• سه‌شنبه / ۲۸ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۰۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95102817894
  • خبرنگار : 71457

شادی مصری‌ها از حکم تعلق تیران و صنافیر به کشورشان

شادی مصری‌ها از حکم تعلق تیران و صنافیر به کشورشان

پس از حکم دادگاه اداری عالی مصر مبنی بر مالکیت این کشور بر دو جزیره تیران و صنافیر، مردم مصر شادی خود را از این حکم ابراز داشتند،گویی که در میان موجی از افسردگی به دلیل اقتصاد بحران زده و گرانی شدید و فقر، نیاز شدیدی به خبر شادی بخشی داشتند.

به گزارش ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم، برخی از فعالان در پایگاه‌های اجتماعی از این خبر شادی بخش بسیار شاد شدند و برخی از آنها حکم دادگاه را به منزله عزت و ملی گرایی و پیروزی تلقی کردند.

قدرت پارلمان

حکم دادگاه عالی اداری به همان میزان که شادی را در دل مصری‌ها ایجاد کرد، به همان میزان سوال‌هایی را نیز برانگیخت که از جمله آنها این سوال‌ها است: موضع پارلمان مصر که توافق ترسیم مرزها به آن ارجاع داده شده است، چه خواهد بود؟ آیا آنقدر قدرت دارد تا تصمیمی علیه تصمیم دستگاه قضایی اتخاذ کند؟ این سوالی است که محمد نور فرحات، فقیه قانون اساسی به آن پاسخ داده و می‌گوید: پس از تصمیم دادگاه عالی اداری، پارلمان قدرتی نخواهد داشت.

فرحات تصمیم دادگاه را به منزله زیر پا گذاشتن توافقنامه‌ای دانست که دولت عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر آن را داوطلبانه امضا کرد.

وجاهت دستگاه قضاء

از سوی دیگر، ابراهیم یسری، سفیر مصری در مصاحبه با رای الیوم گفت که دستگاه قضایی مصر با تصمیم‌های دادگاه قضایی اداری و دادگاه عالی اداری جایگاه و وجاهت خود را بازیافت.

یسری با بیان اینکه این حکم دادگاه باعث شادمانی هر مصری شد، به دولت سیسی سفارش کرد که هیئت مشورتی عالی خود را تغییر دهد که سطح کافی از مسئولیت پذیری را نداشته است.

این مقام مصری با بیان اینکه قانون اساسی مصر تا 2014 بر این مساله تاکید دارد که حاکمیت تنها متعلق به ملت است، خواهان بازنگری در تمامی توافقنامه‌هایی شد که مصر آنها را امضا کرده است و از حقوق مصری‌ها به ویژه در مرزهای دریایی قبرس، یونان، گاز دریای مدیترانه و نیل و دیگر موارد شانه خالی کرده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است عربستان به دادگاه بین‌المللی برود، گفت بله این مساله وارد است و بعید نیست.

یسری درخصوص راه‌های محاکمه تمامی کسانی که در مالکیت مصر بر این دو جزیره کوتاهی کرده‌اند، تصریح کرد که این مسائل اداری است. وی یادآور شد که قانونی برای محاکمه وزراء به دلیل تخلف‌های سیاسی، پارلمانی و قانون اساسی وجود دارد و مواردی هست که تمامی آن مسئولان را محکوم می‌کند و باید سوء نیت و فساد آنها ثابت شود.

لیست‌های سیاه

در همین حال، فعالان فهرست‌های "سیاهی" را از تمامی کسانی منتشر کرده‌اند که در دفاع از عربستان برای مالکیتش بر دو جزیره تیران و صنافیر دست داشته‌اند که از برجسته‌ترین آنها دکتر هدی جمال عبدالناصر، جیهان السادات، احمد شفیق، مصطفی الفقی، عمرو حمزاوی، مصطفی بکری، احمد موسی، عاصم الدسوقی، معتز عبدالفتاح، مفید فوزی، عادل حمودة، نشوی الحوفی، محمد سلماوی، عماد الدین ادیب، مکرم محمد احمد، تامر امین، اسامه کمال، عزمی مجاهد و افراد دیگر هستند.

سکوت عربستان

از سوی دیگر، سکوتی در رسانه‌های عربستانی که به محتاط عمل کردن مشهور هستند، حکمفرما است و منتظرند که دستورات مقامات به آنها داده شود. هرچند که برخی از فعالان عربستانی این حکم قضایی مصر به مزاجشان خوش نیامده است و نسبت به آن تردید دارند و به آن اعتراض نموده‌اند.

سناریوهای آتی

روزهای آتی یقینا همراه با رخدادهای جدید خواهد بود؛ سناریوهای آتی چه خواهد بود؟ آیا عربستان این حکم را می‌پذیرد و این صفحه را تا ابد می‌بندد یا به تلاشش برای بازپس‌گیری این دو جزیره که آنها را در گذشته نمی‌خواست و به صورت ناگهانی خواهان مالکیت بر آنها شد، ادامه می‌دهد.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha