• یکشنبه / ۵ دی ۱۳۹۵ / ۱۲:۱۸
  • دسته‌بندی: غرب آسیا و آفریقا
  • کد خبر: 95100502573
  • خبرنگار : 71496

به دنبال خشم مصری‌ها و فشارهای بین‌المللی؛

مصر دو روایت برای تایید نکردن پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی مطرح کرد

مصر دو روایت برای تایید نکردن پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی مطرح کرد

وزارت خارجه مصر تنها چند ساعت پس از دلایلی که اول مسئولان این کشور برای توجیه تایید نکردن پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی شورای امنیت اعلام کردند، برای فرار از خشم مردم و فشارهای بین‌المللی در این خصوص دلیل دیگری ارائه کرد.

به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط، احمد ابو زید، ‌سخنگوی وزارت خارجه مصر در توجیه علت عدم حمایت قاهره از پیش‌نویس قطعنامه ضد شهرک‌سازی در شورای امنیت و ندادن رای موافق به آن، در بیانیه‌ای اعلام کرد: مصر از اعطای رای مثبت به پیش‌نویس قطعنامه مورد بحث خودداری کرد زیرا احتمال می‌داد از حق وتو علیه این پیش‌نویس استفاده شود و علاوه بر این به دنبال حفظ تعادلی بود که این امکان را به این کشور بدهد که بتواند در مذاکرات آتی یکی از طرف‌های تاثیرگذار باشد.

ابو زید گفت: ‌با توجه به وجود احتمال استفاده از حق وتو علیه این پیش‌نویس و اصرار طرف فلسطینی و برخی کشورهای عضو شورای امنیت برای رای‌گیری فوری با وجود برخی خطرات، مصر تصمیم گرفت از دادن رای موافق به این پیش‌نویس خودداری کند تا فرصت بیشتری برای اطمینان از عدم وتوی آن داشته باشد، مساله‌ای که بعدا محقق شد و دیگر کشورها را به ارائه مجدد طرح جهت رای‌گیری تشویق کرد.

در حالی که مصر از اعطای رای موافق به این پیش‌نویس خودداری کرد، کشورهای نیوزیلند، مالزی، ونزوئلا و سنگال خواستار به رای گذاشتن این پیش‌نویس شدند و این طرح با رای موافق ۱۴ کشور و یک رای ممتنع (آمریکا) تصویب شد.

شورای امنیت روز جمعه این طرح را که مبنی بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها در اراضی فلسطینی‌هاست، به تصویب رساند و تقریبا تمامی سالن پس از تصویب این قطعنامه کف زدند. در واقع این اولین قطعنامه شورای امنیت درباره دو طرف اسرائیلی و فلسطینی طی هشت سال اخیر است.

پیشتر مصر به شکل دیگری امتناعش از دادن رای موافق به این پیش‌نویس را توجیه کرده بود.

دولت قاهره در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که این اقدام را در راستای اعطای فرصت بیشتری به دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا برای ارائه طرحی کامل اتخاذ کرده است.

ترامپ پیشتر در تماسی تلفنی با عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر تلاش کرده بود وی را قانع سازد تا زمان بیشتری به دولتش که هنوز قدرت را به دست نگرفته بدهد.

طبق این بیانیه دو طرف در این گفتگوی تلفنی به بررسی پیش‌نویس قطعنامه مذکور پرداخته و توافق کردند که باید دولت جدید آمریکا فرصت بیشتری برای بررسی همه جوانب مساله فلسطین جهت دستیابی به راه‌حلی جامع و قطعی برای این مساله داشته باشد.

در این بیانیه به احتمال استفاده آمریکا از حق وتو اشاره‌ای نشده و پیشتر نیز برخی منابع دیپلماتیک تاکید کردند که دولت اوباما قصد ندارد از حق وتو علیه این قطعنامه استفاده کند.

اما سخنگوی وزارت خارجه مصر در بیانیه جدید خود عنوان کرد: تصمیم قاهره برای عدم رای موافق به قطعنامه اخیر پس از آن اتخاذ شد که ترامپ اعلام کرد موضعگیری دولت انتقالی اعتراض و مخالفت با این قطعنامه است و از دولت فعلی آمریکا خواسته از حق وتوی خود استفاده کند.

ابو زید ادامه داد: مصر به عنوان شریک اصلی در نظارت بر مذاکرات آتی دو طرف فلسطینی و اسرائیلی که با هماهنگی دولت جدید آمریکا انجام خواهد شد، باید تعادل مطلوبی در موضعگیری‌های خود داشته باشد تا بتواند آزادی فعالیت‌هایش و نیز توان تاثیرگذاری بر دو طرف مذاکرات را حفظ کرده و به این ترتیب راه‌حلی جامع و عادلانه که بتواند تمامی حقوق مشروع فلسطینی‌ها را بازگرداند، محقق شود.

خودداری قاهره از اعطای رای موافق به قطعنامه اخیر شورای امنیت مبنی بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها موجی از خشم مردمی را در شبکه‌های اجتماعی مختلف به راه انداخت و دیپلماسی این کشور در جهان به شدت تحت فشار قرار گرفت.

محمد البرادعی، معاون سابق رئیس جمهور مصر از اینکه کشورش ارتباط ملی و تعهدات اخلاقی خود را فراموش کرده، ابراز تاسف کرد.

عمرو ابو العطا، نماینده دائم مصر در سازمان ملل با سخنانی که در شورای امنیت پس از تصویب این قطعنامه به زبان آورد، روشن‌تر از دیگران دلایل این موضعگیری کشورش را شرح داد.

ابوالعطا گفت:‌ مجبور شدیم به دلیل فشارها از تایید این پیش‌نویس خودداری کنیم.

وی افزود:‌ هیچ کس نمی‌تواند در موضعگیری‌های ثابت مصر در حمایت از مساله فلسطین تردید کند، ما مخالف هرگونه سازش بوده و به قطعنامه توقف شهرک‌سازی‌های اسرائیل رای موافق دادیم.

ابوالعطا ادامه داد: مصر اولین کشوری است که برای دفاع از حقوق مشروع مردم فلسطین سلاح به دست گرفت و اولین کشوری است که بر اساس این اصل که صلح از درگیری‌های مسلحانه مفیدتر خواهد بود، با اسرائیل صلح کرد،‌ قاهره همواره از صلح در خاورمیانه بر اساس اصل تشکیل دو کشور حمایت می‌کند.  

سفیر فلسطین: مصر اصلا قطعنامه‌ای در ارتباط با شهرک سازی ارائه نداده بود

سفیر تشکیلات خودگردان فلسطین در امارات تاکید کرد که مصر اصلا پیش‌نویس قطعنامه‌ای در ارتباط با محکومیت شهرک سازی به شورای امنیت ارائه نداده بود و این موضع آن کاملا غافلگیر کننده بود.

نبیل ابو زنید در گفتگوی ویژه با الرساله تصریح کرد که نماینده مصر در شورای امنیت در آخرین لحظات به مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که تمایلی به ارائه پیش‌نویس قطعنامه به این شورا ندارد؛ چرا که این پیش‌نویس نیاز به رایزنی‌های بیشتر دارد.

وی افزود: این ادعای نماینده مصر در حالی مطرح شد که هیچ نیازی به رایزنی‌های بیشتر نبود و صرفا باید پیش‌نویس قطعنامه به شورای امنیت ارائه می‌شد و پس از آن، چهار کشور مالزی، ونزوئلا، سنگال و نیوزیلند از تمایل خود برای ارائه این قطعنامه خبر دادند.

ابو زنید تاکید کرد که این موضع ناشی از مداخله جویی‌های طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی است و شاید مواضع و دلایل دیگری هم در این مساله تاثیرگذار بود که بعدا آنها را از طرف مصری خواهیم پرسید.

انتهای پیام

  • در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • -لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • -«ایسنا» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • - ایسنا از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • - نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.

نظرات

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
لطفا عدد مقابل را در جعبه متن وارد کنید
captcha