به گزارش ایسنا، سیدسعید هاشمی در چهلوسومین گردهمایی معاونین آموزشی جهاد دانشگاهی ضمن تبریک ایام الله دهه فجر با بیان اینکه محور اصلی این گردهمایی برنامه ششم توسعه جهاد است، اظهار کرد: خوشبختانه با تلاش و همت متولیان امر در جهاد برنامه توسعه پنجم با پیشرفت مناسبی رو به اتمام است که در این راستا میتوان به تحقق بیش از 85 درصدی اهداف حوزه آموزش اشاره کرد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی با بیان اینکه امیدواریم در برنامه ششم توسعه نیز این مسیر به خوبی دنبال شود، افزود: با توجه به فرهنگسازی که طی سه سال گذشته انجام شده بیش از 80 درصد فعالیتها در قالب برنامههای تعریف شده بود که انتظار این است در برنامه ششم تمامی فعالیتها براساس برنامه باشد.
وی با اشاره به ساماندهی پراکندگی فعالیتهای جهاد در برنامه پنجم توسعه تصریح کرد: براساس برنامه پنجم در حوزههای مختلف و اهداف و برنامههای خوبی تدوین شد که ادامه این مسیر در برنامه ششم توسعه باید با قوت بیشتری پیش رود و انتظار این است که اهداف برنامه ششم چالشیتر و نگاه جدیتری به مسائل روز جامعه داشته باشد.
هاشمی در ادامه ضمن تاکید بر اینکه آموزش رکن اصلی در توسعه است، افزود: برای دستیابی به پیشرفت در حوزههای دیگر باید به حوزه آموزش توجه بیشتری داشته باشیم. در واقع باید نگاهها در این حوزه جدیتر باشد و کارها با قاطعیت بیشتری پیش رود البته برنامههای خوبی در حوزه آموزش آغاز شده که امیدوارم بتوانیم این مسیر را به خوبی طی کنیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی توسعه و گسترش آموزشهای تخصصی با نگاه مهارتهای پیشرفته را مورد تاکید قرار داد و گفت: باید به بخشهای نوآورانه توجه جدی شود و در این حوزه ضرورت دارد که شاهد تحولی عمیق باشیم که البته بسترها در این بخش فراهم شده و اهداف خوبی ترسیم شده است.
وی به توسعه آموزشهای تخصصی و کیفیسازی باید سرلوحه فعالیتهای ما باشد اشاره کرد و گفت: اجرای این موارد و تدوین دورههای جدید و توجه به نوآوری با توجه به نیازهای جامعه و آموزشهای شغلمحور و محصولمحور باید در دستور کار قرار گیرد چرا که با حرکت در این مسیر میتوانیم اقدامات مثبتی برای کشور انجام دهیم.
هاشمی افزود: آموزشهای مهارتی در راستای شغلمحوری نهتنها برای جهاد بازار تعبیه میکند بلکه برای کشور نیز مفید خواهد بود. در این مسیر برندسازی در آموزشهای تخصصی باید مورد توجه قرار گیرد.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: ساماندهی حوزههای مختلف آموزشی و به ویژه تعریف قطب در این حوزه و داشتن برند براساس آن از دیگر مواردی است که باید در دستور کار قرار گیرد.
وی با اشاره به توسعه فعالیتهای بینالمللی در حوزههای آموزش اظهار کرد: با توجه به ماموریتهای محول شده به جهاد دانشگاهی براساس نقشه جامع علمی کشور، فعالیتهای بینالمللی در حوزه آموزش باید توسعه یابد که سازمان ایریکا میتواند در این بخش نقش بسزایی ایفا کند.
هاشمی با تاکید بر اینکه آموزش میتواند در فعالیتهای بینالمللی پیشرو باشد و بستر مناسب را برای توسعه پژوهش فراهم کند، گفت: در برنامه ششم توسعه شش کشور را به عنوان کشور هدف برای فعالیتهای آموزشی مدنظر قرار دادهایم که امیدواریم بتوانیم بازار خوبی برای آموزش و پژوهش فراهم کنیم.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی ادامه داد: علاوه بر بحثهایی که در توسعه آموزشهای تخصصی همواره مورد تاکید بوده توجه به منابع و تدوین و تولید محتوا کار بسیار ارزشمندی است که در دورههای قبل کمتر مورد توجه قرار گرفته بود.
وی با بیان اینکه استانداردسازی و استقرار نظام تعالی آموزشی دارای اهمیت است، افزود: اگر خواستار کیفیسازی حوزه آموزش هستیم باید به استانداردسازی توجه ویژهای و از ظرفیتهای خالی در فضاهای مختلف استفاده کنیم.
هاشمی با اشاره به اینکه 50 درصد ظرفیت خالی در مراکز علمی کاربردی داریم، تصریح کرد: باید تلفیق مناسبی بین حوزههای آموزشی شکل گیرد تا از این حوزه بتوانیم به بهترین شکل استفاده کنیم. همچنین ایجاد مراکز آزمون به ویژه مرکز آزمون الکترونیی بسیار دارای اهمیت است که بستر ایجاد این مرکز در برنامه پنجم فراهم شد که مسیر اجراییسازی این طرح در برنامه ششم باید مورد توجه قرار گیرد. در صورت ایجاد این مرکز جهاد دانشگاهی میتواند به صورت جدی با سازمان سنجش رقابت کند.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی مشارکت در ساماندهی نظام کارکنان دولت را نیز مورد تاکید قرار داد و افزود: کارگروهی برای طراحی و تدوین دورههای آموزش در زمینه دانشافزایی مدیران تشکیل شده که امیدواریم بتوانیم از این طریق برنامههای خوبی را ارائه و تعریف درستی از اقتصاد مقاومتی بیان کنیم.
وی به کاهش دانشجو در موسسات آموزشی و مراکز علمی کاربردی و حوزه آموزش عالی اشاره کرد و گفت: با توجه به جمعیت کشور و فرآیند کنونی همچنان شاهد کاهش دانشجو خواهیم بود که باید برنامه دقیقی برای 5 و 10 سال آینده برای این مساله داشته باشیم.
هاشمی ادامه داد: تمرکز بر پذیرش دانشجو از طریق روشهای سنتی موجب غفلت از فعالیتهای اصلی خواهد شد که در این راست و برای حل این مشکل توجه به «کیفیسازی» میتواند ما را در این مسیر یاری کند. از طرفی با توجه به فعالیت جهاد در حوزههای مختلف با تلفیق و افزایش همکاری بین این حوزهها شاهد استفاده بهتر از ظرفیتهای جهاد خواهیم بود.
معاون آموزشی جهاد دانشگاهی در پایان تاکید کرد: متاسفانه با دانشگاههای نسل سوم و چهارم فاصله داریم اما تبدیل دانشگاهها به نسل سوم و چهارم در جهاد دانشگاهی به راحتی قابل اجرا است.
انتهای پیام
نظرات