسد راه حلی نیست که بتواند به ماجرا پایان دهد.

رئیس‌ جریان مخالف الغد با استقبال از تصمیم ترامپ برای حل اختلافات با روسیه و تاکید بر همکاری‌ها با این کشور برای مبارزه با داعش گفت: مخالفان سوریه استقلال ندارند و هر گروه از آنها تابع کشوری هستند و دمشق تابع ایران و روسیه است بنابراین باید با توافق آمریکا، روسیه و منطقه به راه حلی برسیم که مورد قبول مردم سوریه باشد و خواسته‌های آن‌ها را تامین کند و فکر می‌کنم که تلاش برای دستیابی به این راه حل سیاسی پس از نابودی داعش آغاز می‌شود.

وی در ادامه آغاز گفتگوها با دمشق را بی‌فایده دانست و گفت: آن‌ها به این دلیل می‌خواهند با مخالفان وارد گفتگو شوند زیرا این مساله به نفع خودشان است نه ما. مصلحت ما تفاهمی بین‌المللی- آمریکایی-روسی و منطقه‌ای است.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha