• سه‌شنبه / ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۹:۵۲
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95111208041
  • خبرنگار : 71474

نماینده سابق ایران در ایکائو:

در ابطال بلیت، هر ایرلاین براساس سیاست‌های خود عمل می‌کند

در ابطال بلیت، هر ایرلاین براساس سیاست‌های خود عمل می‌کند

نماینده سابق ایران در ایکائو معتقد است‌: در بحث ممنوعیت سفر شهروندان ایرانی به آمریکا و اجبار آنها به ابطال بلیت‌هایشان، این سیاست‌های هر شرکت هواپیمایی است که تعیین‌کننده شرایط ابطال بلیت و دریافت غرامت از مسافران است.

علیرضا منظری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: شرکت‌های هواپیمایی در کشورهای مختلف دارای دستورالعمل‌هایی برای تعیین مشخصات فروش بلیت هستند که در آن نحوه‌ی ارائه و دریافت وجه و چگونگی تعویض یا تغییر تاریخ سفر و ابطال بلیت معین شده است.

وی ادامه داد: چون بلیت نمایانگر فروش خدمات حمل‌ونقل هوایی از طرف شرکت هواپیمایی به حساب آمده و مسافر نیز آن را به عنوان مشتری خریداری می‌کند، این یک نوع قرارداد بیع تلقی شده که شرایط آن را دستورالعمل‌ها به‌طور کلی معین کرده است.

نماینده سابق ایران در ایکائو با بیان این‌که ایرلاین باید هنگام فروش بلیت شرایط را به مسافر به‌طور کامل تفهیم کند، توضیح داد: این اقدام باید به این جهت صورت گیرد که مسافر در نهایت متضرر نشود. در هر حال آنچه که در این موضوع تعیین‌کننده خواهد بود مقررات هر کشور و دستورالعمل‌ها و مقررات شرکت‌های هواپیمایی که در آن کشورها فعالیت می‌کنند.

منظری با اشاره به بحث ممنوعیت سفر شهروندان ایرانی به ایالات متحده، تصریح کرد: همان‌طور که در مقدمات ابتدایی مطرح شد درباره ابطال بلیت سفر شهروندان ایرانی به آمریکا نیز دستورالعمل‌ها و شرایط فروش خدمات به وسیله هر یک از شرکت‌های فروشنده تعیین‌کننده خواهد بود. در صورتی که شرایط خاصی برای ابطال در شرایط ویژه و اضطراری تحت عنوان «فعل دولت‌ها» تعریف شده باشد می‌توان بر مبنای آن نوع جریمه احتمالی یا تغییر زمان را معین کرد.

وی خاطر نشان کرد: البته معمول است که شرکت‌ها در شرایط رقابتی و برای از دست ندادن مشتری‌های خود در این موارد تصمیمات مقطعی مناسب با حفظ منافع مشتری را اتخاذ کنند به همین جهت نمی‌توان برای تمامی آنها یک حکم خاص صادر کرد ولی به نظر می‌آید سازمان هواپیمایی کشوری امکان آن را خواهد داشت که در این زمینه توصیه‌هایی را به شرکت‌های هواپیمایی به منظور به‌کارگیری شرایط خاص برای رعایت حال مسافران داشته باشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha