• یکشنبه / ۱۹ دی ۱۳۹۵ / ۰۸:۲۰
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95101911433
  • خبرنگار : 71145

خبر به روز رسانی شد؛

عملیات نظامی ارتش سوریه در وادی بردی در پی شکست مذاکرات آتش‌بس

عملیات نظامی ارتش سوریه در وادی بردی در پی شکست مذاکرات آتش‌بس

بالاخره بعد از سه روز رایزنی برای برقراری آتش‌بس در وادی بردی گویی تلاش‌ها به نتیجه نرسیده است و ارتش سوریه عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه گروه‌های مخالف مسلح در این منطقه آغاز کرد. در پی درگیری‌های شدید بین دو طرف که از دو هفته پیش رخ داده، آب دمشق قطع شده و چشمه‌هایی که آب دمشق را تامین می‌کنند،‌ توسط مخالفان نابود شده‌اند.

به گزارش ایسنا، گویی مذاکرات برای دستیابی به آتش‌بس در منطقه وادی بردی به نتیجه نرسیده و منابع رسانه‌ای نزدیک به دولت سوریه از آغاز عملیات نظامی گسترده ارتش در این منطقه علیه مخالفان مسلح خبر دادند.

ارتش سوریه تاکید کرده، عملیات ارتش تا زمان بیرون راندن النصره از وادی بردی ادامه خواهد داشت.

منابع به خبرگزاری آلمان وجود هر گونه آتش‌بس بین نیروهای دولتی و افراد مسلح را تکذیب کردند و گفتند، توافق آتش‌بس به مدت سه ساعت بین ساعت ۱۰ صبح تا یک بعد از ظهر شنبه برقرار بود و جمعه به هیئت روسی اجازه داده شد با افراد مسلح برای ورود تیم تعمیرات برای تعمیر خسارات وارده به چشمه‌های عین الفیجه مذاکره کند اما مذاکرات نتایج مثبتی نداشت.

علاء ابراهیم، استاندار ریف دمشق به الوطن گفت: هیئت روسی در شهرک دیر مقرن با هیئتی از اهالی وادی بردی که به مخالفان مسلح نزدیک هستند، تشکیل جلسه داد. آنها خواهان مداخله روسیه شده‌ بودند و به هیئت روسیه گفتند که حاضرند توافق کنند و بندهای توافقنامه‌ای را که در شهرک‌های دیگر ریف دمشق اجرایی شده، عملی کنند.

رسانه‌ جنگ سوریه از توقف اجرای آتش‌بس در روستاهای وادی بردی، آغاز عملیات نظامی بعد از تعطیل کردن روند مذاکرات در منطقه، تیراندازی تروریست‌های جبهه النصره به تیم تعمیر برای بار دوم و ممانعت از ورود آنها به منطقه خبر داد.

رسانه جنگ افزود: ارتش سوریه بعد از نقض آتش‌بس از سوی النصره تجهیزات و نیروهای جدیدی را به وادی بردی فرستاده است.

المیادین نیز گزارش داد، آتش‌بس در وادی بردی به حالت تعلیق درآمده است.

 پیشتر منابع آگاه گفته بودند، تیم‌های تعمیر و صیانت آماده ورود به چشمه‌های روستای عین الفیجه در منطقه برای پمپاژ مجدد آب به دمشق هستند اما کمیته‌های آشتی که از ساکنان منطقه وادی تشکیل شده مسیر را برای ورود این تیم‌های وابسته به دولت امن نکرده‌اند و گروه‌های مخالف مسلح مانع از ورود ارتش سوریه برای تامین امنیت جان اعضای تیم کارشناشان می‌شوند.

علی حیدر، وزیر آشتی ملی سوریه گفت: مهلت دولت به مخالفان مسلح در وادی پایان یافته و ما منتظر موافقت آنها با ورود تیم کارشناسان برای تعمیرات منابع آب هستیم.

نمایندگان گروه‌های مخالف مسلح و شخصیت‌های منطقه وادی بردی و تعدادی از نمایندگان دولت سوریه بار دیگر نشستی را عصر شنبه برگزار کردند اما گویی به نتیجه نرسیدند.

منابع ارتش آزاد سوریه تاکید کرده بودند، تا به این لحظه هیچ توافقی صورت نگرفته اما گروه‌های ارتش آزاد به طور کامل پیشنهاد نیروهای دولتی سوریه و نیروهای حزب‌الله لبنان را در وادی بردی در مقابل توقف موج حملات رد کردند.

گروه‌های مخالف توقف حملات نظامی را به طور کامل در منطقه و نیز توقف عملیات کوچ افراد مسلح را خواستار شدند.

گروه‌های مخالف در این نشست ادعا کردند، آماده‌اند آتش‌بسی را به مدت شش ماه امضا کنند آنها همچنین آماده‌اند اجازه بازسازی چشمه‌های آب را تحت نظارت هلال احمر بدهند و آنها خودشان از جان این کارشناسان محافظت کنند.

اسامه ابو زید، مشارو حقوقی و سخنگوی ارتش آزاد سوریه گفت: به رغم برخی مخالفت‌ها مناطق ریف دمشق، محله الوعر در حمص، شهرک محجه در درعا شامل توافق آتش‌بس خواهد بود.

ابو زید در حساب کاربری خود نوشت: جنوب دمشق، منطقه وادی بردی و غوطه شرقی در ریف دمشق به اضافه محله الوعر در حمص و شهرک المحجه در درعا شامل توافق آتش‌بس خواهد بود.

وی گفت: روسیه دریافته که گروه‌های مسلح تنها در صورت اجرای کامل آتش‌بس در مذاکرات آستانه پایتخت قزاقستان حاضر خواهند شد.

گفته شده درگیری‌ها در حومه شرقی دمشق در منطقه المرج ادامه داشته است.

منابع موثق که از روند مذاکرات ماراتنی درباه فیصله دادن بحران آب دمشق مطلع هستند به الوطن سوریه گفتند، مخالفان از اعضای جبهه النصره هستند که تعدادشان از ۷۰ تن تجاوز نمی‌کند و مردم بر آنها فشار می‌آورند تا توافق را بپذیرند.

این در حالی است که مسئولان محلی در سوریه در سایه حملات شدید و حمله زمینی نسبت به احتمال وقوع فاجعه در حق هزاران شهروند در شهر وادی بردی و پایتخت دمشق هشدار دادند.

مسئولان گفتند، جامعه جهانی باید به مسئولیت خود در قبال وقایع وادی بردی عمل کند و باید چشمه‌های فیجه و شبکه‌های آبرسانی محلی تحت نظارت بین‌المللی تعمیر شوند.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha