• چهارشنبه / ۶ بهمن ۱۳۹۵ / ۰۵:۳۸
  • دسته‌بندی: عمران و اشتغال
  • کد خبر: 95110503740
  • خبرنگار : 71474

پروازهای داخلی به فرودگاه امام منتقل می‌شود؟

پروازهای داخلی به فرودگاه امام منتقل می‌شود؟

طبق برآوردهای صورت گرفته طولانی‌ترین زمان پرواز در آسمان ایران کمتر از دو ساعت تخمین زده می‌شود و برای سفر از تهران به دورترین مقاصد پروازی داخلی این عدد حتی کمتر خواهد بود. از این‌رو این سوال همواره پیش‌روی فرودگاه امام خمینی (ره) قرار داشته که آیا از نظر منطق اقتصادی امکان فعالیت این فرودگاه در پروازهای داخلی وجود دارد یا خیر.

به گزارش ایسنا، نزدیک شدن مناطق مسکونی به فرودگاه قدیمی مهرآباد باعث شده عملا این فرودگاه از نقاط مختلفی تحت محاصره برج‌های مسکونی قرار گیرد. موضوعی که پس از سقوط هواپیمای آنتونوف در یکی از خیابان‌های اطراف مهرآباد بار دیگر زنگ خطرها را به صدا درآورد که شاید تداوم پروازها در این فرودگاه‌ها واحدهای مسکونی اطراف آن را تهدید کند. در ماه‌های پس از این حادثه نیز جلسات و نشست‌های مختلفی برگزار شد تا نهادهای مختلف شرایط را برای ارزیابی عملکرد مهرآباد و امکان تداوم فعالیت‌های آن بررسی کند.

این فرودگاه که در حال حاضر با جابه‌جایی بیش از ۱۳ میلیون مسافر در طول سال پرترافیک‌ترین فرودگاه ایران به حساب می‌آید، در حالی با ابهام‌های جدی در مسیر ادامه‌ حرکت خود مواجه شده که هنوز هیچ گزینه جایگزینی امکان فعالیت در حوزه پروازهای مهرآباد را ندارد.

به دنبال همین مساله وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد پرونده تعطیلی مهرآباد رسما مختومه است و تنها برای کاهش فشارها بر مناطق مسکونی اطراف از ساعت ۱۲ شب تا ۵ صبح پروازهای برنامه‌ای در این فرودگاه متوقف می‌شود.

پس از متوقف شدن طرح تعطیلی مهرآباد یکی‌دیگر از گزینه‌هایی که مطرح شد، بحث کاهش بار ترافیکی آن و انتقال بخشی از پروازها به فرودگاه‌های مجاور به‌طور خاص فرودگاه امام خمینی (ره) بود. این فرودگاه که از چند سال قبل به عنوان اصلی‌ترین فرودگاه ایران در طرح‌های توسعه‌ای حمل‌ونقل قرار گرفته و بناست در قالب برنامه‌ای چند ساله به ظرفیت مسافرپذیری ۵۰ میلیون نفر در طول سال برسد، تنها گزینه‌ای بود که می‌توانست بخشی از مسافران مهرآباد را به فرودگاهی دیگر منتقل کند.

این فرضیه نیز از همان ابتدا با ابهام‌های جدی مواجه شد. با توجه به فاصله حدودا ۳۰ کیلومتری فرودگاه امام خمینی (ره) از شهر تهران و فراهم نبودن زیرساخت‌های انتقال سریع مسافران به این فرودگاه عملا به‌طور میانگین شهروندان تهرانی برای رسیدن به فرودگاه امام خمینی (ره) باید تجربه بیش از یک ساعت زمان در رسیدن به فرودگاه را تجربه کند که این مساله تنها برای پروازهای طولانی خارج از کشور صرفه دارد، زیرا نمی‌توان تصور کرد که برای انجام یک پرواز یک ساعته مسافر پرواز به زمان سفر درون‌شهری بیش از یک ساعت برای رسیدن به فرودگاه فکر کند.

با وجود این ابهام‌ها روز گذشته مدیر عامل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد با توجه به درخواستی که سازمان هواپیمایی کشوری داشته، فرودگاه امام خمینی (ره) از دو سال بعد بخشی از پروازهای داخلی را نیز انجام خواهد داد. هرچند که هنوز مشخص نیست که این پروازها در رابطه با کدام مسیرها تعریف می‌شود و البته با رسیدن خط مترو به فرودگاه امام خمینی (ره) می‌توان انتظار داشت زمان سفر درون‌شهری قدری کاهش یابد، اما همچنان این ابهام وجود دارد که آیا شرایط برای انتقال پروازهای داخلی به فرودگاهی در خارج از شهر فراهم خواهد بود یا مهرآباد باید به تنهایی بار سنگین جابه‌جایی چند میلیون مسافر داخلی را به دوش بکشد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha
avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۰:۲۰

خوشمان بیاید یا نه فرودگاه امام با استانداردهای جهانی فاصله 100ساله دارد. در حال حاضر تنها وسیله رفت و آمد به آن تاکسی است که بسیار هم گران است. در حالی که در همه جای دنیا در فرودگاه های این چنینی اتوبوس و مترو آنهم به قیمت بسیار پایین تر در دسترس است.

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۶ ۱۱:۳۵

مشکل رفت و آمد به فرودگاه امام خمینی را حل کنید همه کارها حله. یکی از مشکلات بزرگ و بار ترافیکی تهران مربوط به همین دو فرودگاهه. مساله بودن و نبودن ترمینال مسافربری در کنار فرودگاه امام هست. به عنوان مثال اگر شخصی در اروپا بخواهد به همدان سفر کنه باید از شهرش به فرودگاه مبدا بره. از اونجا بسته به پرواز یکسره یا دوسره بین 12 تا 24ساعت در راهه و بعد از فرودگاه امام بعد از این همه خستگی به فرودگاه مهرآباد یا ترمینال های تهران بره و از اونجا اگر بلیط گیرش بیاد به همدان و همین برنامه هنگام برگشت. یعنی کسی که دو هفته مرخصی میگیره تا به ایران بیاد بین چهار تا پنج روزش اینطوری هدر میره. تازه اگر پروازهاش کنسل نشه. حالا خودتون حساب کنید آیا ادغام این دو و آوردن امکانات به فرودگاه امام با صرفه هست یا خیر. آیا مسافرت آسان توریستهای بیشتری به کشور نمیاره ...سفر به ایران و یافتن ابزار سفر واقعا مشکله. خصوصا در ایران که سردرده. در انجام تصمیمات ساده و خوب تعلل و در انجام تصمیمات بد تعجیل میکنیم. این ذات ماست .

avatar
۱۳۹۵-۱۱-۰۷ ۱۰:۵۹

اولا فاصله فرودگاه امام تا عوارضی و بعد از حرم امام سی کیلومتره !!! والا فکر نمیکنم کسی ساکن حرم باشه که هی میگین سی کیلومتره تا تهران !!! از میدان توحید 50 و از ونک (مرکز تهران) 60 کیلومتر راه است !!! تازه بدون در نظر گرفتن ترافیک تونل توحید و نواب حدود 60 دقیقه راه است !!! تاکسی 70 تومن میگیره و اگه با ماشین خودتون برید بهتره !!! ارزون تر میشه خصوصا اگه مسافر دارید و خودتون سفر نمی‌کنید. ( اگه مسافر هستید بسته به روزهای سفر باید ببینید می‌ارزه با ماشین برید یا نه ) از همه اینا گذشته میرسید به فردوگاه !!! پارکینگ مسقف فرودگاه عملا مافیا داره و 20 تومن باید به طرف بدی که اصلا راهت بده بری تو. پارکینگ 3 و 5 هم عملا بیابون رو فنس کشیدن و شده پارکینگ !!!! ضعیف ترین فرودگاه بین المللی (غیر از فرودگاه های دیگر ایران) همین فرودگاه امام است !!! کاملا سرهم بندی تحویل شده !!!!