• یکشنبه / ۲۴ بهمن ۱۳۹۵ / ۱۳:۵۳
  • دسته‌بندی: سیاست خارجی
  • کد خبر: 95112416822
  • خبرنگار : 71443

هاینونن: آزمایش‌های موشکی ایران نشان دهنده ضعف قطعنامه 2231 است

هاینونن: آزمایش‌های موشکی ایران نشان دهنده ضعف قطعنامه 2231 است

معاون مدیر کل پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی با بررسی قطعنامه 2231 شورای امنیت، لحن آن برای اعمال محدودیت بر فعالیت های موشکی ایران را غیر الزام آور توصیف و تاکید کرد که شورای امنیت باید یک قطعنامه جدید برای محدود کردن ایران در این زمینه صادر کند.

به گزارش ایسنا، اولی هاینونن، معاون محمد البرادعی، مدیرکل پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در یادداشتی در اندیشکده بنیاد دفاع از دموکراسی ها به بررسی قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل که در تائید توافق هسته ای ایران و گروه 1+5 صادر شد، پرداخت و گفت که این قطعنامه بسیار ضعیف است چرا که شامل ممنوعیتی برای آزمایش های موشکی در ایران نمی شود.

هاینونن که همواره مواضعی کاملا ضد ایرانی داشته و در پرونده سازی ها علیه برنامه هسته ای کشورمان در گذشته تاثیر گذار بوده است، نوشت: آزمایش موشکی اخیر ایران با واکنشی سریع مواجه شد. شورای امنیت سازمان ملل یک جلسه اضطراری برای رسیدگی به آن برگزار کرد و وزارت خزانه داری آمریکا تحریم هایی جدید علیه چند شخص و شرکت به اتهام ارتباط با برنامه موشکی ایران صادر کرد. ایران نیز به سرعت پاسخ داد و مقامات در تهران تاکید کردند که به آزمایش موشک های بالستیک ادامه می دهند و هرگونه اتهام در خصوص قابلیت حمل کلاهک هسته ای در این موشک ها را رد کردند.

وی در ادامه یادداشت خود از آمریکا و متحدانش خواست تا از تهران بخواهند که به تعهدات خود مبنی بر انجام ندادن آزمایش موشک بالستیک با قابلیت هسته ای یا موشک های کروز پایبند بماند.

به گزارش ایسنا، این در حالی است که در متن قطعنامه 2231 هیچ ممنوعیتی برای ایران در خصوص عدم انجام آزمایش های موشکی در نظر گرفته نشده و تنها از تهران خواسته شده است تا موشک های بالستیک با قابلیت حمل کلاهک هسته ای را آزمایش نکند. ایران نیز بارها تاکید کرده است که این موشک ها قابلیت حمل کلاهک هسته ای ندارند و ظرفیت موشکی ایران تنها برای دفاع از خود در برابر تهدیدات است.

هانیونن در ادامه یادداشت خود نوشت: قطعنامه 2231 شورای امنیت با به کار بردن عبارت از ایران درخواست می کند، از لحن غیر الزام آور برای اعمال محدودیت علیه برنامه موشکی ایران استفاده کرده و حتی اشاره ای هم به موشک های کروز نکرده است.

وی مدعی شد که احتمالا توافقاتی جانبی میان ایران و گروه 1+5 در جریان مذاکرات هسته ای انجام شده که مرتبط با آزمایش های موشک کروز و موشک هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته ای هستند و مفاد این توافقات باید علنی شود.

رئیس پیشین دپارتمان پادمان های آژانس با بیان اینکه توسعه برنامه موشکی ایران نمی تواند جدا از تلاش های هسته ای این کشور مورد بررسی قرار گیرد، نوشت: اگر قطعنامه 2231 شورای امنیت شامل آزمایش موشک های کروز و بالستیک می شود، این تهدیدات باید اجرا شوند و ایران نیز پاسخگو باشد. اگر این قطعنامه چنین فعالیت هایی را پوشش نمی دهد، شورای امنیت سازمان ملل باید یک قطعنامه جدید صادر کند که به صراحت این فعالیت ها را ممنوع و تضمین کند که محدودیت هایی بلند مدت برای زمانی وجود خواهد داشت که ایران قادر است در طول چند هفته مواد شکاف پذیر کافی تولید کند.

وی ادامه داد: این قطعنامه جدید باید شامل محدودیت هایی مضاعف علیه ظرفیت غنی سازی ایران باشد و تا زمانی که آژانس بین المللی انرژی اتمی به جمع بندی مبسوط خود ( از فعالیت های هسته ای ایران) برسد، ادامه پیدا کند. عدم حل این مساله، به این معنی است که ایران قادر خواهد بود، زمانی که توانایی غنی سازی اورانیوم برای یک بمب هسته ای ظرف چند هفته را به دست آورد، وسیله حمل آن را نیز در اختیار خواهد داشت.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha