حمید سیلاوی در گفتوگو با ایسنا، اظهار کرد: اقامت، تردد و اشتغال اتباع خارجی در هر کشوری مستلزم رعایت قوانین و مقررات همان کشور است. جمهوری اسلامی ایران از جمله کشورهایی است که به تمامی تعهدات بینالمللی مصوب در سازمان ملل متحد در جهت اقامت، تردد و اشتغال اتباع خارجی پایبند و متعهد است و نمونه بارز آن که بارها طبق اظهارات مسئولین کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل متحد اعلام شده این است که ایران به خوبی و حتی بیش از تعهدات خود پایبند به تعهدات کنوانسیون 1951 و پروتکل الحاقی سال 1967 در مورد وضعیت پناهندگی بوده و در این زمینه به عنوان سرآمد و الگویی برای سایر کشورها تعیین شده است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان با اشاره به برخی از اسناد مهم بینالمللی در این زمینه افزود: جمهوری اسلامی ایران در مورد وضعیت پناهندگان اتباع خارجی برابر کنوانسیون 1951 و پروتکل 1967 سازمان ملل متحد، در خصوص دیپلمات های خارجی بر اساس مفاد کنوانسیون وین در روابط دیپلماتیک مصوب 1961 و در خصوص اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی نیز بر اساس مقاولهنامه و توصیهنامه تکمیلی سازمان بینالمللی کار (ILO) عمل میکند.
وی ادامه داد: لذا جمهوری اسلامی ایران بر این اساس و برابر تعهدات بینالمللی، قوانین و مقررات داخلی تعیین کرده و مطابق احکام و دستورات شرع اسلام و نیز کنوانسیونهای بین المللی برای اتباع خارجی تعیین تکلیف کرده است.
سیلاوی گفت: در داخل کشورمان قوانین ورود و خروج، اقامت، تردد و اشتغال اتباع خارجی شفاف و اجرایی است. در خصوص ورود و اقامت اتباع خارجه، " قانون راجع به ورود و اقامت اتباع خارجه در ایران مصوب سال 19/2/1310 و اصلاحیه های بعدی آن" چگونگی امر را مشخص کرده است.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان عنوان کرد: همچنین آییننامه پناهندگان مصوب 25/9/1342 و اصلاحات بعدی آن، و نیز آییننامه اجرایی قانون ورود و اقامت اتباع بیگانه مصوب 12/3/1352 هیات وزیران با اصلاحات بعدی و سایر قوانین و آییننامهها در این زمینه تعیین شده است. در خصوص دیپلماتهای خارجی نیز قانون کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی مصوب 24 آوریل 1963 که در تاریخ 4/12/1353 به تصویب مجلس شورای ملی(مجلس شورای اسلامی) رسید و همچنین قانون وظایف وزارت امور خارجه مصوب 28/1/1364 و سایر قوانین و آییننامه تعیین شده است.
وی افزود: در خصوص اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی نیز عملکرد طبق قانون کار جمهوری اسلامی ایران و اساسنامه سازمان بینالمللی کار اعلامیه فیلادلفیا، مربوط به هدفها و مقاصد سازمان بینالمللی کار کنوانسیون بینالمللی حمایت از حقوق تمام کارگران مهاجر و خانواده آنها صورت میگیرد.
سیلاوی اظهار کرد: اشتغال و به کارگیری اتباع خارجی باید تحت شرایطی و مطابق قوانین باشد. در این راستا قانونگذار تاکید دارد آن عده از اتباع خارجی میتوانند از حق کار در کشور برخوردار باشند که به صورت مجاز و قانونی وارد کشور شده باشند و افرادی که به صورت غیرمجاز وارد کشور میشوند به هیچ عنوان نباید به کار گرفته شوند و در صورت سرپیچی از قانون کارفرما به مجازات محکوم خواهد شد.
مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان گفت: اتباع خارجی در ایران برای اشتغال باید دارای روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار مطابق قوانین و آییننامههای مربوطه باشند. در این میان اتباع خارجیای که منحصرا در خدمت ماموریتهای دیپلماتیک و کنسولی هستند، با تایید وزارت امور خارجه، کارکنان و کارشناسان سازمان ملل متحد و سازمانهای وابسته به آنها با تایید وزارت امور خارجه، خبر نگاران خبرگزاریها و مطبوعات خارجی به شرط توافق متقابل و تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از داشتن روادید ورود با حق کار مشخص و پروانه کار برخوردار هستند.
وی ادامه داد: قانون اشتغال اتباع بیگانه در ایران مشتمل بر 10 ماده و 3 تبصره چگونگی به کارگیری و اشتغال اتباع خارجی را مشخص کرده است. ماده 129 این قانون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده که نسبت به تهیه آییننامههای اجرایی مربوط به اشتغال اتباع بیگانه از جمله نحوه صدور، تمدید، تجدید و لغو پروانه کار و نیز شرایط انتخاب اعضای هیات فنی اشتغال اتباع بیگانه مذکور در ماده 12 اقدام نموده و این قانون را به تصویب هیات محترم وزیران برساند که در حال حاضر این امر مورد تصویب قرار گرفته و هماکنون علاوه بر هیات مرکزی در وزارت مذکور در 31 استان نیز این هیاتها در حال فعالیت هستند.
سیلاوی گفت: برای محدود کردن حضور بیگانگان در بازار اشتغال کشورمان دلایل زیادی وجود دارد که کارفرمایان و واحدهای تولیدی که آنان را بدون مجوز به کار میگیرند باید به آن آگاهی داشته باشند. اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه یکی از علل بالا بودن نرخ بیکاری در کشور است زیرا هزاران فرصت شغلی جویندگان کار این کشور را اشغال میکنند.
وی افزود نیروی کار خارجی همچنین سبب کاهش ضریب امنیت شغلی در بازار کار کشور، نبود بهداشت روانی برای نیروی کار ایرانی، تغییر فرهنگ کار و اشتغال، کاهش درآمد ناخالص ملی از طریق انتقال ارز و کسب رایگان مهارت در صنایع و انتقال تکنولوژی بیواسطه به خارج از کشور میشود.
دبیر کارگروه اتباع بیگانه استان خوزستان اظهار کرد: اقامت اتباع خارجی در جمهوری اسلامی ایران در سه حالت قابل انجام است. یک حالت آن پناهندگی است، که تاکنون جمهوری اسلامی ایران بیش از یک و نیم میلیون نفر از پناهندگان را پذیرفته است. حالت دیگر دیپلماتها و کارکنان سازمانهای بینالمللی و خبرنگاران و همچنین مزدوجین با اتباع ایرانی هستند که برابر قوانین بینالمللی و جمهوری اسلامی ایران صورت میگیرد. حالت سوم نیز شاغلین دارای پروانه کار در واحدهای تولیدی و صنعتی هستند.
وی ادامه داد: به غیر از این حالتها، اتباع خارجی یا صرفا به صورت سیاحتی و زیارتی، با ویزای A و به صورت محدود و حداکثر 3 ماهه میتوانند وارد کشور شوند و پس از اتمام مهلت تعیین شده در روادید نیز باید از کشور خارج شوند. یا اینکه به صورت غیرقانونی و غیرمجاز و از مبادی غیررسمی و غیرقانونی وارد کشور میشوند؛ افراد اخیر اتباع خارجی غیرمجاز محسوب می شوند که یقیناً برخورد لازم با آنها صورت خواهد گرفت. کما اینکه هر سال تعداد زیادی از این افراد شناسایی، دستگیر و به کشورشان طرد میشوند. علاوه بر این کارفرمایانی که این افراد را به کار میگیرند نیز جریمه و در بعضی مواقع لغو پروانه میشوند. این افراد حق اقامت و سکونت، تردد و اشتغال در کشور را ندارند.
مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری خوزستان اظهار کرد: در استان خوزستان با هماهنگی خوب اعضای کارگروه فرعی اتباع بیگانه، تمامی موارد رصد شده و تلاشهای لازم در جهت ایجاد محیطی امن برای اتباع خارجی مجاز و محیطی نا امن را برای اتباع خارجی غیرمجاز صورت پذیرفته است
وی افزود: ضمن اینکه با اتباع خارجی غیرمجاز به شدت برخورد شده و از ارایه هر گونه خدمات به آنها خودداری میشود، اما تمامی امکانات لازم از جمله سکونت، تحصیل و آموزش، اشتغال، سواد آموزی، بهداشت و درمان، تحصیلات عالی و سایر رفاهیات همانند اتباع ایرانی، برای اتباع خارجی مجاز فراهم شده و آنها از حقوق قانونی مناسبی برخوردار هستند.
سیلاوی گفت: بنابراین لازمه اقامت، اشتغال و تردد اتباع خارجی در کشور و استان خوزستان رعایت قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است. کما اینکه طبق قوانین و مقررات، بیش از 12 هزار پناهنده و مهاجر و بیش از 3000 کارشناس خارجی دارای اقامت و بیش از 400 هزار نفر از اتباع خارجی در سال به صورت گردشگر سیاحتی و زیارتی در استان خوزستان تردد میکنند.
وی خاطرنشان کرد: برای ساماندهی اتباع خارجی در کشور و استان خوزستان به شدت نیازمند همکاری مردم و به ویژه کارفرمایان و پیمانکاران ایرانی در جهت جلوگیری از به کارگیری و عدم ایجاد زمینه استمرار سکونت و معیشت اتباع خارجی غیرمجاز هستیم.
انتهای پیام
نظرات